IDEA 20 jaar: Nicole van der Valk - IINII - 'Behoefte aan live communicatie is alleen maar groter geworden'
De Independent Dutch Event Association (IDEA) bestaat dit jaar 20 jaar. Daarin groeide de bracheorganisatie voor live communicatie en eventmarketing bureaus niet alleen uit tot een keurmerk voor haar leden, maar bewees het onder meer tijdens de corona-crisis haar absolute meerwaarde als voorvechter en belangenbehartiger. EventBranche.nl interviewt de komende weken diverse IDEA-bureaus over de meerwaarde van het IDEA-lidmaatschap en hun kijk op de huidige eventwereld. Voor Nicole van der Valk van IINII gaat inclusiviteit steeds meer impact hebben, maar is het nu nog wel een beetje een papieren tijger.
Dit jaar bestaat IDEA 20 jaar en dat vieren wij mee door diverse leden/bureaus aan het woord te laten. Met Nicole van der Valk, founder en project director van IINII spraken we over haar visie op de toekomst, de ontwikkeling van ons vak én de USP's van IDEA, wat merk je daar als bureau van, maar vooral wat heeft een opdrachtgever daar aan:
Visie live communicatie | Experience marketing
Het samenspel en de relatie tussen opdrachtgever en bureau is groter dan ooit. In deze onrustige tijd zien we dat de behoefte naar live communicatie sterk groeit. Maar tegelijkertijd is die klant ook kritischer geworden als het gaat over de opdracht, de inspanning en het resultaat.
Het bureau zal in een nog grotere rol gaan spelen omdat het event niet meer op zichzelf zal staan maar een onderdeel is van een campagne of een 360 graden benadering.
Wij zien dan ook volop kansen om van betekenis te zijn en met innovatieve oplossingen te komen in een wereld die continue in beweging is.
Welke sociaal maatschappelijke ontwikkeling zal de grootste impact hebben op live communicatie en hoe zal zich dat uiten?
Er is een aantal maatschappelijke ontwikkelingen, dat grote impact heeft op live communicatie. Alleen weten we niet altijd hoe dit zich zal gaan uiten. Verandering is de enige constante!
De inflatie, schaarste, prijsstijgingen, corona en de situatie in de Oekraïne kunnen wij niet sturen maar we kunnen wel een weg vinden om er voor onze opdrachtgevers zo goed mogelijk mee om te gaan.
De andere sociale maatschappelijke ontwikkeling is de behoefte aan sterkere inclusiviteit en diversiteit en een significante bijdrage op gebied van duurzaamheid. Dit zal steeds vaker een belangrijker onderdeel van onze opdracht zijn en wij zullen als branche hierin voorop moeten lopen. Zo kunnen wij van waarde zijn en impact creëren.
Randstad Employer Branding Event. (foto: IINII)
Aan de hand van de USP's van IDEA kijken we samen naar de kracht van het lidmaatschap door 4 van de 8 USP's onder de loep te nemen en te vertalen naar de praktijk:
1. Sluit je aan bij de Nederlandse eventtop
Lid worden van IDEA heeft ons in korte tijd veel gebracht. We zijn altijd op de hoogte van het laatste nieuws, ontvangen regelmatige updates en informatie over onze branche. Daarnaast bevestigt het keurmerk de kwaliteit en ervaring van de leden. Een duidelijke meerwaarde! Het is fijn om kennis te delen met andere bureaus en te sparren met collega’s uit de branche!
2.Genereer new business met het IDEA Keurmerk – waar staat dit voor?
Het IDEA keurmerk staat voor ons voor erkenning, betrouwbaarheid, kwaliteit en vakmanschap en kredietwaardigheid.
3.Benut de kracht van een (inter) nationaal netwerk
Het netwerk achter IDEA helpt ons met praktische zaken zoals geschillen, verzekeringen en algemene voorwaarden maar ook opent dit deuren naar heel veel informatie en ontwikkelingen onze branche. De kracht van het netwerk achter IDEA bleek sterk tijdens de corona pandemie waar zij een vuist maakte naar politiek en overheid.
4.Krijg voorrang op toptalent | Hoe kom je aan topcollega’s?
De IDEA samenwerking met de diverse opleidingen maakt de weg naar nieuwe collega’s een stuk makkelijker. Onze deelname als jury tijdens IDEA talentdagen was super inspirerend. Een mooie aanvulling op onze zoektocht naar nieuw talent.
5.Wat levert de lobby rol van IDEA jou als lid op?
Wij zijn nog niet zo lang lid, maar het heeft ons in ieder geval geholpen in de corona periode waar de gezamenlijke lobby ons als branche toch zichtbaar heeft gemaakt.
6.Wet en regelgeving
Naast de mogelijkheid gebruik te maken van de IDEA verzekeringspartner zijn de algemene voorwaarden opgesteld door IDEA heel waardevol voor ons. Met name in de corona tijd is het belangrijk gebleken om je algemene voorwaarden goed op orde te hebben. IDEA heeft hier een uitstekend voorstel voor gemaakt waar leden heel veel aan hebben.
7.Waterdichte voorwaarden | Pitchcode
Pitchen kost tijd, geld en inspanning, daarom letten wij goed op de randvoorwaarden alvorens we aan een pitch meedoen. Zo kijken we altijd naar het aantal bureaus dat gevraagd is, het beschikbare budget in verhouding tot de pitch inspanning en een realistische timing. En heel belangrijk: een duidelijke briefing en budget indicatie! Voelt het niet goed? Dan laten we de beurt liever voorbijgaan.
8. Marktonderzoek – onderzoeksgegevens
IDEA initieert verschillende onderzoeken die waardevolle informatie opleveren. Bijvoorbeeld het Europees onderzoek uit 2020 Livecomalliance heeft ons heel veel nuttige inzichten gegeven. Door deze informatie blijf je goed op de hoogte en kun je je beter voorbereiden op de toekomst.
Deloitte Fast 50. (foto: IINII)
20-jarig jubileum Oranje Fonds. (foto: IINII)