Fokker+Terminal%3A+effici%C3%ABnt+ondernemen+is+van+groot+belang+in+de+huidige+eventmarkt
Nieuws

Fokker Terminal: efficiënt ondernemen is van groot belang in de huidige eventmarkt

Evenementenlocatie de Fokker Terminal in Den Haag is als nooit te voren het decor van een enorme hoeveelheid events en congressen. Uitgestelde events uit de corona-tijd komen samen met nieuwe evenementen. ‘De agenda is zo goed gevuld, dat we op zoek zijn gegaan naar nieuwe efficiëntie waardoor we meer evenementen kunnen hosten.’ En daar slaagde de eventlocatie in Den Haag wonderwel in: ‘We kunnen nu in zeer korte tijd het ene evenement ombouwen naar het andere.’ 

EventBranche.nl sprak met Tom Verhaar van de Fokker Terminal. Verhaar wil eigenlijk niet meer terugkijken naar de bizarre corona-maanden. Toch was het die periode die de flexibiliteit en efficiëntie van de Fokker Terminal blootlegde. De industriële locatie aan de Binckhorstlaan in Den Haag probeerde steeds weer in te springen op dat wat mogelijk was. Hybride concepten, 1,5 meter afstand events, online events vanuit eigen studio’s, etc etc.  De lessen uit die tijd worden nu gebruikt om als locatie nog efficiënter te zijn voor opdrachtgevers.

‘We kunnen nu in een paar uur tijd van plenair met 700 stoelen naar een totaal ander event voor bijvoorbeeld 400 gasten.’ 


‘Alles in onze organisatie en evenementenlocatie is er op ingericht om steeds weer een event volledig op maat neer te zetten. Dat kunnen we nog beter, omdat we de faciliteiten die we zelf in eigen huis hebben uit te breiden en slimmer in te richten. Voorbeeld? Omdat we normaal gesproken relatief veel dagen kwijt waren aan op- en afbouwdagen hebben we goed nagedacht en met onze partners gesproken hoe we meer evenementen konden aannemen. Dat heeft onder andere geresulteerd dat onze techniekpartner AVEQ rental een uitgebreidere verschuifbare techniek-grid heeft opgehangen in het dak. Hierdoor kan in zeer korte tijd de technische setting worden aangepast aan de eisen van het volgende event en kan er alsnog maatwerk worden geleverd.’ 

 

Healthcare Clowning International Meeting in de Fokker Terminal
 


 


‘Daarnaast hebben we ons meubilair uitgebreid waardoor we verschillende stijlen van inrichting kunnen realiseren. Naast de witte meubellijn hebben we geïnvesteerd in een zwarte lijn met hout. Van een strakke zakelijke setting tot een festival uitstraling met veel hout e.v.t. met priksnoer verlichting. Verder branden we events altijd met eventtapijt, banners, inlays in de statafels eigen zaalborden en baniervlaggen aan de voorzijde van de Fokker Terminal. Hierdoor ziet het er iedere dag weer totaal anders uit. Het hele team, aangevuld met freelancers, werkt keihard om alles voor elkaar te krijgen en de klanten blij te maken met een door hun gewenste setting.’

'Het is hier volledig back to normal'


Wie het eventteam van de Fokker Terminal overigens vraagt naar blijvende veranderingen vanuit de COVID-19 periode, krijgt een helder antwoord: ‘Het is hier volledig Back to normal!’, is de samenvatting. ‘Het enige dat we zagen, was een korte periode waar iets minder mensen naar de events toekwamen, maar dat heeft zich in no time hersteld. En de internationale events zijn in aantal iets minder. De evenementen zijn verder niet veranderd en volledig te vergelijken met 2019. Hybride vragen krijgen we bijvoorbeeld nauwelijks, maar indien klanten dat willen dan is dat geen enkel probleem. Wij zijn er volledig op voorbereid, ook omdat we niet weten wat ons in het najaar te wachten staat. In de standaard techniek-grid die in het plafond hangt, is ook TV licht meegenomen. Hierdoor zijn we ook flexibel om ook snel een studiosetting te kunnen realiseren. 

‘Wat wel een nieuwe realiteit is: door alle maatschappelijke ontwikkelingen (de oorlog in Oekraïne, de inflatie, het energievraagstuk, etc) stijgen praktisch alle prijzen. Kijk alleen maar naar onze energierekening dan hebben we dit jaar een rekening die minimaal 50.000,- euro hoger komt te liggen. In onze offertes zit nu dan ook een transparante (tijdelijke) energietoeslag wat onze opdrachtgevers goed begrijpen. Verder zijn praktisch alle prijzen omhoog gegaan en zijn inhuurmaterialen en freelancers schaars op dit moment. Daarom is het van groot belang dat we veel eigen materiaal in huis hebben en met onze partners als AVEQ, cateraar Mood4Food en Cover korte lijntjes hebben. Dat houdt ons als gehele organisatie flexibel en veerkrachtig. Wij zijn al jaren extreem trouw richting onze partners, dat is tijdens corona nog hechter geworden en daar zijn we nu extra blij mee.’ 
 

'Er zal nog een toeloop volgen voor Q3 en Q4 van dit jaar'


'We merken dat de boekingen in het najaar nog wat achterblijven, al lopen ook Q3 en Q4 nu aardig vol. Het zal enerzijds angst zijn voor een nieuwe corona golf, anderzijds is iedereen druk bezig met de events in te halen die vorig jaar niet hebben plaats kunnen vinden en zal er nog een toeloop volgen. Wij zijn als locatie in ieder geval flexibel met doorschuivingen indien er bepaalde events niet mogelijk zijn in het geval er maatregelen gelden. We blijven het liefst in gesprek en proberen met de klant een oplossing te bedenken. Dat kan dus eventueel ook een online congres zijn.'

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.