%27Digitale+componenten+blijven+live%2Devenementen+versterken%27
Nieuws

'Digitale componenten blijven live-evenementen versterken'

Hoe zien de beurs- en congresformats van de toekomst eruit? Welke rol spelen digitale en hybride elementen hierin en hoe kunnen we erin slagen de voordelen voor de klant weer centraal te stellen op beurzen en andere bedrijfsgerelateerde evenementen in de toekomst? Kopstukken uit de branche geven hun visie.

'Beurzen in transitie' is het onderwerp van een speciale aflevering van NextLive.TV, gepresenteerd door Vanessa Christin Pöhlmann en Sjoerd Weikamp. Zij spreken met kopstukken uit de beurswereld uit Duitsland en Nederland, waaronder Michael Degen van de Messe Düsseldorf en Maurits van der Sluis, COO en bestuurslid bij RAI Amsterdam.

Opdrachtgevers

"Onze branche is lange tijd te veel naar binnen gericht geweest. De doelgroep vind je niet in de evenementenbranche zelf. Die vind je aan de opdrachtgeverskant. De pandemie heeft ons kritisch naar onszelf doen kijken en ons geleerd dat we de voordelen voor de opdrachtgever op nummer 1 zetten", aldus business-essayist Wolf Lotter, tevens oprichter van Brand Eins.

Ook bij Marvin Boettcher van BOE Dortmund, de toonaangevende vakbeurs voor de evenementenindustrie, heeft de pandemie tot nieuwe inzichten geleid. "Wij zijn er om mensen samen te brengen en ze te laten netwerken. Door de pandemie hebben we daar een andere invulling aan moeten geven. Dat heeft ons geleerd dat we door het jaar heen vaker in contact zullen staan met onze doelgroepen, waarmee we een meerwaarde creeren voor zowel exposanten als bezoekers."

Messe Düsseldorf was in 2019 een van de meest succesvolle beursbedrijven in Duitsland met een omzet van ruim 369 miloen euro. Michael Degen van Messe Düsseldorf denkt dat het misschien wel tot 2025 of 2026 duurt voordat de omzet weet terug op niveau is. 'Vertrouwen' is het sleutelwoord. "Om weer te kunnen pieken moeten organisatoren van evenementen weer over een langere periode betrouwbaar kunnen plannen", zo denkt hij.

Effectiever en efficienter

Maurits van der Sluis is COO en bestuurslid van RAI Amsterdam. Desgevraagd geeft hij aan dat hij niet bang is dat online de positie van live communicatie zal aantasten. "De digitale component gaat zorgen voor een aanvulling op live. Online zal live niet verdringen, maar zorgt ervoor dat live-evenementen in de toekomst nog effectiever en efficienter zullen worden." Hij gelooft niet zo zeer in hybride formats. "De toekomst in digitaal en live. Dat betekent dat evenementen via digitale formats of als face-to-face evenementen worden uitgevoerd."

Dr. Kai Kottenstede van Messe Berlin heeft een iets andere kijk op nieuwe realiteit. "Het lijdt geen twijfel dat er een zekere 'hybdridisering zal blijven bestaan. De behoefte aan live ontmoetingen is misschien nog wel sterker dan voor de pandemie. Tegelijkertijd zie je de ontwikkeling van digitale innovaties. Het digitale platform Grohe X is een mooi voorbeeld. Deze ontwikkeling heeft een duidelijke meerwaarde voor zowel bezoeker als exposant."

 

 

 

 

 

 

© 2021 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.