Huishoudbeurs door de ogen van onze mystery guest: Opeens kocht ik een tas van 7 euro
Het is misschien wel het sterkste beursmerk van Nederland: de Huishoudbeurs. Een traditie. Een vaste prik. Maar wat is de kracht? Is dit een community? Of zijn het koopjesjagers? Is het een belevenisvolle dag of is het en grote overdekte markt? Wij stuurden onze mystery guest naar dit iconische evenement in de RAI. "Iedereen stond in de rij voor verrassingstassen met onbekende inhoud voor 7,- euro...voor dat ik het wist, had ik ook een tasje gekocht..."
En daar heeft onze mystery guest meteen haar samenvatting te pakken: "De Huishoudbeurs is zo'n krachtig eventmerk, dat de datum al maanden van te voren in mijn agenda staat. Je weet in grote lijnen wat je krijgt, wat je te wachten staat en toch is het een grote verrassing. De ultieme experience is de deal maken, de aanbieding vinden."
Daarbij tekent de Mystery Guest na vele jaren van trouw bezoek ook wel een verandering op: "In de loop van de jaren is het van weggeven en pakken, pakken, naar bewust kopen gegaan. Nog los van het feit dat dit veel duurzamer is, ga je dan ook veel bewuster op zoek naar die ene deal. Al ga je ook mee in het gevoel van 'ik moet dat ook hebben'. Ik stond dus al in de rij bij de stand van Zenner om de aangeschafte producten af te rekenen, maar zag al die mensen met de verrassingstas...Ik zie mezelf nog zo uit de rij stappen. Haal ook een tasje van 7,- euro en ga zo de rij weer in om te gaan betalen...hoe dan?"
Sprekers rustig, demonstraties vol
Het is de kracht van het samenkomen. Samen ben je de Huishoudbeurs, ben je onderdeel van een traditie en dus staan de neuzen dezelfde kant op. "Misschien is dat ook wel de reden dat tijdens mijn bezoek het bij de sprekers betrekkelijk rustig was. Weinig aandacht voor. Maar kom je dan bij een stand waar een product gedemonstreerd wordt, staat het helemaal vol."
Het viel de mystery guest ook op dat waar je eerder al voor de ingang allerlei tastings en gratis producten kon meepakken, waardoor lange rijen ontstonden voordat je uberhaupt binnen was, dat nu niet meer zo was. "Dat was nu eigenlijk veel prettiger en soepeler binnenkomen, maar het nam wel iets weg van de beleving die ik al jaren zo kende. Daar stond dan wel tegenover dat je bijvoorbeeld in de Foodhall voor bijna alles moest betalen."
De meest opvallende deelname/stand was volgens onze mystery guest de Black Jack Experience van Holland Casino. Ook hier deed het onbekende en de rij, het werk. "Je ziet dan een rij staan en groots aangekondigd Black Jack Experience. Het is dan zo menselijk dat je wilt weten wat het is en je dus zonder nadenken in de rij gaat staan. Je kreeg bij binnenkomst een koptelefoon op met een boodschap, je ging naar rood of zwart en was onderdeel van een spannende experience. Heel cool."
Hak in een pak
Dat het heel doelgroepgedreven is en dat daar het succes van jouw stand door wordt bepaald, merkte de mystery guest tijdens een momentopname. "De grote stand van LINDA, met in mijn beleving een soort koffie-concept, was iedere keer dat ik de stand passeerd, vrijwel leeg. Niet veel verder gingen mensen in de rij om op de foto te gaan in het HAK-pak, want HAK-groente zitten nu ook in een pakje...", lacht de mystery guest.
En zo is en blijft de Huishoudbeurs een gouden concept, een icoon van een event, met een homogene doelgroep en een bezoekersgroep met dezelfde doelstelling en instelling. "Daarmee is de Huishoudbeurs misschien wel meer een community dan dat de organisatoren en wij als bezoeker zelf in de gaten hebben."