IDEA+20+jaar%C2%A0Danielle%C2%A0de+Wilde+Rotterdam+Business+Events%3A+%E2%80%98Veel+feestelijke+events+met+budget+in+Q4%E2%80%99%C2%A0
Nieuws

IDEA 20 jaar Danielle de Wilde Rotterdam Business Events: ‘Veel feestelijke events met budget in Q4’ 

IDEA, de Independent Dutch Event Association, bestaat dit jaar 20 jaar. Daarin groeide de bracheorganisatie voor live communicatie en eventmarketing bureaus niet alleen uit tot een keurmerk voor haar leden, maar bewees het onder meer tijdens de corona-crisis haar absolute meerwaarde als voorvechter en belangenbehartiger. EventBranche.nl interviewt de komende weken diverse IDEA-bureaus over de meerwaarde van het IDEA-lidmaatschap en hun kijk op de huidige eventwereld. “De agenda voor Q4 loopt nu alsnog vol. Veel ‘feestgerichte’ live events, maar ook de online events zijn een blijvertje. Waarbij in beide gevallen het budget best ruim is.” 

Dit jaar bestaat IDEA 20 jaar een mooie aanleiding om diverse bureaus / leden aan het woord te laten. Wat is hun blik op de toekomst van ons vak? In een reeks interviews spreken we deze weken met relatief nieuwe leden. Met Danielle de Wilde van Rotterdam Business Events, het bureau uit Rotterdam dat onlangs het IDEA Keurmerk kreeg, spraken we over haar visie op de toekomst, de ontwikkeling van ons vak én de USP's van IDEA, wat merk je daar als bureau van, maar vooral wat heeft een opdrachtgever daar aan. 

Er zijn ruime budgetten beschikbaar

“Net als IDEA bestaat ook Rotterdam Business Events dit jaar 20 jaar. Wij houden ons binnen de eventbranche bezig met een heel breed spectrum aan events, waaronder op maat events en citygames. Met die twee takken in ons bureau zijn we nog nooit zo druk geweest als in de weken voor de zomervakantie van dit jaar. Weken achtereen draaiden we met ons team van 5 collega’s en een flexibele schil van 20 nul-urencontracten, 90 uur per week. Zo druk zijn we in al die jaren niet geweest. Daarbij zien we twee opvallende verschuivingen: de leadtijd wordt steeds korter en opdrachtgevers zijn steeds veeleisender en net als in de rest van de maatschappij lijken de lontjes korter. Daar tegenover staat het feit dat er ruime budgetten beschikbaar zijn.” 

Het zijn dus vooral feestelijke evenementen?
“Ja, dat mag je wel concluderen. Het lijkt alsof bedrijven letterlijk hebben opgespaard: er is dus ruim budget én enorme behoefte om samen te komen en collega’s ouderwets te fêteren. Van een afwachtende houding op wat komen gaat in dit najaar merken we alleen wat bij de grote multinationals en de overheid. Binnen het MKB worden volop eindejaar-evenementen ingepland. Onze opdrachtgevers kiezen daarbij voor een losstaand feestelijk moment, maar een deel ziet ook in dat ook dergelijke events onderdeel moeten zijn van een meer strategischer aanpak.” 

Is er daarbij een maatschappelijke ontwikkelingen die je terugziet in de aanvragen?
“Al vrij snel in de pandemie zijn wij in online events gedoken. Dat blijven we ook doen, de vraag naar online events is dan ook gebleven. Bedrijven met meerdere nationale en internationale vestigingen kiezen op basis van kostenbesparing en duurzaamheid nog regelmatig voor hybride of online oplossingen. Daar zie je ook wel een mooie ontwikkeling van online communiceren naar veel meer conceptmatige online events. Een multinational die tijdens de corona-maatregelen nog letterlijk in een video-call de medewerkers toesprak, kiest nu voor een online event in onze studio. Daar zit een totaal ander kostenplaatje aan, maar het online event is in no time naar een zeer volwassen niveau gegroeid en dus is het een blijvende ontwikkeling.” 

Jullie zijn sinds kort IDEA-lid. Waarom hebben jullie die keuze gemaakt?
“Deels is die keus gebaseerd op erkenning voor ons eigen bureau. Dat je bij de top van de markt hoort. Anderzijds is het aanbod bureaus in Rotterdam toch niet heel breed en is gebleken dat we heel erg gevolgd worden door de andere bureaus. Dus is het IDEA-lidmaatschap ook letterlijk het vervullen van een voortrekkers- en expertrol.” 

Omdat IDEA een keurmerk wil zijn, is er een uitgebreide audit. Hoe verliep dit bij jullie?
“Dat was best een taai traject. Dat komt omdat we tov de overige bureaus iets afwijken in ons aanbod door naast de gebruikelijke op maat live en online events ook citygames aan te bieden. Uiteindelijk blijkt dat aanbod van teamuitjes juist heel mooi aanvullend te zijn. In de markt van teamuitjes zijn veel cowboys actief, dus is ook hier het lidmaatschap voor ons een mooi kwaliteitsstempel.” 

Met die twee takken van sport, is er dan ook kruisbestuiving tussen de events en het teamuitjes-aanbod?
“Ja, zeker is dat er. Wij benaderen de citygames bijvoorbeeld echt als events. Citygames zijn namelijk  heel bijzondere events, want in tegenstelling tot een live evenement, laat je de deelnemers bij een citygame volledig los. Ze gaan 3 uur op pad en dan moet dus alles tot in de details kloppen. Als je dan drie uur wilt boeien, dan moet het retegoed geregisseerd en bedacht zijn. Vooral ook omdat een teamuitje iedere keer echt een totaal andere doelgroep heeft. De details, de hospitality en het regisseren van de reis van een eventbezoeker die de basis zijn van een goed live event, zie je dus ook terug in ons uitjes-aanbod. Bij de op maat events moet je schaken en stappen vooruit denken, door de mix van ons aanbod zijn we misschien een nog wel betere schaker geworden.” 

IDEA was de afgelopen maanden met het Eventplatform de kartrekker met de lobby in politiek Den Haag. Is dat ook een reden om lid te worden?
“Ik vind dat IDEA het heel goed gedaan heeft tijdens de corona-crisis. Niet alleen in de lobby, maar ze stonden ook echt voor de branche. In die maanden etaleerde IDEA zich echt als serieus platform, dat voor ons vak opkwam en het ook heel goed op de kaart heeft gezet. Niet langer worden we, naar mijn idee, gezien als de onbenullige branche van feestjes, maar men ziet ons nu meer als een serieuze sector.” 

 


 

Meer over IDEA 20 jaar:

  1. IDEA 20 jaar Niels Janssen FX Agency: Digitaal maakt live communicatie campagnematiger

    23-08-2022De Independent Dutch Event Association (IDEA) bestaat dit jaar 20 jaar. Daarin groeide de bracheorganisatie voor live communicatie en eventmarketing bureaus niet alleen uit tot een keurmerk voor haar leden, maar bewees het onder meer tijdens de corona-crisis haar absolute meerwaarde als voorvechter en...

  2. IDEA 20 jaar: Nicole van der Valk - IINII - 'Behoefte aan live communicatie is alleen maar groter geworden'

    29-07-2022De Independent Dutch Event Association (IDEA) bestaat dit jaar 20 jaar. Daarin groeide de bracheorganisatie voor live communicatie en eventmarketing bureaus niet alleen uit tot een keurmerk voor haar leden, maar bewees het onder meer tijdens de corona-crisis haar absolute meerwaarde als voorvechter en...

  3. IDEA 20 jaar - Patricia Vergeer - The Oval Office: Communicatie is dimensie-overschrijdend

    22-07-2022De Independent Dutch Event Association (IDEA) bestaat dit jaar 20 jaar. Daarin groeide de bracheorganisatie voor live communicatie en eventmarketing bureaus niet alleen uit tot een keurmerk voor haar leden, maar bewees het onder meer tijdens de corona-crisis haar absolute meerwaarde als voorvechter en...

  4. IDEA 20 jaar - Martijn Geerdes The Groundbreakers: 'Een hoge ROI is key'

    19-07-2022De Independent Dutch Event Association (IDEA) bestaat dit jaar 20 jaar. Daarin groeide de bracheorganisatie voor live communicatie en eventmarketing bureaus niet alleen uit tot een keurmerk voor haar leden, maar bewees het onder meer tijdens de corona-crisis haar absolute meerwaarde als voorvechter en...

  5. IDEA 20 jaar Pieter Claassen XSAGA: de aandachtseconomie en de roep om echt contact

    14-07-2022De Independent Dutch Event Association (IDEA) bestaat dit jaar 20 jaar. Daarin groeide de bracheorganisatie voor live communicatie en eventmarketing bureaus niet alleen uit tot een keurmerk voor haar leden, maar bewees het onder meer tijdens de corona-crisis haar absolute meerwaarde als voorvechter en...

  6. IDEA 20 jaar Dion Jansen The Hospitality Group: “Behoefte om mensen bij elkaar te brengen is groter dan ooit”

    13-07-2022De Independent Dutch Event Association (IDEA) bestaat dit jaar 20 jaar. Daarin groeide de bracheorganisatie voor live communicatie en eventmarketing bureaus niet alleen uit tot een keurmerk voor haar leden, maar bewees het onder meer tijdens de corona-crisis haar absolute meerwaarde als voorvechter en...

© 2021 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.