%27Het+grootste+gevaar+voor+events+is+niet+personeelstekort%2C+maar+bezoekerstekort%27
Nieuws

'Het grootste gevaar voor events is niet personeelstekort, maar bezoekerstekort'

VAN DE REDACTIE - Laten we eerst even een paar dingen heel duidelijk maken: wij bij EventBranche.nl en EvenementOrganiseren.nl en inmiddels ook NEXTLIVEdcp.com zijn voorvechters voor en predikanten van het effect en de impact van live communicatie en experience marketing. Daarom is onze focus ook steeds meer volledig gericht op merken en bedrijven die 'ons' krachtige communicatiemiddel inzetten. Maar daardoor zien we ook het grote gevaar: bezoekerstekort.

Voor veel mensen zijn het berichten in de zijlijn: Theaters al weer maanden open, maar stoelen moeizaam gevuld.En omdat we tegelijkertijd zien dat bijvoorbeeld de paar duizend vrijgekomen kaarten voor de Zwarte Cross in een paar minuten verkocht werden, hoeven we ons geen zorgen te maken, toch? Maar we hebben nu net iets te vaak onderstaande voorbeeld in meer of mindere mate voorbij horen komen:

Voorbeeld: event van 4000 naar 1600
'Dit zou ons evenement worden. De dag dat we iedereen weer bij elkaar zouden brengen. De neuzen dezelfde kant op en tegelijkertijd ook weer echt samenzijn. 4000 gasten. Begroting was rond. Toeleveranciers schakelden massaal op. Cateraar stootten nieuwe opdrachten af. En toen, een paar weken voor het event, bleek de animo te blijven steken op 1600...'

Wij hoeven niet te vertellen welke impact dit heeft op de eventbedrijven betrokken bij dit evenement, of de zware twijfel bij het bedrijf dat mede door de 4000 deelnemers heldere doelstellingen had geformuleerd en nu moet herijken. 'Ze willen niet. Ze komen niet.'

Wie dan doorvraagt komt tot de kern van de zaak. Een tijdelijk maar zeer hardnekking probleem: alle doorgeschoven evenementen van de afgelopen twee jaar, alle uitgestelde live communicatie, samenkomsten, komen samen met de terugkeer van live communicatie en marketing events. 

In 5 stappen de toekomst in
Moet we ons ongekende zorgen maken? Nee, zeker niet. Ten eerste zal de markt het personeelstekort uiteindelijk oplossen en ten tweede zorgt de kieskeuriger gast voor wederom een keiharde kwaliteitssprong voor onze branche. Die sprong kun je terugbrengen naar 5 voorwaarden waar ieder business event aan moet voldoen:

1. Louter fun is niet meer afdoende, zoek de combinatie 

2. Louter inhoud is niet meer afdoende

3. Wie niet denkt in trajecten, strategische inzet en doelstelling-gericht-organiseren, mist de boot

4. Wie de meerwaarde van bovenstaande event-traject voor de gast niet kraakhelder kan uitleggen en kan laten voelen, voor tijdens en na het evenement, die mist ook nog eens de volgende boot

5. Denk hybride, wees always on, bouw dus met mini (online) events op naar het grote hoogtepunt, zorg voor meerwaarde recht in je gezicht, neem mee in het voortraject en leg nog meer uit in het natraject én creeer zo communities rondom jouw event, dat zijn de evenementen die jouw gast dikgedrukt in de agenda zet.

© 2021 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.