Dit+was+Obsession+Dialogues+2024
Nieuws

Dit was Obsession Dialogues 2024

Het organiseren van een event is als het leggen van een complexe puzzel. Elk stukje moet passen om een samenhangend geheel te vormen dat niet alleen prikkelt, maar ook echt raakt. Dat is precies wat overgebracht werd tijdens de vierde editie van Obsession Dialogues. Een middag waarin samen met 70 marketing- en communicatieprofessionals, Partners for Live, onderzocht werd hoe betekenisvolle keuzes het verschil maken. Niet alleen voor het evenement zelf, maar ook voor de reis van de organisatie. Het decor? Het iconische Depot Boijmans Van Beuningen, een locatie die perfect weerspiegelt wat wij nastreven: het uitnodigen tot reflectie en inspiratie.

Het programma bracht de kunst van cureren tot leven, met inspirerende dialogen, praktische werksessies en een uniek kijkje achter de schermen bij het Depot. Van de locatie tot de inhoud, alles was erop gericht om betekenisvol te verbinden. Zo gaf de Obsession Expo inzicht in onze eigen organisatiesignatuur, kon men middels de Picture This installatie AI gegenereerde kunstwerken ontwerpen, en gaf de werksessie The Story of My Live praktische tools om je event nog betekenisvoller in te richten. 

In dialoog met de 'best in class'

Drie bijzondere gastsprekers – de 'best in class' omtrent het thema – namen iedereen mee in hun wereld en deelden hun visie op het maken van keuzes.

  • Annemartine van Kesteren, Curator Design bij Depot Boijmans Van Beuningen, benadrukte dat compromis niet altijd de weg is. ‘Creëer condities waarin flexibiliteit mogelijk is, zodat je op het laatste moment nog kunt bijsturen voor een beter resultaat. En als je vastloopt? Zoek bewust inspiratie op bij de bron.’
  • Lars Crama, directeur van Up!Rotterdam, deelde hoe een strakke focus op doelgroepsegmentatie bijdraagt aan het succes van het Upstream Festival en dat dit tot 'Structured Serendipity' kan leiden. Zijn advies? ‘Bepaal glashelder of je event een doel op zich is of een middel tot een groter doel. Dat geeft richting aan alle keuzes die je maakt.’
  • Miriam van der Lubbe, Creative Head van Dutch Design Week, zette aan tot actie met haar pleidooi voor regie boven curatie. ‘Doe het gewoon. Durf fouten te maken en leer daarvan. Dat brengt je dichter bij wat echt werkt voor jouw doelgroep.’ Daarnaast gaf zij inzicht in de vijf Mission Days en Mission Perspectives die bezoeker en ontwerper dichter bij elkaar hebben gebracht.

The Story of My Live

Om de inzichten praktisch toepasbaar te maken, organiseerden Program Developer Amber Jobse en Account Director Hans Klaver een werksessie waarin deelnemers hun persoonlijke Story of My Live creëerden. Dit hulpmiddel helpt organisaties om een helder startpunt te bepalen bij het vormgeven van een evenement. Het model bestaat uit twee hoofdstukken. Het eerste hoofdstuk richt zich met name op de organisatiesignatuur – de bekende ‘Why?’ uit de Golden Circle van Simon Sinek. Het tweede hoofdstuk draait om de sleutelfiguren van het evenement: welk gesprek moet er plaatsvinden en tussen wie? Gevisualiseerd op passpiegels – een knipoog naar het thema reflectie – bood de workshop een tastbare herinnering aan de dag.

Op naar de jubileumeditie

Het was een dag vol inspiratie, reflectie en actie. De interacties tussen sprekers, deelnemers en het eigen team van Obsession toonden opnieuw de kracht van co-creatie en het karakter van samen duurzaam groeien. Met een verdubbeling van het aantal deelnemers ten opzichte van voorgaande jaren en een gemiddelde score van een 9, kijkt Obsession nu al uit naar de jubileumeditie op maandag 8 december 2025. Zet hem vast in je agenda en blijf hun volgen. Samen blijven we bouwen aan betekenisvolle live momenten. 

Ga naar Obsession Dialogues.

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.