Deze rekensom maakt duidelijk waarom de eventtoekomst van goud is...
LIVE CONTACT - De boodschap van Live Contact is helder: het palet van de eventbranche is mede door de corona-crisis en alle online, digitale en virtuele mogelijkheden die we in raptempo eigen hebben gemaakt plus een toekomstbeeld waar de consument nog meer naar experiences zal hangen en daarnaast ook nog eens merken en bedrijven die nog veel meer hun sociale imago zullen profileren, groter en diverser dan ooit te voren.
'Hoe zwaar de klappen ook zijn, hoe moeilijk de branche der events het ook heeft, ze zullen straks als meest krachtige onderdeel van de marcom-mix uit de pandemie komen. Overal waar merken en bedrijven live in contact zijn is de experience expert een must.' In dit openingsartikel van het EventBranche 1/2 Jaarboek een krachtig statement, als rode draad door dit dubbeldikke magazine: we moeten afscheid nemen van de eventbranche en de veel bredere wereld van Live Contact omarmen. Overal waar merken, bedrijven en organisaties en contact zijn met klanten, medewerkers, partners en consumenten moeten we gaan denken vanuit gastvrijheid, beleving, customer experiences en customer journeys. En precies dat vindt haar basis en kern in events, live communicatie en experience marketing.
Hoofdredacteur Sjoerd Weikamp van EventBranche.nl is heilig overtuigd van een gouden toekomst en omschrijft het als volgt: 'Durf dwars door de kaders van wat we ooit een event noemden te denken. Laat zeker niet los wat we al bereikt hebben: mits strategisch en trajectmatig ingezet, blijft live communicatie en experience in de basis het meest krachtige communicatiemiddel en dus je krachtigste touchpoint in iedere marketing- en communicatiemix. Zie vervolgens de online, digitale, virtuele en hybride lessen uit de COVID-19 periode en beschouw ze als onderdeel van ons ‘vak’. Tel daarbij op de drang en prioriteit van bedrijven en merken om in het post-COVID-19 tijdperk vol in te zetten op hun sociale imago, om te laten zien waar ze echt voor staan. En dat, dat kan alleen live...En dan moet je daar nog bij optellen, dat waar onze expertise en event-manier van denken nog meer van waarde kan zijn, dan kom je bij de wereld van LIVE CONTACT. Onze wereld, vol nieuwe kansen.'
De grote rekensom
Om die enorme kans voor de experience-professionals, de belevingsdenkers en dus marketeers en communicatieprofessionals die snappen wat live voor impact kan hebben, te onderbouwen, maken we eigenlijk een hele simpele en logische rekensom:
Live.Impact. + Live.Forward. = Live.Contact.
Amerikanen noemen alles een event. Of je nu boodschappen gaat doen, op bezoek bij de buren of een wereldveranderende gebeurtenis als 9/11, het is in de 'Amerikaanse taal' allemaal een event. Maar gek genoeg heeft juist covid-19, het evenementenvirus en het virus van niet meer ontmoeten, aangetoond dat het woord 'event' te kort doet aan de impact en de effecten van live communicatie en experience marketing. Hoe zwaar de klappen ook zijn, hoe moeilijk de branche der events het ook heeft, ze zullen straks als meest krachtige onderdeel van de marcom-mix uit de pandemie komen.
Events is geen goede term…
Het was Simon Neefjes, reclamekoning en ex-TBWA/NEBOKO, die in gesprek met Patrick Roubroeks van het 'experience bureau' XSAGA de term als eerste liet vallen: live contact. Hij doelde daarmee op de manier van denken, de ervaring en de expertise van 'eventprofessionals, die verder gaat dan het organiseren van evenementen en dan vooral omnichannel. Neefjes: ‘Event is een dom begrip, live contact is veel beter'.
En nu, twee jaar later, lijkt die term de lading ontzettend goed te dekken. Die nieuwe wereld van live contact is krachtig, is een optelsom van fysieke, online, virtuele en digitale experiences. Dit gaat dwars door de grenzen van de eventbranche heen. We laten de ultieme vorm van communiceren en marketing, live, fysiek, beleving niet los, maar er is echt veel meer waar die expertise en die manier van raken tot zijn recht komt. Maar we moeten er wel een aantal kansen bij optellen. Klaar voor de grote rekensom? Klaar voor Live Contact?
>> Lees verder: Na COVID-19 draait alles om experience marketing en live communicatie