IDEA+20+jaar+Dion+Jansen+The+Hospitality+Group%3A+%E2%80%9CBehoefte+om+mensen+bij+elkaar+te+brengen+is+groter+dan+ooit%E2%80%9D
Nieuws

IDEA 20 jaar Dion Jansen The Hospitality Group: “Behoefte om mensen bij elkaar te brengen is groter dan ooit”

De Independent Dutch Event Association (IDEA) bestaat dit jaar 20 jaar. Daarin groeide de bracheorganisatie voor live communicatie en eventmarketing bureaus niet alleen uit tot een keurmerk voor haar leden, maar bewees het onder meer tijdens de corona-crisis haar absolute meerwaarde als voorvechter en belangenbehartiger. EventBranche.nl interviewt de komende weken diverse IDEA-bureaus over de meerwaarde van het IDEA-lidmaatschap en hun kijk op de huidige eventwereld. “Er staat spanning op de markt, maar we zijn flexibeler en werken efficiënter dan ooit te voren én de behoefte aan mensen bij elkaar brengen is sterker dan ooit.”

Aan het woord Dion Janssen, mede-eigenaar van The Hospitality Group, lid en bestuurslid van IDEA. “De spanning in de markt komt door schaarste. Je ziet nu dan ook hoe belangrijk het is geweest dat we in de corona-periode nog meer tijd en aandacht hebben gestopt in onze toeleverancier-partners, want die band is nu belangrijker dan ooit te voren. Nu nieuwe partners vinden is bijna onmogelijk. Als ik nu naar de toekomst van live communicatie en eventmarketing kijk voor de korte termijn, is mijn gevoel tweeledig: aan de ene kant is er een onzichtbaar Zwaard van Damocles. Komt corona weer keihard terug? Aan de andere kant lopen nu de aanvragen voor december binnen en merk je nog altijd de allergrootste behoefte ooit om mensen bij elkaar te brengen.”

“Daarbij biedt online en digitaal nog veel meer mogelijkheden voor ons vak, maar blijft de kracht en impact van echt ontmoeten iets voor live fysieke events. En natuurlijk zijn hybride oplossingen ook echt de toekomst, hoef je voor een medisch congres en die twee sprekers die je wilt horen niet meer naar de andere kant van de wereld te vliegen, maar de echte sociale competenties van een event behoren toe aan het live ontmoeten.”

Welke sociaal maatschappelijk ontwikkeling(en) gaat de meeste invloed hebben op het vak van live communicatie?

“Dat is echt een mix van veel zaken. Het is sterk afhankelijk van de opdrachtgever en wat zij hoog in het vaandel hebben staan. Laatst een event ontwikkelt voor een groot consultancybedrijf en daar stond inclusiviteit hoog in het vaandel. Enorm uitdagend, want de wens is dan een world of colors, maar je moet ook wel met letterlijk alles rekening houden. Ook hebben we een aanvraag waar het bedrijf volledig duurzaam wilde organiseren om een duidelijk statement naar alle collega’s te maken. Een compleet duurzaam event tot gevolg.”

IDEA benoemt een aantal USP’s voor het lidmaatschap, welke zou jij benoemen als de USP’s met de grootste meerwaarde?

“Om te beginnen benoemen we ons lidmaatschap altijd als we in contact zijn met een potentiële opdrachtgever. Dan weten ze dat wij aan bepaalde voorwaarden en zekerheden voldoen. Je merkt dat bijvoorbeeld in een pitch. IDEA heeft pitchrichtlijnen en een pitchcode samengesteld. Die richtlijnen leg je niet keihard voor aan je opdrachtgever, maar het biedt wel heel veel houvast. Als IDEA-bureau zaten we onlangs in een pitch waar we de opdrachtgever teruggaven dat we niet met een te groot aantal willen pitchen en echt als voorwaarde hebben dat ieder bureau over exact dezelfde voorkennis moet beschikken. Het moet eerlijk en transparant zijn. Als je dan van die opdrachtgever terug krijgt dat het andere IDEA-bureau in de pitch hetzelfde aangaf, dan voelt dat heel goed.”

“Onderling delen we ook veel kennis en inzichten, maar ook bij problemen of bijzonderheden kun je snel en eenvoudig sparren met collega bureaus. Daarbij merkte je vooral tijdens de corona-periode dat je niet alleen een belangenbehartiger in Den Haag had zitten, maar dat je ook echt als IDEA-bureau samen optrok. Dat delen van kennis en ervaringen is een meerwaarde voor de bureaus maar zeker ook voor opdrachtgevers. Mooi voorbeeld daarvan: al in maart van dit jaar kwam een complete en volledige update van de algemene voorwaarden van bureaus, volledig aangepast op de periode waar we uitkwamen en inzitten. Dat kun je als zelfstandig bureau nooit zo snel voor elkaar boksen.”

Een grote uitdaging in onze branche is het vinden van de juiste kwalitatieve nieuwe collega’s. Waar zit daar de meerwaarde van het IDEA-lidmaatschap?

“Je ziet het overduidelijk bij stagiaires. IDEA heeft een samenwerking met diverse hogescholen, dat komt samen tijdens de IDEA Talentscout, waar de opleidingen hun beste studenten meenemen. Een prachtige pool om uit te selecteren. Maar docenten tippen ons ook regelmatig en het is goed om te horen dat binnen de opleidingen studenten ook gewezen worden op de kwaliteit van IDEA-bureaus.”

Tot slot is er nog het IDEA-marktonderzoek, wat heb jij daar aan als bureau-eigenaar?

“Dat marktonderzoek is echt van hele grote waarde. Je vult als lid een vragenlijst in en krijgt daarna de ultieme benchmark waar je meteen ziet hoe jij ‘scoort’. Uit de laatste editie viel mij vooral op dat de freelance-tarieven enorm stijgen, net als de inkoopprijzen. Dat is schrikbarend, maar door het onderzoek dus meteen een onderwerp om bespreekbaar te maken. Zo ben ik zelf benieuwd hoe het straks verder gaat met de energieprijzen. In Duitsland hoor ik al geluiden van de grote messe-hallen: gas gestookt, energie-slurpend, hoe gaan we daar straks mee om? Al die vraagstukken, de kennis en ervaring die daarbij hoort, wordt binnen IDEA gedeeld en zo zijn we altijd volledig op de hoogte en voorbereid op wat komen gaat.”

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.