Festivak: voor festivals en veel meer!
Voor iedereen in de eventbranche heeft festivak geen aankondiging meer nodig. De vakbeurs is in de afgelopen 27 jaar(!) uitgegroeid tot een waar eventmerk. In aanloop naar de aankomende editie sprak Events met Jill Oomen – al ruim 25 jaar organisator en projectmanager bij Festivak – over de evolutie van de beurs én de nieuwigheden die we aanstaande november mogen verwachten.
What’s in a name?
Het startte ooit als een vakbeurs specifiek voor de festivalmarkt en grootschalige publieksevenementen, maar inmiddels bedient de beurs een veel breder publiek. Voor de aanstaande editie verwacht het Festivakteam zo’n 250 tot 300 exposanten en verdeeld over twee dagen zo’n 6000 bezoekers uit de evenementenbranche. Jill: ‘We hebben er weleens nagedacht over een naamsverandering, maar over de jaren heen zijn we écht een merk in de eventbranche geworden.’
Meer food, fun en entertainment
Dit jaar wordt voor het eerst een extra hal volledig toegewijd aan food, fun en entertainment. Jill: ‘Van oudsher zijn we een heel facilitaire beurs, met veel informatie over geluid, AV-systemen, tenten en tribunes, maar uit de enquête bleek dat entertainment en vermaak steeds belangrijker worden. In samenwerking met de artiesten- en evenementenbeurs kunnen bezoekers zich nu helemaal onder laten dompelen in de wereld van fun, entertainment, food en beleving. Je vind er van alles, van verschillende food & drankconcepten tot allerlei soorten vermaak.’
Een make-over én een primeur
De aankomende editie is de grootste tot nu en de organisatie laat dat samenvallen met een grote restyling. Stagedesignbureau Roxxy werkt samen met grote festivals als Extrema Outdoor, Paaspop, en Pinkpop, en gaan zich nu begeven op de beursvloer. Jill: ‘We hebben Roxxy kritisch laten kijken naar alle aspecten en zo wordt onder andere de entree flink onder handen genomen. Ook onze bekende brancheborrel wordt qua opzet, look en feel helemaal anders dit jaar, dus mis het niet!’