
Effectiviteit eventmarketing: grote verschillen fysieke en virtuele events
Het onderzoekplatform Statista publiceerde begin dit jaar een super interessant onderzoek onder 150 marketingleidinggevenden. In een periode waarin coronamaatregelen nog aan de orde van de dag waren, Q4 2021, werd hen gevraagd naar de effectiviteit van de verschillende soorten events. De fysieke 'in person' events won het als communicatie en/of marketingtool van alle andere vormen. Ruim.
Eerst even wat context: het neurowetenschappelijke onderzoek naar de kracht van live communicatie toonde in ons brein de kracht van live aan. Daarbij werd een vergelijk gemaakt met dezelfde communicatie op video. Live won op vele punten, maar de onderzoekers gaven wel aan dat dit niet betekent dat video, online of virtuele communicatie niet effectief is. In de verhouding wint fysiek live echter. Dat beamen ook leidinggevende marketeers.
De cijfers uit het onderzoek ten tijde van de coronamaatregelen, waarbij af en toe fysieke events ook al weer mogelijk waren, geven wel een helder beeld in de verhoudingen tot elkaar:
Aandeel marketeers dat vertrouwen had in de effectiviteit van de uitvoering van evenementen wereldwijd in het 4e kwartaal van 2021, per type evenement (bron: Statista.com)