Gouden Giraffe Next Generation voor Quality Time van UNICEF
Aanstormend talent staat klaar om de eventbranche te betreden. Om deze jongeren een stem te geven en nog meer inzicht in het vak te geven is de Gouden Giraffe Next Generation in het leven geroepen. Quality Time van Unicef door iqagency_ won dit jaar deze felbegeerde award. In dit event komen juist die elementen tot hun recht waar The Next Generation veel waarde aan hecht.
Als onderdeel van positief opgroeien wil UNICEF ouders en verzorgers inspireren om meer tijd met hun kinderen te spenderen. In opdracht van UNICEF Nederland is iqagency_ daarom een campagne gestart over Quality Time. Deze evenementencampagne sleepte op maandag 3 april in de TheaterHangaar in Katwijk een prestigieuze Gouden Giraffe in de wacht. Dit tot enorme blijdschap van het team achter de campagne.
In het juryrapport wordt de campagne geprezen vanwege de positiviteit. "Meer tijd met je kinderen maakt allen blijer en gelukkiger. De bijna persoonlijke benadering van de doelgroep is zeer passend bij de geformuleerde doelstellingen." De persoonlijke aandacht, de toon en de wijze waarop de boodschap aansluit bij de doelgroep krijgen veel complimenten van de jury. "De campagne toont goede eerste cijfers. Er is bovendien veel potentie voor groei en uitbreiding."
De campagne
Een campagne die bestaat uit drie delen, met als slotstuk de Show Your Talent theatervoorstellingen op Bonaire, Sint-Eustatius en Saba. In deze campagne hebben we bewustzijn bij de doelgroep gecreëerd rondom het belang van samen tijd doorbrengen. Met de drie deelcampagnes werd inspiratie gegeven, verhalen van buurtgenoten verteld en speeltips gedeeld. Om af te sluiten met het slotstuk; de Show Your Talent theatervoorstellingen. Show Your Talent is een interactieve theatervoorstelling waarbij ouders, verzorgers en kinderen op het podium hun gezamenlijke talenten tonen. De theatervoorstellingen zijn geregisseerd door theatermaker Archell Thompson, die dicht bij de doelgroep staat door zijn Caribische achtergrond. Het theaterstuk heeft Quality Time als thema en wordt gevormd door verschillende optredens: toneel, muziek, dans, sport, spel én dialoog met ouders en professionals.
Het concept
Er is gekozen voor Quality Time als rode draad van de campagne. Quality Time heeft een positieve associatie. Het staat voor ontspanning met mensen die ertoe doen. Door tijd met elkaar door te brengen heb je plezier, kom je dichterbij elkaar en maak je samen herinneringen. Binnen de campagne Quality Time zijn in acht maanden drie deelcampagnes gevoerd die het thema op een heel eigen manier versterken:
1. World Day of Play
2. Quality Time mini documentaires
3. Show Your Talent theatervoorstellingen
De World Day of Play én de Quality Time mini documentaires inspireren ouders en verzorgers om samen met kinderen te spelen en tijd met elkaar door te brengen. Deze bouwden zich op tot de slotcampagne met daarin de climax: de Show Your Talent theatervoorstellingen.
Show Your Talent
In aanloop naar Show Your Talent werden ouders en verzorgers opgeroepen om samen met hun kinderen deel te nemen aan de interactieve theatervoorstelling over Quality Time. In de gesprekken met de klankbordgroep kwam naar voren dat er veel ongezien talent is op de eilanden. Daar wilde het team iets mee. Samen met Archell ontwikkelden we een interactieve theatervoorstelling waarbij ouders, verzorgers en kinderen samen het podium betraden.
Quality Time met ruimte voor talent; wat dat talent ook is. Maar bovenal een voorstelling vol Quality Time.
Het theaterstuk is per eiland op maat gemaakt en schaalbaar naar het aantal acts en verschillende typen acts. We wilden het podium toegankelijk maken voor iedereen, met én zonder podiumervaring. Daarom hebben we de communicatie in aanloop naar Show Your Talent zo laagdrempelig mogelijk gehouden. Om zo niet alleen de geijkte personen aan te trekken, maar ook een podium te geven aan ongezien talent. Buiten het ‘theater’ vergrootten we de zichtbaarheid door een mediatour. We waren te gast bij 8 radio- en televisiestations. Hier vroegen we aandacht voor Show Your Talent én werd natuurlijk het thema Quality Time besproken.
Tijdens Show Your Talent was er veel aandacht voor het inhoudelijke thema Quality Time. Er werd dialoog gevoerd tussen Archell, ouders én het publiek over het belang en het waarom van Quality Time. Ook de talenten kwamen natuurlijk ruimschoots aan bod tijdens de opvoering van de acts, die ingeleid werden door muzikale acts vanuit de
community. De Show Your Talent voorstellingen waren uniek; voor alle drie de eilanden. Nog nooit eerder was er ruimte voor ouders, verzorgers én kinderen op het podium.
Impact
Alle bronnen laten zien dat de campagne impact heeft gehad. Ouders en verzorgers hebben de campagne gezien en begrijpen de boodschap. De campagneposts hebben in totaal een bereik van 60.157. De Facebookpagina UNICEF Dutch Caribbean heeft een bereik van 20.062, organisch en geadverteerd (met een budget van €190,-). Quality Time wordt in de community opgepikt als een buzzword. Het behalen van de doelstelling wordt onderschreven door reacties vanuit respondenten zoals “Spending Quality Time with family is vital”.
Zichtbaarheid en waardering
In totaal gaven we 8 interviews op nationale radio / televisie. Met zichtbaarheid via radio, televisie én de Facebookkanalen. De kijk- en luistercijfers hiervan worden lokaal niet doorgemeten. Vanuit de klankbordgroep krijgen we terug dat Show Your Talent heel goed ontvangen is. De events zijn in de community goed besproken.
De waardering van Show Your Talent werd ondersteund door de enquête. Hoewel niet alle respondenten van de enquête bij een van de Show Your Talent voorstellingen geweest is, geeft 100% van de respondenten aan er een volgende keer bij te willen zijn of mee te willen doen. Verspreid over de drie Show Your Talent events, hebben in totaal ±500 personen de events als bezoeker bezocht, hadden we 26 acts (ongeveer 80 personen).
De mini documentaires over Quality Time zijn in een totaalbeoordeling gewaardeerd met een 8,6. Stellingen zoals: ‘Door de mini documentaires weet ik dat Quality Time niet veel tijd hoeft te kosten: 8,2’. En ‘Na het zien van de mini documentaires heb ik de intentie om meer Quality Time te hebben met mijn dierbaren: 7,7’ dragen bij aan onze kennis over de veroorzaakte impact.
Impact groter dan verwacht
De impact is in sommige gevallen zelfs groter dan vooraf als doel gesteld. Soms is er zelfs gedragsverandering zichtbaar. Een moeder uit de mini documentaires zei: “Doordat mijn jongens en ik te zien waren in de mini documentaire, merk ik in mijn werk als Pedagogisch Adviseur dat steeds meer cliënten zich sinds de video durven open te stellen over hun problemen en moeilijkheden in het ouderschap en de opvoeding”. De respondenten van de
enquête reageerden op een stelling: “Na het zien van de mini documentaires heb ik meer Quality Time met mijn kinderen beleefd: 7,0.”
Vanuit de community wordt gevraagd om een vervolg. Er wordt gevraagd om het continueren van de samenwerking met lokale overheid en instanties, nieuwe documentaires en een tweede editie Show Your Talent. Dat is voor ons de échte impact!
De foto is gemaakt door Jordi Wallenburg Fotografie.
De Gouden Giraffe Event Awards 2023 wordt mede mogelijk gemaakt door deze eventhelden: