Incentive+markt%3A+%27Veel+aanvragen+om+de+collegiale+verbinding+weer+leven+in+te+blazen%27
Nieuws

Incentive markt: 'Veel aanvragen om de collegiale verbinding weer leven in te blazen'

INCENTIVE REIZEN - Je ziet het ontstaan: langzaam maar zeker krabbelt de branche van fysieke communicatie en marketing evenementen weer op. Maar hoe zit dat dan met de incentivemarkt, waar de incentivereis een effectief symbool van is? EventBranche.nl sprak met Marije Breuker van Motivation Travel.

Marije Breuker van Motivation Travel schetst het huidige beeld in de incentivemarkt: 'Heel veel bedrijven willen weer heel graag een incentive organiseren. Men staat soms echt te poppelen. Vooral bedrijven met jonge mensen willen heel erg graag. De grootste motivatie is toch beloning en op andere locatie in ontspannen sfeer weg zijn. Even collegiaal een bepaalde periode symbolisch afsluiten. Dus veel aanvragen, zeker na de laatste persconferentie. Bedrijven hoeven niet 2 incentive budgetten in 1 te proppen, maar het mag allemaal wel even een extra glans hebben om te vieren dat een nare tijd zonder collegiale verbinding is afgesloten. Zo voelt het voor veel  bedrijven. Men heeft een grote behoefte om samen even weg te zijn, buiten de gebaande paden.'

Naast dat de aanvragen volgens Breuker dus echt weer op gang komen, zijn er ook uitzonderingen: 'Ik heb ook een ervaring met een bedrijf dat heel eerlijk zei: 'Het hoeft even niet meer.' Ze hebben tijdens coronatijd hun cultuurwaarden opnieuw gedefinieerd en daaruit resulteerde dat incentives niet meer passen bij het bedrijf, heeft ook met hun sector te maken.'

Breuker: 'Zelf heb ik ook een reflectie toegepast, we pitchen minder tot liever niet. In een paar nieuwe aanvragen heeft dat geleid tot een goed gesprek, maar alle partijen hadden er begrip voor en met twee hoefden we niet meer te pitchen. Onze visie werd omarmd en de pitchtijd hebben we in co-creatie gebruikt om te verbinden en inhoudelijk aan het project te werken.'

Ander herstel dan na de financiele crisis
'Ik heb ook de financiele crisis meegemaakt en toen kwam het herstel begrijpelijkerwijs langzaam op gang. Deze crisis herstelt zich heel anders, er is geen sprake van een recessie. Natuurlijk zijn sommige bedrijven geraakt (waaronder wijzelf) maar overall zijn veel bedrijven ook goed, zo niet beter door de crisis gekomen. Waarbij online een blijvertje is maar wel van functioneel karakter', besluit Breuker. 

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.