Gouden+Giraffe+%2D+Margriet+Winterfair+crossmediaal
Nieuws

Gouden Giraffe - Margriet Winterfair crossmediaal

De Gouden Giraffe Event Awards worden uitgereikt op maandag 3 april tijdens de grote awardshow in de TheaterHangaar in Katwijk. In aanloop naar het event besteden we aandacht aan de kanshebbers. Een van de grote kanshebbers in de sterk bezette categorie 'Brand Events' is de Margriet Winterfair, een event van DPG Media.

De 20ste editie van Margriet Winterfair bood het totaalplaatje voor een ultiem dagje uit én was de ideale plek om alvast in de stemming te komen voor de gezellige decembermaand. Tijdens het zevendaagse evenement kwamen 65.500 vrouwen uit het hele land samen met hun vriendin, moeder, zus, dochter of collega naar de Brabanthallen in Den Bosch om te genieten van een dagje ‘live’ Margriet.

Crossmediaal

Na twee jaren geen evenement, pakten we het mediabedrijf deze editie crossmediaal en extra feestelijk aan:
- kennis maken met de redactie en luisteren naar interviews met columnisten en schrijvers in
het Margriet Huis;
- inspiratie opdoen voor het decoreren van een feestelijke tafel in het Margriet Huis;
- uitleg en hulp bij het installeren van de Margriet app en mogelijkheid tot het abonneren
voor (online)magazine in het Margriet Huis;
- in het Margriet Huis ook aandacht voor (maatschappelijk) onderwerpen die op dat moment
ook in Margriet magazine en online uitgelicht zijn: de campagne tegen vrouwengeweld en
de covermodellenwedstrijd voor 60+ vrouwen;
- lekker meezingen en swingen bij optredens van bekende artiesten (zoals Ben Cramer en
Charly Luske) in het Margriet Theater;
- nieuwste (mode- en woon)collecties zien, inspiratie opdoen voor onder andere de ultieme
feestoutfit bij de sprankelende modeshows;
- mogelijkheid om outfits van de modeshow direct te kopen en heel veel anders te shoppen
en/of inkopen doen voor de feestdagen;
- zonder extra kosten deelnemen aan interactieve creatieve en lifestyle workshops op het
Workshopplein, Groenplein en in de Margriet Kookstudio;
- informatie ontvangen over lifestyle producten en de mogelijkheid om te testen;
- de lekkerste recepten in de Margriet Kookstudio ontdekken.
En dat alles in een gezellig winter wonderland: de locatie was van top tot teen aangekleed
in winterse feestsferen. Kortom: de feestdagen begonnen met Margriet Winterfair.

Doelgroep

- 99% vrouwen. Het zal niemand verbazen: de 20ste Margriet Winterfair is voornamelijk bezocht door
vrouwen. Maar liefst 99% van de bezoekers was vrouw. Geografisch gezien kwamen de
bezoekers uit het hele land naar Margriet Winterfair toe. Het overgrote merendeel was 50+.
53% van de bezoekers tussen de 50 en 64 jaar en 22% 65 jaar en ouder.
- Ruim 70% bestaande uit terugkerende bezoeker Margriet heeft een grote schare trouwe fans, uit onderzoek blijkt dat ruim 70% bezoekers terugkwamen.
- 77% van de bezoeker Margriet-lezeres
Onder de bezoekers bevond zich een grote groep Margriet-lezeressen, veelal vrouwen die al
jarenlang abonnee zijn van hun lijfblad. Zij kwamen om Margriet ‘live’ te ervaren: van groen
producties, die ze kennen van het blad, op het Groenplein tot de ontmoetingen met hun
favoriete columnisten, schrijvers en Margriet-redacteuren en het bijwonen van de nieuwste
podcast in het Margriet Huis.

Concept

360 graden merkbeleving - crossmediaal evenement
Na twee jaren geen livemoment hebben te kunnen creëren (door corona), pakten we
afgelopen jaar extra uit: crossmediaal inzetten mét gehoor aan de wensen van onze trouwe
lezeressen en exposanten. Een greep uit hetgeen we hebben gedaan:
- Naast paid en earned media inzet creëerden we circa 12 weken voorafgaand het
evenement wekelijks content via onze owned media kanalen (ipv via de eventnaam kanalen;
juist vanuit de kracht van het merk) over wat de 20ste Margriet Winterfair voor onze
lezeressen te bieden zou hebben, met interactieve momenten om de wensen van hen mee
te kunnen nemen;
- Onze trouwe abonnees kregen de eerste mogelijkheid om tickets te kunnen kopen mét
abonneekorting;
- Mogelijkheid om VIP tickets te kopen voor het extra ultieme dagje uit gevoel.-op de eerste ochtend openden presentatrice Daphne Deckers (medestander campagne
‘geweld tegen vrouwen’ en jurylid modellenwedstrijd) en Margriet-hoofdredacteur Helene
van Santen officieel de 20ste Margriet Winterfair in het Margriet Theater. We blikten terug op
negentien Winterfair-jaren, maar stonden ook stil bij de Internationale dag tegen Geweld
tegen Vrouwen en onze 60+ modellen coverwedstrijd onder begeleiding van beeld- en
videomateriaal. Onderwerpen die in het magazine, online en in het Margriet Huis uitgebreid
uitgelicht werden in diezelfde week;
- Gedurende zeven dagen; (live) verslag via owned media kanalen;
- Kennismaken met de zeven finalisten van 60+ modellenwedstrijd waar inclusiviteit
bovenaan stond: aanwezigheid op de eerste dag, via social media, in het Margriet Huis
bekijken van hun verhaal en foto’s én mogelijkheid online te stemmen;
- Live een podcastopname bijwonen van de nieuwste podcast ‘Kaarten op Tafel bij Margriet’
met presentator Tanja Jess en gast Noraly Beyer in het Margriet Huis;
-‘Live’ interviews en ontmoetingen met onder anderen Margriet-columnisten Aaf Brandt
Corstius, Marjan van den Berg, bevriende schrijvers Dieuwertje Blok, Elle van Rijn en Kluun
én Margriet-redactieleden in het Margriet Huis;
- Branded selfie spots; bezoekers konden foto’s (laten) maken van zichzelf op de cover van
Margriet én bovenop de Margriet Winterfair-jubileumtaart, die veelvuldig gedeeld werd op
social media;
- De Margriet-app werd op meerdere plekken onder de aandacht gebracht, waaronder in het
Margriet Huis waar de redactie kon informeren en helpen;
- Aandacht voor duurzaamheid; op de laatste dag zijn maar liefst 1.000 kamerplanten
gedoneerd aan Quiet Community Den Bosch, ten behoeve van Bosschenaren die in
armoede leven. Én alle 250 kerstbomen zijn hergebruikt;
- Bedankmail naar onze bezoekers en exposanten inclusief enquête voor hun feedback;
- Na het evenement de aftermovie, data 2023 én een gelimiteerde speciale ticketdeal (was
voor bepaalde tijd geldig).

Campagne

Margriet Winterfair is al jaren een begrip onder de lezeressen, iets wat voor het merk van
grote waarde is en moet blijven. Het was daarom hét moment voor ons om een unieke en betekenisvolle merkbeleving te creëren. In aanloop naar en gedurende de 20ste Margriet Winterfair deden we onder andere:
- Voorgaande edities onderzoeken en analyseren;
- In gesprek met onze lezeressen en exposanten om aan te horen wat hun wensen waren;
- Gelegenheid bieden aan adverteerders, merken en exposanten (die dezelfde waarden en
doelgroep hebben) om deel uit te maken van deze 20ste editie om daarmee gelinkt te zijn
aan het merk, hoogstaand kwalitatief evenement én direct in contact te staan met hun
doelgroep;
- Nauwe samenwerking binnen DPG Media Nederland tussen de teams van Events,
e-commerce, de redactie van Margriet, externe ticketing partij, Brabanthallen, (lokale)
media, busmaatschappijen, resellers, exposanten;
- Paid campagne inzet bij onder andere DPG Media Nederland titels, social ads en online;
- Crossmediale (content) plan waar continue gelinkt werd naar het live moment dat komen
zou (denk aan buttons in het magazine en online bij columns van columnisten die ook
aanwezig zouden zijn op de 20ste Margriet Winterfair, voorwoord van mij,
promotiepakketten voor artiesten, schrijvers en exposanten die ingezet werden, etc);
- PR waardige samenwerkingen, primeurs en momenten creëren; onder andere Patty Brard
voorafgaand via video aankondigde dat ze haar wooncollectie met Kruidvat persoonlijk
kwam lanceren op de Margriet Winterfair. De donatie van de 1.000 kamerplanten aan een
stichting. Aanschuiven bij tv-programma Koffietijd met aandacht voor de Margriet Winterfair
en winactie onder de kijkers voor tickets. Momenten waarbij we met Margriet earned media
behaalden;
- Via onze owned media kanalen (alles vanuit de kracht van het merk zelf, wat immers al 85
jaar vrouwen weet te boeien) informeerden, inspireerden en vermaakten we de lezeressen
met hetgeen we beloofden waar te gaan maken tijdens ons evenement;
- Eén-op-één momenten met (potentiële) lezeressen om (als ze dat nog niet waren) kennis te
laten maken met alle kanalen van Margriet: abonnees te werven, downloaden van de app,
profiel aan te maken voor online en/of abonneren op (social) branded kanalen;
- Gedurende het evenement organic en paid verslag van de eerste dagen gedeeld door
middel van video en fotografie om een goede impressie te geven van wat deze editie te
bieden had;
- Voor de echtheid en herkenbaarheid hebben we ervoor gekozen tijdens het
evenement met de zeven finalisten video- en fotomateriaal te schieten voor de campagne
van de aankomende editie.

Impact

Dit zijn de resultaten en de impact van de aanpak de 20ste Margriet Winterfair:
-VIP tickets waren binnen 18 dagen voor alle zeven dagen uitverkocht;
- Na twee jaar afwezigheid hebben 65.500 vrouwen een dagje live Margriet bezocht;
de eerste dag was de best bezochte dag ooit, tov voorgaande edities: ruim 12.000
bezoekers;
- Bereik op onze social media kanalen 32% hoger dan een reguliere week;
- Hogere (positieve) interactie op onze social media rondom Margriet Winterfair;
- Werving perspectief langlopende Margriet abonnees;
- Een van de succesvolste events voor abonneewerving van DPG Media Nederland, goed
voor zo'n 10 procent van het totaal aan werving;
- Uplift aboverkoop Margriet na afloop Margriet Winterfair van 112%;
- Stijging van 116% downloads van de Margriet-app;
- Het succes van deze editie wordt nog extra onderstreept door de hoge score op
tevredenheid vanuit de enquête die ingevuld is door de bezoekers; maar liefst 86% gaf aan
heel tevreden te zijn;
- Vanwege uitdagingen bij exposanten op voorraad en personeelsbezetting, met minder
exposanten dan voorgaande edities, een goed divers aanbod kunnen bieden voor de
bezoekers. Positieve reacties vanuit de exposanten die aanwezig konden zijn en een
gemiddelde beoordeling van een 8.2;
- Gemiddelde van € 89,- per bezoeker uitgegeven (exclusief uitgaven aan eten & drinken,
toegangs- en parkeerticket);
- Gelimiteerde speciale ticketdeal voor 2023 (was voor bepaalde tijd geldig) uitverkocht.

Over DPG Media en Margriet

DPG Media Nederland is het grootste mediabedrijf van Nederland. Met onze ruim tachtig mediamerken bereikt het bedrijf via radio, kranten, magazines en online services bijna alle personen in Nederland: maar
liefst 15 miljoen. 

Margriet - onderdeel van DPG Media Nederland - is hét crossmediale magazinemerk voor de 60+ vrouw van Nederland. In haar 84-jarige bestaan is Margriet uitgegroeid tot een iconisch merk dat niet meer is weg te denken uit onze samenleving. Met haar grote bereik (ruim 2 miljoen vrouwen per maand, NPMM 2022-III), zeer betrokken doelgroep én als deelnemer van de Nationale Coalitie tegen Eenzaamheid, maakt Margriet grote maatschappelijke impact. Niet voor niets is Margriet uitgeroepen tot Mercur Magazinemerk van het Jaar 2022.

Met persoonlijke verhalen, herkenbare columns, beste lifestyletips en informatieve dossiers weet het magazinemerk haar lezeressen te inspireren, informeren en vermaken. In tekst, beeld, video én audio. Margriet is een 360-graden merk en inspireert haar doelgroep op ieder moment van de dag, waar en wanneer zij wil, met:
- Wekelijks magazine;

- Negen specials per jaar;
- Margriet.nl;
- Eigen app;
- Puzzelboekjes;
- Nieuwsbrieven;
- Podcast;
- Een breed scala social media kanalen;
- Het grootste winterfeest van Nederland: Margriet Winterfair.



De Gouden Giraffe Event Awards 2023 wordt mede mogelijk gemaakt door deze eventhelden:

 

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.