Hoe+bieden+we+de+4+grootste+uitdagingen+voor+zakelijke+evenementen+het+hoofd%3F
Nieuws

Hoe bieden we de 4 grootste uitdagingen voor zakelijke evenementen het hoofd?

Is er al licht aan het eind van de tunnel? Het is een vraag die de afgelopen 2,5 jaar aan eventbedrijven maar ook eventmanagers binnen corporates, overheidsinstellingen, goede doelen etc is gesteld. Natuurlijk is er licht aan het eind van de tunnel en we hebben er zelfs nog een tunnel bij: die van digitale events. Maar anti-doemdenkers die we zijn bij EventBranche.nl moeten we wel heel reëel zijn: er wachten ons 4 immense uitdagingen.

Wat was het fijn om de afgelopen maanden gemerkt te hebben hoe we, de wereld van live communicatie en experience marketing, gemist werd. Een enorme inhaalslag zorgde voor volle agenda's en eindelijk weer wat omzet. Veel bedrijven, merken en zelfs complete branches zagen hoe broodnodig het event, het samenbrengen van mensen, was om weer op gang te komen.

Maar het legde ook meteen weer nieuwe uitdagingen bloot. En zonder te spreken over het gebrek aan steun om weer op te starten en de achterstanden bij de fiscus op te lossen, kregen we ook meteen een nieuw palet aan uitdagingen erbij. Wie goed naar onze LIVE wereld kijkt, ziet 4 grote uitdagingen. Kunnen we die het hoofd bieden? En hoe dan?

1. Personeelstekort
Eind vorig jaar legde EventBranche.nl al bloot dat bij 96 procent van alle eventbedrijven sprake was van een personeelstekort of van negatieve effecten door gebrek aan handen en/of kennis. En ook al draait de eventbranche inmiddels weer op volle toeren, er is een groot gebrek aan handen én experitse én materiaal. Veel eventprofs vonden elders werk of moesten gedwongen zaken sluiten of banen opzeggen. De enorme stortvloed aan vacatures heeft dat nog lange na niet opgelost/ingelost.

Oplossing?
Is er een oplossing voor? Of zelfs oplossingen? Een oplossing zou kunnen zijn door de banden met de hogescholen aan te trekken. Een bijbaan in de branche zou toch de mooiste verplichting zijn voor iedere student die in eventmanagement zijn of haar toekomst ziet. Voor opdrachtgevers betekent het vooral, ruim van te voren plannen en afspraken maken. En wellicht ook creatief omgaan met eigen collega's, waardoor de professionele host kan worden aangevuld met collega's, of bij de registratiebalie een bekend gezicht, of bij het uitserveren. Als het moet, dan moet het en dan heeft creativiteit altijd voor oplossingen gezorgd in onze branche.

2. Gestegen prijzen
Alles wordt duurder, maar niets zo confronterend als de energierekening van één van de grootste locaties van Nederland: van 7 miljoen naar 18 miljoen...Maar er is natuurlijk nog veel meer aan de hand. De gestegen benzineprijzen, de lastige toevoer van buiten Nederland, laat staan buiten Europa.

Oplossing?
Wie de oplossing heeft, moet zich haast wel op het speelveld van de wereldpolitiek begeven, dus die is er niet. Wat wel de enige oplossing is: transparantie en een open gesprek tussen opdrachtgever en eventbedrijven. De lasten zullen vanuit begrip gedragen moeten worden door de eindklant, het is niet anders.

3. Logistieke uitdagingen
Het wordt allemaal een grote uitdaging. Zeker zodra er ergens in de lijn een product of service uit een verweg gebied moet komen. Maar ook gestegen papierprijzen, de brandstofprijzen, etc etc. Het is allemaal even een uitdaging waarbij de oplossing om de hoek ligt.

Oplossing?
Korte lijnen. Het was al het juiste pad, maar vaak was de afweging de prijs. Ja het is allemaal wat duurder, maar door de gestegen prijzen in logistiek, energie en brandstof is de korte lijn opeens in prijs vergelijkbaar, dus dit is het momento.

4. De vrees voor een corona najaar
Laat de vrees voor een corona najaar niet het belangrijkste communicatie en marketingmiddel blootleggen. We hebben late zien dat het op 1,5 meter kan, dat het binnen veel maatregelen mogelijk blijft om te ontmoeten én dat we met online en digitale events prima alternatieven kunnen bieden. Dus waar we bij outdoor events altijd al met een slecht weer scenario werkten, moeten we nu maar een online variant bieden. 

Oplossing?
Er is geen oplossing voor vrees of onzekerheid, behalve dan het bieden van een vangnet: als het niet kan, dan doen we het zo. Dus we gaan er voor, met alle uitdagingen, met wat onzekerheid, maar we kunnen niet zonder live en events, maar met alternatieven en slimme oplossingen.

© 2021 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.