Engels+onderzoek%3A+vooruitzichten+eventmarketing+budget+nog+altijd+somber
Nieuws

Engels onderzoek: vooruitzichten eventmarketing budget nog altijd somber

EVENTMARKETING BUDGET - De redactie heeft de afgelopen weken tientallen merken en bedrijven gesproken over hun inzet van live communicatie en experience marketing. Die artikelen verschijnen in het 1/2 Jaarboek dat begin december uitkomt. De strekking: we nemen de lessen van online en digital events mee, ook in de toekomst, maar zodra het kan moeten we weer ontmoeten en echt live gaan. Tot dat groene licht blijven ook de budgetvoorspellingen somber.

Het Engelse IPA Bellwether onderzoek naar de gesegmenteerde marketingbudgetten laten zeer positieve cijfers zien over de verwachting van marketingbudget in zijn algemeenheid. Voor eventmarketing ligt dat met de jongste opleving van het virus toch wat anders. Na jaren en jaren van constante groei, het onderzoek vraagt per kwartaal hoe de diverse budgetten worden 'bijgesteld', hebben we nu kwartalen van stevige klappen gehad. 

In Q2 van 2021 werd er nog een bijstelling naar beneden van gemiddeld 24,7 procent van het gemiddelde eventmarketingbudget genoteerd. Die extreme cijfermatige daling is weg, maar nog altijd worden budgetten naar beneden bijgesteld als het om events, live en expierence marketing gaat: -3,2 procent, als het om in person marketing gaat, zoals het in het onderzoek ook wel genoemd wordt. 

Overall noteert het IPA onderzoek een groei van 13 procent over het totale marketingbudget. Dat in de sleepstream van die groei live, event en in person marketing mee zal groeien, blijkt wel uit de uitermate positieve toekomst voorspelling: marketeers zijn momenteel op een positiever niveau over de economie en hun budgetten, dan de afgelopen 6 jaar. 

© 2021 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.