Gouden+Giraffe+Event+Awards+2021%3A+Kerstival+Siemens+Nederland
Cases

Gouden Giraffe Event Awards 2021: Kerstival Siemens Nederland

GOUDEN GIRAFFE EVENT AWARDS – Prachtige cases, liefst 70 in getal, doen deze editie een gooi naar de Gouden Giraffe Event Awards. Op EventBranche.nl vind je van alle cases de feiten en cijfers. Dit is het Kerstival van Siemens Nederland.

Kerstival

Opdrachtgever: Siemens Nederland

Categorie: Interne Events & Teambuilding

Bureau: Obsession

Fysiek of online event: online

Jaar: 2020

 

Korte omschrijving:

Hoe vier je gezellig kerst met elkaar in tijden van de corona crisis? Siemens Nederland vroeg ons om na te denken over het organiseren van een online evenement dat volledig aansluit bij het kerstgevoel, het merk en de cultuur. Samen bedachten we het concept Kerstival: Een digitaal kerstdorp dat volledig werd ingericht met herkenbare en waardevolle elementen voor de medewerkers van Siemens Nederland. Onder andere de Haagse Skyline, De Nieuwe Kerk, het Mauritshuis en het Siemens hoofdkantoor kregen een plek. Er was ruimte om elkaar digitaal te ontmoeten, diverse spellen te spelen, het traditionele AKO-kerstconcert te bekijken, de eindejaarspeech van de CEO te beluisteren en nog heel veel meer. Dit alles om de medewerkers van Siemens Nederland het kerstgevoel te laten ervaren, een blijk van waardering uit te spreken en de jarenlange traditie voort te zetten. En met succes: door het beeldscherm heen was de onderlinge verbinding en de kerstsfeer voelbaar. 

Hoofddoelstelling:

Siemens Nederland had met de organisatie van het Kerstival als doel om:

- De interne betrokkenheid te verhogen.

- De verbondenheid met elkaar en met het merk Siemens tot stand te brengen.

- De medewerkers te inspireren.

- Op een verrassende manier een online ontmoeting tot stand te brengen waarin moderne en klassieke elementen worden gecombineerd.

- De medewerkers op een innovatieve manier een band op te laten bouwen met het nieuwe managementteam, waaronder CEO Dirk de Bilde.

Daarnaast kregen we vanuit Siemens een ander duidelijk gegeven mee. Siemens kent een jarenlange verbintenis met het Atheneum Kamer Orkest. Voor de 35ste keer zou het AKO in samenwerking met Siemens het traditionele kerstconcert ten gehore brengen. Door de ontwikkelingen omtrent het coronavirus was de traditionele opzet niet mogelijk. De vraag vanuit Siemens; bedenk en creëer een passende plek binnen het concept waar de virtuele editie van het concert goed tot uiting komt. Combineer hierin het gevoel van jarenlange tradities en de innovatiekracht van Siemens. 

Effect & Impact:

Middels het Kerstival was het voor de medewerkers van Siemens eindelijk weer mogelijk om de verbinding met elkaar en het merk aan te gaan die ze gewend waren voordat het coronavirus uitbrak. Dit hebben we gerealiseerd op een manier dat bij Siemens past en waar hun waarden en pijlers als diversiteit en innovatie samenkomen. Siemens ziet diversiteit als de sleutel tot succes en doormiddel van de combinatie van moderne technieken, traditionele en moderne elementen, storytelling en een groot aantal activiteiten, hebben wij dit weten te weerspiegelen in een breed aanbod. En met succes, want gemiddeld waren er elke dag 400 van 1300 medewerkers op het platform aanwezig en deed 73% van de geregistreerde medewerkers mee met de live pub quiz. De reacties waren overweldigend en bevestigden het succes van het evenement:

Een paar quotes vanuit de evaluatie:

‘’Echt weer het gevoel van saamhorigheid’’

‘’Energie tijdens COVID-19’’

‘’Prachtig voorbeeld van morele steun’’

‘’Mooi initiatief’’

‘’Innovatief programma en fantastisch ontwikkeld’’

‘’Creativiteit op zijn best’’

‘’Corona-proof werken is zo geoptimaliseerd’’

En de resultaten?

  • Een score van 4.5 uit 5 op totale beleving
  • Een score van 4.5 uit 5 op het vinden van aansluiting bij het merk en de cultuur
  • Een score van 4 uit 5 op het bevorderen van de relatie tussen de medewerkers, het managementteam en de CEO

Op basis van de bovenstaande resultaten kunnen we concluderen dat de eerdergenoemde doelen zijn behaald. Wij zijn trotse partner van Siemens en zijn dankbaar dat we dit project voor hen mochten organiseren.

Samenwerking
Het opzetten van een online custom made platform kost veel tijd en vereist een intensieve samenwerking. Door middel van co-creatie, positieve energie en strak projectmanagement hebben we dit in minder dan zes weken gerealiseerd. Onze relatie met Siemens is sterker dan ooit en we zijn momenteel bezig met een vervolgevent om de verbinding tussen de medewerkers in stand te houden. De gekozen vorm is een 10 uur lang durende radioshow met het hoofdkantoor als studio locatie. Hier gaan we het o.a. hebben over het New Working Model en starten tijdens corona


Stem op jouw favoriet

Ook dit jaar is er weer een Gouden Giraffe Event Awards Publieksprijs. Waar de Giraffen uitgereikt worden aan de hand van experts in de jury, draait het bij de Publieksprijs om het aantal stemmen. Wie had het meest creatieve concept, zowel met als zonder RIVM-maatregelen. Twee events worden deze editie dus beloond en jij bepaalt!

© 2021 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.