Hoe+Doetinchem+van+televisiespektakel+The+Passion+een+eventstrategie+maakt
Cases

Hoe Doetinchem van televisiespektakel The Passion een eventstrategie maakt

The Passion is buiten kijf één van de televisie evenementen met het grootste bereik: ruim 3 miljoen Nederlanders zagen het spektakel dit jaar vanuit Doetinchem op televisie of keken online (terug). De gemeente Doetinchem haalde het event naar de Achterhoek, maar kreeg al snel te horen dat er dit jaar geen publiek bij kon zijn. Doetinchem schakelde snel en maakt de televisie-uitzending tot het startpunt van een heuse eventstrategie.

Het bracht nogal wat teweeg: de stad middenin de Achterhoek, met zo'n 60.000 inwoners, moest genoegen nemen met een live televisie-event zonder publiek. Dat had alles te maken met de knopen die in een vroeg stadium doorgehakt moesten worden qua podium, televisietorens, catwalk etc etc. Het productieteam besloot dan ook al enkele maanden voor de uitvoering dat er geen publiek bij kon.

#SamenKieken

Doetinchem lanceerde al snel het 'Samen Kieken', waarbij een soort EK-voetbal-gevoel moest ontstaan: samen kijken in een aantal deelnemende horecagelegenheden, buurtcentra en andere locaties die de deuren opzetten. Op de dag van de live uitzending zaten zo verdeeld over de stad vele honderden inwoners live naar het tv event te kijken, samen in de kerk, een hotel, maar bijvoorbeeld ook bij het uitvaartcentrum dat de buurt uitnodigde om op die manier nader kennis te maken. Ook in Amphion Theater, zat de kleine zaal vol met deelnemers aan het door de gemeente georganiseerde business event (zie foto). Daar ging de gemeente in gesprek met ondernemers, organisaties en instanties in de regio en de grensstreek over de toekomstagenda, om vervolgens samen met een delegatie van KRO-NCRV samen naar The Passion te kijken in een volle zaal. 

Eerste Avondmaal

Maar daar blijft het niet bij. De nasleep van The Passion en de boodschap 'Alles komt goed', het thema van The Passion, dat door de Achterhoekers omgedoopt werd in Alles Kump Goed (maar niet vanzelf, zoals een enkele toevoegde) bestaat uit diverse events voor de inwoners van de gemeente. Zo is er Het Eerste Avondmaal: talkshow events in de wijken van Doetinchem, waar inwoners samen met tafelgasten tot 3 ideeen komen. Daar kan vervolgens op gestemd worden en met een sociale sponsorpot, gevuld door tientallen bedrijven uit de stad, worden straks de winnende ideeen ook daadwerkelijk uitgevoerd.

Wethouder Hans Dales zei daar het volgende over: “Wij zien de uitzending van The Passion als het startpunt van verschillende extra evenementen, side events, die het verhaal van The Passion verder vertellen in Doetinchem, Wehl en Gaanderen (dorpen binnen de gemeente). Zo gaan we met een rondreizend evenement in Passion-sfeer door onze kernen trekken. Hiermee willen we mensen bij elkaar brengen en het gesprek centraal stellen. Om vervolgens samen te kijken hoe we wijken of delen van Doetinchem nog mooier kunnen maken. Achter de schermen hebben veel organisaties en betrokken inwoners elkaar gevonden, om de verschillende side events te organiseren. Precies zoals we het naoberschap kennen.”

Editie 1 van het Eeste Avondmaal zag er zo uit:

Op 18 september volgt ook nog een stadswandeling, waarbij mensen op reis kunnen door hun eigen stad. Met elkaar in gesprek gaan en ondertussen van verhaal naar verhaal wandelen. Die dag wordt gecombineerd met een Achterhoeks foodfestijn en een Sport en Cultuur Festival om mensen weer richting de clubs en verenigingen te krijgen. Om de passie van de eigen stad bloot te leggen, volgt tot slot een videoproductie die je meeneemt langs alle winkels en horeca van de stad. 

En zo lukt het Doetinchem om van een televisieprogramma met een krachtige boodschap, die boodschap te gebruiken om mensen weer bij elkaar te brengen en na 2 vervelende jaren weer positieve energie de stad in te knallen. Ruud Janssen van het Event Design Collective maakte er een podcast over:

 

© 2021 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.