Groot vertrouwen in eventorganisatoren en eigen verantwoordelijkheid bezoekers
EVENEMENTEN ONDERZOEK - Uit onderzoek van het Fieldlab onder ruim 20.000 Nederlanders blijkt een groot vertrouwen van bezoekers in de organisatoren. Op de vraag of men het veilig acht een evenement te bezoeken, is het antwoord bevestigend: Entertainment (93%), sport (94%) en zakelijk (92%).
Sector breed geeft ongeveer eenderde van de ondervraagden aan speciale coronamaatregelen te verwachten. De outdoor festival- en concertbezoeker voelt zich het veiligst.
Verantwoordelijkheidsgevoel
De bezoeker kent een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Zo werd gevraagd wie er bij 'verschijnselen' thuisblijft:
Sportevenementen 82% blijft uit zichzelf thuis
Entertainment 79% blijft uit zichzelf thuis
Zakelijk 89% blijft uit zichzelf thuis
Voor de 11% twijfelaars zijn alternatieven als een kaart voor de volgende editie, een livestream of geld terug voor het toegangskaartje bepalend om thuis te blijven. Negen van de tien bezoekers zijn bovendien bereid de temperatuur te laten meten en drie van de vier bezoekers zijn bereid een sneltest te ondergaan.
Maatregelen breed geaccepteerd
Om evenementen weer op grotere schaal mogelijk te maken is de bezoeker bereid om diverse maatregelen te accepteren. Het dragen van een mondkapje (76% tot 85%), gespreid aankomen en vertrekken (86% tot 96%) en een vaste plaats tijdens het evenement (75% tot 89%) worden voor alle typen evenementen geaccepteerd.
Minder bezoekers, meer betalen?
Men is slechts zeer beperkt bereid een hoger tarief voor het toegangskaartje te betalen als er minder mensen worden toegelaten. Een verhoging van 6% (sport), 10% (entertainment) of 12% (zakelijk) wordt als acceptabel genoemd. Tegelijkertijd geeft 25% tot 29% (sport), 20% tot 33% (entertainment) en 12% tot 14% (zakelijk) minder bezoekers als reden aan om niet meer te komen.
Rekening houden met kwetsbare groepen
De bezoeker is bereid om na het bezoeken van een evenement rekening te houden met het bezoeken van risicogroepen. Met name de bezoekers van entertainment (77%) antwoorden hier bevestigend. Bij entertainment evenementen is het voor 68% van de bezoekers geen belemmering als men na het evenement twee weken niet op bezoek bij een risicogroep kan gaan.
Contactonderzoek
Om het contactonderzoek na afloop van een evenement te vereenvoudigen, is 77% van de zakelijke bezoekers bereid een app te installeren. (70% bij sport en 65% bij entertainment).
>> Lees ook: 93,6 procent van de Nederlanders verlangt naar zakelijke evenementen