Food+for+Thought+in+Mauritskazerne+Ede%3A+de+toekomst+van+eventcatering
Nieuws

Food for Thought in Mauritskazerne Ede: de toekomst van eventcatering

EVENTBRANCHE LIVE NEXT EVENT - Een nieuwe opzet van de netwerk- en kennis evenementen van EventBranche.nl en EvenementOrganiseren.nl: in de ochtend een select gezelschap eventmanagers, marketeers en communicatieprofessionals van bedrijven, merken en overheidsinstellingen en in de namiddag 80 branchegenoten. Naast het ontdekken van de Mauritskazerne als eventlocatie en netwerken was de inhoudelijke kapstok Food for Thought: hoe gaan we beter en slimmer om met eten en drinken op evenementen?

Waar één van de evenementenlocaties van Next Venue (Amsterdome) eerder al de locatie was voor The Circle of LIVE over circulair evenementen organiseren, was vandaag de Mauritskazerne in Ede de plek waar in de ochtend ruim 30 opdrachtgevers in de ochtend samenkwamen om te spreken over catering op hun evenementen: hoe kunnen we het beter doen?

De gasten werden eerst meegenomen door foodvisionair Hans Steenbergen. De man achter Food Inspiration gaf inzicht in de ontwikkelingen, trends en bewegingen in de wereld van eten en drinken. "Van dierlijke proteïnen gaan we naar plantaardige proteïnen: de nieuwe verhouding zal zelfs 20-80 worden. Daarbij moet je mensen niet dwingen, maar verleiden. Een boodschap opleggen heeft geen zin." Over hoe je die insteek en ook hoe je tot andere en 'betere' invulling van jouw eventcatering komt, lees je meer in het aritkel Niet opleggen, maar verleiden

Korte keten
Vanuit Neder Groep sprak Pieter Vink over de korte keten. 'Lange tijd waren de prijzen van Nederlands, lokaal, ambachtelijk eten en drinken hoger dan de mainstream goederen. Nu door alles wat er in de wereld speelt, is dat prijsniveau vergelijkbaar. Daarnaast heeft COVID voor een grotere mate van bewustwording gezorgd en ook dat speelt korte ketens in de kaart.' Na afloop nam Pieter Vink de corporate eventmanagers mee de bananenkas in. Hier groeit de zogenaamde Nederbanaan, waarvan onder meer bier wordt gemaakt. Meer over de korte keten en vertical farming in het artikel 'De niet te stuiten opmars van de korte keten.' 

Voedselverspilling tegengaan is ook een business model
Van de Wageningen University & Research trok Sanne Stroosnijder aan de bel: "Wie niet duurzaam is, is af. Gemiddeld wordt meer dan 50 procent van buffetten op evenementen weggegooid. Stop met buffetten. We moeten van overvloed naar genoeg." Na deze heldere kreet, liet Stroosnijder met feiten en cijfers vooral zien dat 'we' eenvoudig en concreet stappen kunnen zetten op weg naar minder voedselverspilling op evenementen en dat dit ook gewoon een prima business model is. (Tekst gaat verder onder de video)


Tot slot nam Jaco Kuiper van Milligreens Vertical Farming de zaal in de Mauritskazerne mee de hoogte in: vertical farming. Het zou wel eens dé oplossing kunnen zijn voor ons landbouwprobleem. Tijdens de lunch en het netwerken werden aanwezigen verrast met louter lokale gerechten.

EventBranche LIVE: ook de branche moet meebewegen
In de middag kwamen zo'n 80 branchegenoten eveneens naar de Mauritskazerne. Keynote Hans Steenbergen nam de eventprofessionals mee in 10 trends en ontwikkelingen in catering en onder meer de Foodlov piramide. Grote indruk maakte Next Venue eigenaar Timo Kruft. Hij nam de aanwezigen mee in zijn stappen om bij alle locaties duurzamer te handelen, met korte ketens en minder waste. "En dan denk je dus echt goede stappen te zetten, maar zegt mijn dochter van de volgende generatie nu al weer: is dat alles? En toch ga ik door. En dat moeten we allemaal doen, stappen zetten, fouten maken, leren en volhouden. Duurzamer, verantwoorder, het roer hoeft niet gelijk helemaal om. Telkens een beetje beter. Zo zijn we enorm trots dat wij werken met korte ketens en onze events met lokale producten kunnen cateren."

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.