Forbes+voorspelt%3A+eventmarketing+is+%27the+next+big+shift%27+in+B2B+marketing
Nieuws

Forbes voorspelt: eventmarketing is 'the next big shift' in B2B marketing

EVENTMARKETING - Het toonaangevende business mediaplatform Forbes is kraakhelder in haar visie op de belangrijkste pilaar binnen B2B marketing: 'Event Marketing Is Going Through The Next Massive Shift In B2B Marketing.' Eventmarketing is volgens Forbes.com de volgende grote shift in B2B-marketing.

Forbes vergelijkt de krachtige nieuwe impactvolle positie van eventmarketing binnen de Business to Business markeeting, met de overname van digital in de reclamewereld:

'Enkele jaren geleden vertoonden B2B-evenementen kenmerken die vergelijkbaar waren met die van de reclame-industrie in het begin van de jaren 2000, toen deze nog op televisie als hoofdmedium steunde. Toen bedroeg online reclame slechts 3% van de totale uitgaven. In 2021 zal het 50% van de totale reclame-uitgaven overschrijden. Dat is een enorme verschuiving, een shift die Forbes destijd toedichtte aan met minder budget online een breder publiek bereiken; campagnes zijn digitaal veel beter meetbaar en de boodschap kan digitaal veel meer gepersonaliseerd verstuurd worden, met hogere conversie tot gevolg. Schrijf het Amerikaanse business platform Forbes in hun artikel Event Marketing Is Going Through The Next Massive Shift In B2B Marketing.

Verschuiving eventmarketing door digitalisering

Volgens Forbes ondergaat B2B event marketing eveneens een fundamentele verschuiving door de digitalisering van evenementen. 'Zelfs vóór de pandemie werden de traditionele kanalen (e-mail, outbound calling, etc) steeds minder effectief. Marketingmails belandden nooit als prio in iemands inbox en koude e-mails kregen met de dag minder reacties. De traditionele go-to-market-strategie was duidelijk in verval. Daarom stappen steeds meer softwarebedrijven af van het kopen van leadlijsten en het nurturen van e-mails, maar investeren ze in plaats daarvan in community, opleiding en productgeleide groei, waardoor de activiteiten die er boven aan de funnel toe deden, veranderden. Moderne go-to-market was in opkomst, en daardoor zijn evenementen een belangrijk marketingkanaal geworden.'

Event- en fieldmarketeers zijn toevallig een van de meest creatieve stammen in de hele marketinggemeenschap. Maar ondanks al hun harde werk, zijn ze ook een van de meest over het hoofd geziene functies in de B2B-marketing stuurhut.

 

'Helaas stellen veel mensen eventmarketing nog steeds gelijk aan eventplanning. En ondanks het groeiende bewijs dat eventmarketing een winstgevende rol kan spelen, zien veel sales- en marketingteams het nog steeds door de gedateerde lens van eventmarketing uit het begin van de jaren 2000. In die tijd (wij noemen dit graag eventmarketing 1.0) ging het meer om het pronken met de deelnemerslijst, het laten zien van jouw logo, het verspreiden van flyers en pamfletten en het schudden van handen met de juiste mensen. Het doel van eventmarketing 1.0 was merkzichtbaarheid, puur en simpel. Een paar jaar later werd deze aanpak uitgebreid naar het genereren van top-of-funnel leads. Tijdens deze fase, eventmarketing 2.0 zoals we het graag noemen, gingen professionals uit het veld en de eventmarketingbranche verder dan merkbekendheid om daadwerkelijk top-of-funnel leads vast te leggen. En dat is geweldig geweest. Maar het heeft ook geleid tot een reeks onbeantwoorde vragen over de return on event investment (ROEI).

2 belangrijke doelen

Door een early adopter van event marketing 3.0 te worden, hebben vooruitziende field marketeers en event marketeers twee belangrijke doelen:

1) De evenementprogramma's schaalbaar maken

2) na afloop van het evenement bruikbare inzichten bieden die verkoopteams kunnen gebruiken om actief deals te sluiten

De enorme kansen van eventmarketing 3.0

Forbes ziet dan ook vooral een enorme kans en impact door eventmarketing binnen de B2B marketing in te zetten als lead-generator en dus als omzettool:

  • Geef accountmanagers/salesmanagers extra en gerichte munitie door activiteiten van een potentiele lead op het kennis evenement van jouw bedrijf te verwerken in het CRM-systeem
     
  • En waarom zou die salesmanager eigenlijk wachten tot na het evenement? Real time contact op het evenement is nog vele malen effectiever
     
  • En wat als dergelijke evenementen maandelijks terugkeren, zodat deals in de marketingfunnel direct te beinvloeden
     
  • Om de effectiviteit uit deze eventmarketing 3.0 te halen, moet je wel durven te experimenteren met eventprogramma's en concepten en te meten welke programma's het gewenste sales-effect hebben.
     
  • Als dat helder is, kun je die events opschalen
     
  • Nu, na maanden van geen contact en met de extra mogelijkheden van video, digitaal en online, is dit het moment om jouw eventmarketing op te schalen

 

En dit is een belangrijk wapen in het arsenaal van een CMO, aangezien velen zich altijd al hebben afgevraagd hoe ze evenementen schaalbaar kunnen maken met hun budget. Met de digitalisering die het gevolg is van de pandemie, zijn evenementen naar voren gekomen als een van de beste manieren om het publiek van een bedrijf te betrekken en te voeden - door hen te helpen leren en te groeien samen met hun collega's en leiders in de gemeenschap. En als bedrijven digitale en in-person evenementen even effectief kunnen schalen als e-mail, is dat een moeilijk te kopiëren en te repliceren marketingkanaal met grote impact.

© 2021 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.