IDEA+20+jaar+%2D+Martijn+Geerdes+The+Groundbreakers%3A+%27Een+hoge+ROI+is+key%27
Nieuws

IDEA 20 jaar - Martijn Geerdes The Groundbreakers: 'Een hoge ROI is key'

De Independent Dutch Event Association (IDEA) bestaat dit jaar 20 jaar. Daarin groeide de bracheorganisatie voor live communicatie en eventmarketing bureaus niet alleen uit tot een keurmerk voor haar leden, maar bewees het onder meer tijdens de corona-crisis haar absolute meerwaarde als voorvechter en belangenbehartiger. EventBranche.nl interviewt de komende weken diverse IDEA-bureaus over de meerwaarde van het IDEA-lidmaatschap en hun kijk op de huidige eventwereld. In deze aflevering komt Martijn Geerdes, creative director van The Groundbreakers aan het woord.

Dit jaar bestaat IDEA 20 jaar en dat vieren wij van EventBranche.nl mee door diverse leden/bureaus aan het woord te laten. Met Martijn Geerdes van The Groundbreakers spraken we over zijn visie op de toekomst, de ontwikkeling van ons vak én de USP's van IDEA, wat merk je daar als bureau van, maar vooral wat heeft een opdrachtgever daar aan?

Wat is jullie visie op de korte termijn toekomst van live communicatie / experience marketing?

De voorgaande jaren heeft het belang van live voor onze opdrachtgevers duidelijk gemaakt. De huidige tijd kenmerkt zich echter door een schaarste van mensen en middelen. En naar verwachting zullen de algemene- en branche gerelateerde prijsstijgingen nog wel even aanhouden.

Dit noodzaakt opdrachtgevers ertoe nog kritischer te kijken naar de waarde van een live product. Online opties worden onderzocht of misschien mag het allemaal wel wat minder. Een hoge ROI is dus key om de waarde van een vakkundig gecreëerde blijvende beleving te laten zien, waarbij budget en materiaalgebruik niet per se heiligmakend is. Om deze boot niet te missen, is het bureau van vandaag en de toekomst vooral uitgerust met een ijzersterk creatieteam.

Welke sociaal maatschappelijke ontwikkeling zal de grootste impact hebben op live communicatie en hoe zal zich dat uiten?

De vraag bij opdrachtgevers naar een duurzaam live product wordt steeds groter. Organisatoren in de live industrie hebben hier nog niet altijd een goed antwoord op. Bij The Groundbreakers zien we het als onze taak om op dit gebied samen met onze opdrachtgevers grote stappen te zetten en zo ook andere bedrijven op dit mooie pad te brengen.

Aan de hand van de USP's van IDEA kijken we samen naar de kracht van het lidmaatschap door 4 van de 8 USP's onder de loep te nemen en te vertalen naar de praktijk:

1. Sluit je aan bij de Nederlandse eventtop
Wat is de meerwaarde voor jullie bureau - The Groundbreakers - om bij het selecte IDEA-gezelschap te horen? Wat merken opdrachtgevers daarvan?

Het lidmaatschap onderstreept voor ons de kwaliteit van onze diensten waar wij als bedrijf nu al 15 jaar in investeren. Het bijbehorende keurmerk zet dit nog eens extra kracht bij. Want behalve dat we effectieve events organiseren, hebben we ook onze zaakjes op orde.

2. Genereer new business met het IDEA-keurmerk 
Waar staat het keurmerk voor? 

Voor opdrachtgevers is het niet altijd makkelijk om het kaf van het koren te scheiden. Het lidmaatschap van IDEA helpt hen hierbij. Alleen gerenommeerde bureaus worden toegelaten tot de vereniging na een grondige audit. Met periodieke tussentijdse audits wordt de handelsbekwaamheid ook blijvend getoetst.

3. Benut de kracht van een (inter)nationaal netwerk 
Welk netwerk zit er achter IDEA en hoe profiteer je daarvan als bureau?

Leden gaan in mijn beleving uit van de eigen kracht en durven te delen. De meeste bureaus blinken ergens in uit, die specifieke expertise heeft waarde voor een ander lid. Zo helpen wij collega’s weer graag op weg als het gaat om het verduurzamen van hun bedrijfsvoering. Ondernemerschap en de uitdagingen die dat met zich meebrengt, is ook zeker een populair thema binnen de vereniging.  

4. Krijg voorrang op toptalent 
Het is één van de uitdagingen in onze markt: Hoe kom jij als bureau aan nieuwe topcollega's/talenten?

De vereniging onderhoudt partnerships met verschillende hogescholen. Via het event ‘IDEA Talent Scout’ komen de talenten van de toekomst in contact met de bureaus. Tijdens dit jaarlijkse event gaat IDEA letterlijk op zoek naar de talenten van de toekomst en komen we makkelijker met hen in contact.

5. Maak deel uit van een proactieve lobby-aanpak 
Wat levert de lobby-rol van IDEA jou als lid op?

In de onzekere tijd van de afgelopen jaren was het erg geruststellend om informatie uit de eerste hand te mogen ontvangen. Het samenspel met de politiek heeft enorm bijgedragen aan de zichtbaarheid en de veelomvattendheid van onze sector.

6. Krijg de juiste informatie over wet- en regelgeving en verzekeringen
Welke wet/regel/verzekering heeft momenteel de grootste invloed op jouw werk? Welke kennis heb je daarover bij de IDEA Helpdesk opgedaan?

In het begin van de coronatijd bleek het heel prettig om vrijblijvend te sparren met specialisten die ook nog eens beschikken over branche specifieke kennis. Ook in de huidige periode met nieuwe uitdagingen zoals tekorten en prijsstijgingen is het fijn om kundig advies te kunnen inwinnen.

7. Gebruik onze waterdichte voorwaarden 
Wat is het belangrijkste als het gaat om voorwaarden rondom een evenement? Wat is voor jullie de grootste go en wat is de grootste no go als het gaat om de pitch-code / pitch checklist?

De algemene voorwaarden worden regelmatig afgestemd op de actualiteit en nieuwe wet- en regelgeving. Doordat de meeste toonaangevende bureaus van Nederland dezelfde voorwaarden hanteren, voelen ze voor klanten ook vertrouwd.

8. Krijg toegang tot exclusief marktonderzoek
Wat zijn voor jullie de belangrijkste jongste onderzoeksgegevens?  

Het marktonderzoek geeft een nuttig kijkje in de keuken van de concurrent, want dat zijn we ook van elkaar. Het onderzoek voorziet ons van nuttige managementinformatie, zoals de gebruikelijke hoogte van salarissen of gehanteerde uurtarieven. Het onderzoek wordt anoniem afgenomen en alleen deelnemers ontvangen het. Gelijk en anoniem oversteken dus!

© 2021 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.