Holland+Casino+brengt+de+Diamant+aan+de+ring+van+Utrecht+tot+leven
Cases

Holland Casino brengt de Diamant aan de ring van Utrecht tot leven

Een casino is van oudsher een gouden voorbeeld van een experience. De beleving van een casino kun je bijna uittekenen, zelfs als je er nooit of bijna nooit komt. Nu de casino-wereld haar vlucht online heeft genomen, is het interessant om te kijken hoe het live casino zich staande houdt. De opening van Holland Casino Utrecht was daarbij een 'gouden' kans om die beleving te proeven. Aan de hand van XSAGA kwam de Diamant aan de ring van Utrecht tot leven.

EventBranche.nl sprak met zowel Petra de Ruiter, CEO van Holland Casino, als met Patrick Roubroeks van XSAGA. Eerst maar eens met Petra de Ruiter in gesprek over hoe gasten na twee moeizame COVID-jaren de weg naar het casino weer weten te vinden.

Sjoerd Weikamp, EventBranche: We zitten middenin het tijdperk van de Experience Economy (experiences, events, merkbeleving). De afgelopen decennia zagen we hoe merken, bedrijven en overige organisaties hun merkbeleving steeds verder doorontwikkelden. Nou is een casino bij uitstek een experience, maar hoe hebben jullie de afgelopen jaren de beleving doorontwikkeld en wat is jullie visie voor de toekomst?

Petra de Ruiter, Holland Casino: "In 2020 en 2021 hebben we te maken gehad met gedwongen sluitingen van onze casino's. Pas in 2022 gingen de laatste beperkende maatregelen eraf. Inmiddels zien we een herstel van vertrouwen bij onze gasten en weten ze onze casino's weer te vinden. We hebben de afgelopen jaren gebruikt om het aanbod op de 14 vestigingen nog beter te laten aansluiten bij de gasten. Daarin variëren we met live entertainment, het spelaanbod en het aanbod van restaurants. Daarbij houden we altijd rekening met de totale casinobeleving, waarbij gastbeleving en spelaanbod in een veilige en verantwoorde omgeving centraal staan."

Ik kan me voorstellen dat de opkomst van online casino's grote gevolgen heeft gehad voor jullie visie op de toekomst. Hoe is deze veranderd? En met jullie eigen Holland Casino Online: hoe creëer je de casino beleving online?

Petra de Ruiter, Holland Casino: "In oktober 2021 zijn we gestart met Holland Casino Online. Er is jaren gepraat over legalisering; er kwamen dan ook veel voorbereidingen bij kijken. Bij Holland Casino Online bieden we casinospelen aan, sportweddenschappen, bingo en een uniek live casino vanuit onze studio op Scheveningen met online game presenters - van wie we er nog tientallen zoeken om het aanbod te kunnen matchen met de vraag."

Begin deze maand was het grote openingsevenement van Holland Casino Utrecht. Wat wil je dan dat de gasten beleven, wat wil je uitstralen, hoe doe je dat en is het gelukt?

Petra de Ruiter, Holland Casino: "De officiële Grand Opening van Holland Casino Utrecht op 30 september 2022 was fantastisch. In dit casino zien we een mooie mix van gasten die vaker komen, nieuwe gasten en gasten die incidenteel een bezoek brengen. Holland Casino Utrecht noemen we ook wel de diamant aan de ring van Utrecht. Het is een plek waar we een energieke vibe willen uitstralen met een uitgebreid aanbod aan tafelspelen en speelautomaten én een laagdrempelig aanbod voor de beginnende speler in de NXT-zone. Daarnaast hebben we verschillende restaurantconcepten die aansluiten bij de diversiteit aan gasten die wij ontvangen: LX Fine Dining & Champagne, The Global Kitchen en The Sportsbar Bugers & Beer."

Kun je ons een beetje meenemen in het totale traject/concpet van het openingsevenement en welke rol XSAGA daarbij speelde?

Patrick Roubroeks, XSAGA: "XSAGA was uitgenodigd om te pitchen op de opening van Holland Casino Venlo en bedacht het winnende concept. Toen de voorbereidingen daarvan liepen en de resultaten duidelijk werden kwam daar de eervolle vraag of wij ook wat wilden verzinnen voor de opening van Holland Casino Utrecht."

"Wij bedachten drie conceptrichtingen, waarvan er een was gebaseerd op de bestaande tagline, ‘De diamant aan de Ring van Utrecht’. Met deze regel werd niet alleen de locatie van dit fonkelnieuwe Casino kenbaar gemaakt, ook staat deze voor een omschrijving van het uiterlijk van het pand’."

"Het gekozen plan werd, op basis van dit idee, tot in de kleinste details uitgewerkt en zo ontstond het schitterende experience-concept dat gedurende hele avond op tal van plekken kon stralen. Het XSAGA-team o.l.v. Janina Breuer (productie) en Gerben Bakker (creatie) verzamelde een mooie groep mensen om zich heen met Natasja Lammers (dans) Diek Pothoven (kleding) Eric van Tijn (muziek) en Claudia Jochems (showproductie) en Jeroen Veenman (technische productie) om het papieren concept tot leven te brengen. Maria Fiselier en Dwight Dissels schitterden als solisten op en rondom de diamant die als showelement en als podium dienst deed.

Waar zat de kracht van dit concept?

Patrick Roubroeks, XSAGA: "De combinatie van het ‘briljante’ idee en de ‘schitterende uitvoering’ zou ik geheel in stijl willen antwoorden. Het thema werd vanaf begin, bij aankomst op de loper, tot aan het einde in de late uurtjes consequent en in stijl doorgevoerd. Daar ligt kracht van XSAGA als bureau. Wij combineren creatieve en strategische denkkracht met de productionele slagkracht, die nodig is om een dergelijk concept (van creatie tot realisatie) in alle facetten tot leven te brengen."

Wat mij wel opviel: behoudens het entertainment en de extra hapjes/drankjes was het toch ook vooral een gewone Holland Casino avond...was dat ook de insteek?

Patrick Roubroeks, XSAGA: "Naar Holland Casino ga je voor een spannend avondje uit en daar is spelen een integraal en belangrijk onderdeel van de beleving. Het uitgebreide entertainment bij binnenkomst en de drie kwartier durende openinghow met zang, dans, decor en special effecten - die door XSAGA was bedacht en geproduceerd - was het grote spektakelstuk, waarmee de avond van start ging en waarmee de toon voor de rest van de avond werd gezet. Het publiek gekleed in black tie, de aanwezigheid van pers en vele prominente gasten gaf de avond de glans die bij een opening van deze statuur hoort en waarmee ‘de Diamant aan de Ring van Utrecht‘ zich hernieuwd in de spotlights wist te plaatsten bij de vaste en nieuwe gasten."

Wat was de doelstelling van de opdrachtgever en hoe is deze behaald?

Patrick Roubroeks, XSAGA: "Creëer een exclusief moment met impact, waarbij de totale casino-beleving centraal staat. Een moment dat blijft nagalmen in de hoofden van de aanwezigen dat tot ver daarbuiten een FOMO-gevoel weet te realiseren. Kijk naar de beelden, luister naar de reacties en concludeer dat het ons met het gehele team wederom is gelukt om een exclusieve experience neer te zetten."

Fotocredits: De foto's bij dit artikel zijn gemaakt door J. Lousberg.

© 2021 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.