IDEA 20 jaar - Niquell staat voor een nuchtere en warme verbinding
IDEA, de Independent Dutch Event Association, bestaat 20 jaar. Daarin groeide de bracheorganisatie voor live communicatie en eventmarketing bureaus niet alleen uit tot een keurmerk voor haar leden, maar bewees het onder meer tijdens de corona-crisis haar absolute meerwaarde als voorvechter en belangenbehartiger. EventBranche.nl interviewt in het kader van het vierde lustrum diverse IDEA-bureaus over de meerwaarde van het IDEA-lidmaatschap en hun kijk op de huidige eventwereld. In het noorden - in Drenthe - is Niquell gevestigd, een bureau dat bekend staat om zijn inhoud en daadkracht.
IDEA 20 jaar, een mooie aanleiding om diverse bureaus/leden van de Independent Dutch Event Association aan het woord te laten. Wat is hun blik op de toekomst van ons vak en van hun bureau? In een reeks interviews spreken we met relatief nieuwe leden. Voor dit artikel reizen we af naar Hoogeveen en treffen we Monique Huizenga - samen met Myrthe Strijker eigenaar van Niquell - nog in haar 'oude' onderkomen. "Het schiet lekker op met ons nieuwe kantoor. Voor de zomer hopen we te kunnen verhuizen."
Eerst even over de naam 'Niquell'. Waar komt die vandaan en waar staat het voor?
"Niquell zijn de laatste letters van mijn voornaam aangevuld met de dubbele ll. Het verwijst naar nikkel, een overgangsmetaal dat verbindt. Het verbinden van mensen is natuurlijk precies wat wij doen.
Niquell heeft een eigen aanpak. "We gaan altijd voor het beste event. Om dat te kunnen waarmaken moet alles aan het begin van het traject al kloppen. Opdrachtgevers komen bij ons met een verzoek. Wij kijken daar altijd kritisch naar. Is die weg wel de juiste om de doelen te bereiken. Niet zelden dagen we opdrachtgevers uit om daar samen met ons nog eens goed over na te denken. Wij laten alternatieven zien en geven adviezen. Zo leg je samen de basis voor een succesvol event."
De grote beweging is 'duurzaamheid'. Hoe belangrijk is duurzaamheid in jouw events?
"Laten we er geen misverstand over laten bestaan: Duurzaamheid is belangrijk. Dat vinden we zeker ook bij Niquell. Daar waar het kan, gaan we ervoor, maar je moet ook kijken naar je publiek. We hebben events waar de saladebar vrijwel onaangeroerd bleef. En dat terwijl de saladebar vooraan stond en de hamburgers minder prominent werden gepresenteerd. Verlies je doelgroep nooit uit het oog."
Waarin onderscheidt Niquell zich?
"Wij doen wat we zeggen. We werken samen met de opdrachtgever en zetten het beste event neer. Daar hebben we geen grote woorden voor nodig. In de loop van de tijd hebben we een kring met vaste, loyale opdrachtgevers opgebouwd. We werken samen met opdrachtgevers waar we een klik mee hebben. Heel soms is die klik er niet en dat is ook prima. Wij hoeven niet de grootste te zijn; wij leveren kwaliteit en we maken waar wat we beloven."
Tijdens het interview komt ook meermalen het 'warme menselijke' naar boven. Zo organiseert Niquell jaarlijks een festival voor verslaafden en psychiatrisch patiënten. "Dat is niet de makkelijkste klus. Voor deze doelgroep staan de partijen niet in de rij voor funding. Toch slagen we er telkens weer in een mooi event neer te zetten. Voor een doorgewinterde netwerker maakt een event meer of minder niet uit. Die zijn verwend. Maar voor deze doelgroep is het een hoogtepunt. Ze kijken er al maanden vantevoren naar uit. Zoiets te mogen organiseren geeft veel voldoening."
Wat is jouw visie op de toekomst?
Met het geven van een heldere visie ben ik wel terughoudender geworden. Door de pandemie moest alles ineens online. We hebben een online platform (Meeple) ontwikkeld. Hierdoor zijn we zonder veel problemen de crisis doorgekomen. Je verwacht dat online wel blijft. Misschien wel, maar we zien nu toch echt wel een zeer sterke hang naar live. Het lijkt wel alsof we teruggaan naar de tijd van voor de crisis. Uiteindelijk denk ik dat we een nieuwe balans gaan vinden, maar alles is zo in beweging op dit moment. We kijken scherp naar wat er gebeurt en zorgen ervoor dat we flexibel genoeg zijn om onze visie aan te scherpen en aan te passen als er onverwachte ontwikkelingen op ons pad komen."
Waarom zijn jullie lid geworden van IDEA?
"Wij hebben ons bureau aangesloten omdat IDEA de branche-organisatie is, die het best bij ons past. IDEA is voor ons een bron van kennis en helpt om trends en ontwikkelingen te duiden. De kracht van IDEA zit ook in de aangesloten leden, die moeten voldoen aan strenge criteria. Het feit dat IDEA haar leden uitgebreid toetst en dus een keurmerk is, vind ik van grote waarde en zou nog meer door de branche-organisatie en ook door leden uitgedragen mogen worden."