Grote merken en bedrijven: 'Echt contact op 1, maar omhels de verandering'
LIVE CONTACT - Eventmanagers, marketeers, verantwoordelijken voor sponsoring, brands en events, ze spreken zich allemaal uit in het EventBranche Magazine 1/2 Jaarboek. Onder andere BOL.com, Cisco, Capgemini en Samsung komen aan het woord.
Er zit zeker een gemene deler in de interviews met de verschillende veranrtwoordelijken voor live communicatie en/of experience marketing. In het EventBranche Magazine 1/2 Jaarboek blijken de eventmanagers het in grote lijnen eens: er gaat niets boven live contact, maar we moeten vooral de nieuwe mogelijkheden omhelsen.
Marjolein Maats, eventmanager brandmarketing bij BOL.com:
‘We hopen natuurlijk weer binnenkort live events te mogen organiseren; er gaat immers niets boven echt contact maken met elkaar! Maar tot die tijd, zo lang het niet anders kan, gaan wij uit van events die we online organiseren. En we hebben gemerkt dat er veel te leren is, maar zeker ook heel veel mogelijk is om met elkaar in contact te blijven. Die uitdaging gaan we graag aan!’
Gerd De Bruycker, Marketing Director EMEA bij Cisco:
'Wij zijn natuurlijk ook al jaren bezig om bij Cisco Live te streamen, maar de fysieke experience was altijd veel belangrijker dan de focus op de broadcast. Ik denk dat het nu op dezelfde hoogte gaat komen, geproduceerd met andere teams, misschien gaat de content zelfs anders zijn, met een veel breder publiek, maar ook meer werk. En ga je die twee experiences samenbrengen? Of hybride ook de oplossing is voor kleine events, dat is voor mij een vraagteken. Met fysieke events gaan we veel meer naar de experience, met nieuwe formats, naar kleinere groepen, discussies die je enkel fysiek kunt doen en daar waar contentdeliverence centraal staat, gaan we dat online doen.’
Mirre van Tilburg, Head of Events bij Capgemini The Netherlands:
'We hebben het afgelopen jaar ons ontzettend snel aangepast en zijn steeds meer gaan durven. We zijn snel uit de comfortzone gegaan en hebben nieuwe dingen geprobeerd. De drang naar connectie met onze klanten en medewerkers is groot en we blijven zeker doorgaan met de online mogelijkheden. Er gaat niks boven de energie die je met fysieke aanwezigheid kunt bereiken, dus zodra alles weer veilig kan, zijn we er snel bij. Uiteraard hangt dit af van de ontwikkelingen romdom Covid-19 en het vaccin: veiligheid staat voorop. Ongeacht de situatie denk ik dat digitaal blijft. We hebben ontdekt dat digitaal verbinden mogelijk is en voor een groter bereik zorgt. Het is een uitdagende manier van engagement, maar het is mogelijk!'
Jasper Goeman, Area Lead Sales & Alliances bij Rabobank B2B Services:
‘Wij gaan niet op een event staan met een standje. Vraag me überhaupt af wat de meerwaarde van een standje is. Wij gaan dus ook niet naar een event om 60 business cards te scoren. Dat hoort er wel bij, net als dat het klantbezoek vanzelfsprekend blijft want het is nooit 1 inspanning die tot een deal leidt, maar de doelstelling is helder: kennis leiderschap. Dus on stage moeten onze inhoudelijke bijdrages een bepaald cijfer scoren, moet het tot opvolging, leads en social media posts komen. Daar zitten onze deel-KPI’s.’
‘Op events zie je vaak van die salesgasten, zo’n salespraatje als wij van WC-eend, maar wij kiezen er vooral voor om sprekers vanuit een management positief of product developers aan het woord te laten. Dan wordt het interessant. Content waarbij we partners aan het woord laten, de Rabobank openstaat voor samenwerkingen en uitleggen vanuit onze kennis en ervaring waar de meerwaarde zit. De agenda is al goed gevuld, maar less is more. Dus je zult ons niet snel zien op een banken-event met steeds hetzelfde praatje. We moeten geen broken record worden. Wij moeten gewoon een heel cool praatje hebben.’
Michael Müller head of brand activation and Special Projects, bij Samsung Electronics
'Net als in vele andere branches zal de acceleratie van digitale technologie het landschap, de manier van planning, van organiseren en van uitvoering significant en duurzaam veranderen. Simpel gezegd: we moeten klaar zijn voor verandering. Omhels die verandering.’
‘Als het gaat om live events, verwacht ik normalisering pas vanaf 2023. Vanzelfsprekend gaan we kleinere live en hybride events organiseren, maar massa events, daar kan ik mij, vanuit mijn huidige situatie en visie, niets bij voorstellen. Ook al is het karakter van onze communicatie niet veranderd, de wijze waarop en de tools waarmee we ons binden aan consumenten, klanten en mensen, wel. Als merk moeten we gaan begrijpen wat de beste oplossingen zijn. Bij die reis hebben we partners en bureaus nodig die ons steunen in die ontdekkingstocht.’