IDEA+20+jaar+BEE+Agency%3A+%E2%80%9CEvents+zijn+nodig+om+perspectief+te+bieden%E2%80%9D
Nieuws

IDEA 20 jaar BEE Agency: “Events zijn nodig om perspectief te bieden”

IDEA, de Independent Dutch Event Association, bestaat dit jaar 20 jaar. Daarin groeide de bracheorganisatie voor live communicatie en eventmarketing bureaus niet alleen uit tot een keurmerk voor haar leden, maar bewees het onder meer tijdens de corona-crisis haar absolute meerwaarde als voorvechter en belangenbehartiger. EventBranche.nl interviewt de komende weken diverse IDEA-bureaus over de meerwaarde van het IDEA-lidmaatschap en hun kijk op de huidige eventwereld. Kersvers lid BEE Agency ziet in evenementen het antwoord op de vraag naar toekomstperspectief.

IDEA 20 jaar, een mooie aanleiding om diverse bureaus / leden aan het woord te laten. Wat is hun blik op de toekomst van ons vak en van hun bureau? In een reeks interviews spreken we deze weken met relatief nieuwe leden. Dit keer BEE Agency. Het bureau van Saskia Steur en Sandor van Geelen, dat onlangs het IDEA Keurmerk kreeg, werkt op een eigen wijze met hun collectief van makers om de inhoud van events te optimaliseren.

Hoe zien jullie bij BEE Agency de nabije toekomst van live communicatie en experience marketing?

“Nog altijd merk je die positieve energie en de enorme behoefte om elkaar weer te kunnen ontmoeten. Dat zal nog wel even zo blijven, ook nu met de eindejaar-evenementen. Maar wij werken onder meer ook voor internationale opdrachtgevers en daar zien wij een hele andere ontwikkeling: die laten echt niet meer iedereen overkomen voor een internationaal event. Die richten hun event veel vaker in met diverse lokale events. Dit jaar organiseerden wij een groot online evenement, met live satelliet events in de verschillende landen. Maar we produceren ook andere hybride oplossingen waar fysieke events met een online programma aan elkaar verbonden worden, of een online event dat in de periode daarna opvolging krijgt met diverse fysieke events. Zo worden veel eventconcepten ingevuld.”

Je ziet bij zakelijke events ook wel een soort rem op het aantal bezoekers: het lijkt wel of de afweging om wel of niet te gaan anders is. Herkennen jullie dat?

“Ja, dat is zeker zo. Iedereen is zo druk. Dat maakt de afweging in de agenda echt anders. En kijk ook eens naar de personeelsproblemen in zo veel sectoren, dan zijn je prioriteiten gewoon heel anders en zul je minder snel tijd vrij maken voor een event. Zowel bij opdrachtgevers als in onze eigen eventbranche is het personeelstekort inderdaad een soort kleine rem op de enorme inhaalslag van evenementen. Wij doen bijvoorbeeld een campagne met kleine events voor een openbaarvervoerder, maar die hebben te maken met zo’n groot personeelstekort…tja, dan ga je niet naar een event en zet je ook geen blije campagne op. Maar we blijven geloven in live. Als je mensen bij elkaar kunt brengen, blijft dat zo ontzettend bijzonder."
 

Events zijn het antwoord op de vraag om toekomstperspectief


Welke ontwikkelingen die maatschappelijk gaande zijn, hebben volgens jullie invloed op evenementen van jullie opdrachtgevers?

“Het feit dat er in ons leven, in onze maatschappij, zo veel verandert en dat je dus ook zelf moet veranderen, dat vraagt veel van ons allemaal. Denk aan de shift naar online, maar ook duurzaamheid, diversiteit, inclusie, personeelstekorten etc. Daarom is er behoefte aan perspectief. Anders krijg je alleen maar ‘dit mag niet meer’, zonder oplossing of alternatief. Dan krijg je weerstand tegen ‘de verandering’ zelf. Daar zit de schreeuw om toekomstperspectief. Als dat er is, wordt de verandering iets leuks. En wij zien dat evenementen vaak dat antwoord kunnen bieden.”

“We kunnen met evenementen mensen bij elkaar brengen om een gezamenlijk toekomstbeeld bepalen. Een eventvorm en -concept bedenken met als insteek hoe gaat het er in de toekomst uit zien. Waarbij je ook nog eens live en fysiek kunt oefenen, de oplossingen in de praktijk brengen, bijvoorbeeld in een spelvorm. Dat is echt een hele nuttige rol van events, juist in deze tijd. Evenementen die wij organiseerden voor de Erasmus Universiteit, Mozilla , over circulaire economie, allemaal draaiden ze om toekomst en het bijhorende perspectief. Die rol zie je nu heel veel terug komen: hoe gaan we die veranderingen in de toekomst vormgeven? Het evenement gaat daarbij op zoek naar het antwoord.”

Is het de rol van een bureau om die inhoud en dat toekomstperspectief in het event concept te sturen en te bedenken, of ligt dat bij de opdrachtgever?

“Mooi voorbeeld is onze samenwerking met de Erasmus Universiteit. We zijn heel veel met elkaar in gesprek. Speerpunt voor de Erasmus Universiteit is maatschappelijke impact van hun wetenschappelijk werk. De samenleving moet ook profiteren van wat de universiteit doet en moet daarbij betrokken worden. Wij helpen ze met evenementen die dat verhaal overdragen. Wij zoeken naar een vorm die dat doel bereikt in een gezamenlijk proces: zij de kennis van zaken en wij de de expertise en ervaring van hoe de bijeenkomst of het event eruit moet komen te zien om dat doel te behalen. Wij zijn dan ook echt inhoudelijk partner. Bij de meeste events vertellen we letterlijk verhalen. Dat begint met redactie. Onze redacteuren zoeken die verhalen, vinden de geschikte mensen, ervaringsdeskundigen of de juiste sprekers en bereiden een programma voor. Zo vinden we de juiste toon en de beste invulling om de doelstellingen te behalen. Dat redacteuren zo’n belangrijke rol spelen bij BEE Agency komt denk ik door onze televisie-achtergrond. Een hele andere insteek dan het sprekersbureau bellen...”



BEE Agency won met de slimme, creatieve en effectieve invulling van de Eurekaweek 2020 van de Erasmus Universiteit bij de laatste Gouden Giraffe Event Awards een Giraffe voor beste interne event online.

>> Bekijk de case: Winnaar Gouden Giraffe Interne events (online): Eurekaweek 2020
 


 

Tot slot, het lidmaatschap van IDEA kent diverse USP’s. Welke zijn voor jullie belangrijk?

Wij wilden al vanaf dat we begonnen lid worden. Toen dachten we dat het nodig was om te laten zien dat we een solide bedrijf zijn. Maar je moet minimaal een jaar bestaan als bureau voordat je de audit aan kunt gaan en dus hebben we het even laten rusten. Omdat het op eigen kracht al snel heel goed ging, verdween het lidmaatschap naar de achtergrond. Na exact een jaar belde Maarten Schram van IDEA: het kan nu! We zijn het proces van screening ingegaan, omdat we bij de beste bureaus willen horen en met het keurmerk zekerheid willen tonen aan onze klanten.”

“IDEA doet dat ook echt goed, met de screening en de audit. Dat mogen ze best nog wat meer uitdragen, want je wordt echt niet zo maar IDEA-lid. Nu we lid zijn, is het al heel prettig om met alle leden in een app groep te zitten waar inzichten worden gedeeld en echt hulp geboden wordt.”

“Naast dat we graag bij de beste bureaus van Nederland horen, is het lidmaatschap voor ons ook bedoeld om actief een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van onze branche en onze markt. Vooral het ontwikkelen van jonge mensen is echt iets wat ons aanspreekt. De IDEA Talent Scout is voor ons bijvoorbeeld echt genieten. Mooi om aan bij te dragen.”

Als kersvers IDEA-lid, gaat het jullie goed?

“Ja. Ons plan was niemand aan te nemen, maar we zijn heel blij dat Tess, onze officiemanager, inmiddels in dienst is. Daarnaast werkt BEE Agency met een schil van zo’n 40 freelance eventprofessionals. Dat noemen wij ons collectief. Samen met hen is ons bureau bezig om van de blonde meisjes branche naar een inclusievere branche te komen. Daar zouden wij met IDEA ook graag aan willen werken. Op het podium van events is het al beter, maar in de branche nog niet.”

© 2021 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.