Fusies+en+samenwerkingen+%2D+Wat+is+er+aan+de+hand+in+de+eventbranche%3F
Nieuws

Fusies en samenwerkingen - Wat is er aan de hand in de eventbranche?

Het lijkt een nieuwe trend. De laatste tijd landen er steeds vaker persberichten op de burelen van EventBranche.nl die melding maken van samenwerkingen en fusies van bureaus. Wat is er aan de hand? Zijn het positieve ontwikkelingen of heeft de clustering een andere oorzaak?

Op de redactie van EventBranche.nl keken we enige weken terug wel even op van de aankondiging van D&B Eventmarketing en FX Agency. Zie 'D&B Eventmarketing en FX Agency gaan samen'. Het ene bureau is toonaangevend op het gebied van relatie events. Het andere bureau - FX Agency - profileert zich als The Digital Experience Agency. In de samenwerking worden de krachten van beide bedrijven gebundeld. Zowel D&B Eventmarketing als FX Agency houden hun eigen identiteit en activiteiten. In de samenwerking kunnen grenzen worden verlegd door de expertise te bundelen.

Volgens Niels Janssen, Chief Creative Officer van de nieuwe groep, is dit een ‘match made in heaven’. “Op alle fronten passen onze bureaus geweldig goed bij elkaar. Inhoudelijk, creatief en op het gebied van innovatie.” FX en D&B hebben elkaar gevonden in hun bevlogenheid. “Als we iets doen, dan is er de drive om voorop te lopen en de beste te zijn. Door deze samenwerking hebben we nóg meer expertise in huis voor klanten die daar behoefte aan hebben en kunnen we hen beter helpen met al hun vraagstukken die in deze tijd steeds complexer worden.”

Good Fellows

'Bureaus bundelen krachten en lanceren Good Fellows'. Met dat persbericht lieten TIG Sports, Kumpany, BetterMatter, Crewfood en Eventmakers de wereld weten netrwerken en expertise bij elkaar te brengen. Ieder van de bureaus heeft duidelijk een eigen deskundigheid, die complementair zijn. Samenwerking opent nieuwe werelden.

Niels Markensteijn van TIG Sports: “Door de samenwerking wordt het makkelijker om klanten een breder dienstenpakket aan te bieden. Ook betekent bundeling efficiency, ontzorging, een groter netwerk en meer slagkracht om grotere en diversere projecten aan te nemen. Door de netwerkorganisatie kunnen de Fellows doen waar ze het best in zijn: mensen verbinden door samen de allerbeste live-concepten te ontwikkelen.”

Bewustwording

Meest recente bericht is die van roem events en WOP. Zij smelten echt samen en gaan verder onder de naam WOP. Beide bureaus hebben een eigen basis, een eigen klantenkring en maken schaalvergroting mogelijk door echt te fuseren. Arjan Harms: "Eigenlijk zijn we best een debiele branche. We bouwen een locatie op. Drie dagen later breken we het weer af om te zien hoe voor een nieuw event alles weer wordt opgebouwd. Er is vaak gesproken over samenwerking. Dat kun je aan de achterkant doen, maar het is duidelijker en werkt beter als je dat ook aan de voorkant doet."

Volgens Harms heeft corona voor een stuk bewustwording gezorgd. "Dat zit 'm vooral in een stukje kwetsbaarheid en een stukje energie. Door roem events en WOP te laten samensmelten kunnen we samen meer bereiken, waarbij we graag een zekere schaalgrootte nastreven, maar absoluut niet de grootste willen zijn of worden.

Goed ondernemerschap

Maarten Schram van brancheorganisatie IDEA kijkt met gepaste trots naar deze ontwikkeling. "In het buitenland is deze trend al even gaande. Ik vind het getuigen van goed ondernemerschap dat hier nu ook door samenwerking schaalgrootte wordt gecreëerd, en daarmee ook waarde, want de partijen die elkaar hebben gevonden zijn vaak complementair aan elkaar." Lachend voegt hij daar aan toe: "Door het samengaan van roem events en WOP hebben we straks wel een lid minder. Dat is jammer natuurlijk. Los daarvan denk ik dat de bundeling van krachten voor een kwaliteitsimpuls gaat zorgen voor events in ons land." 

 

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.