Definities+in+de+eventbranche%3A+schiet+er+maar+op%21
Nieuws

Definities in de eventbranche: schiet er maar op!

EVENTBRANCHE DEFINITIES - Was dat nou een online event, een hybride evenement of een virtueel event? Of was ik op een multi hub event? De afgelopen maanden is de digitale ontwikkeling van live communicatie en experience marketing in de groots denkbare stroomversnelling ooit geraakt. Maar wat is nou wat? Kunnen we samen tot 'vernieuwde definities' komen?

Dankzij een aantal mailtjes binnen het Europese eventmedia-netwerk waar EventBranche.nl onderdeel van is, zijn we zelf tot onderstaande definities gekomen. Wat zou het goed en leuk zijn om van eventprofs en opdrachtgevers aanvullingen, inzichten en andere geluiden te ontvangen om samen tot krachtige definities te komen voor fysieke live events, online events, hybride events, virtuele events en multi hub evenementen:

  • LIVE fysieke events

Een live evenement is een live experience, gepland in het voren, in een gelimiteerd tijdsbestek in de aanwezigheid van publiek/gasten op locatie, met als doelstelling het veranderen van perceptie of gedrag van de deelnemers aan het evenement. Een live event kan achteraf ook via andere dragers worden uitgezonden, maar de beleving/experience wordt ‘ontvangen’ door de mensen die fysiek aan het live event deelnemen.

  • LIVE online events 

Online evenementen zijn alle vormen van live communicatie (tussen mensen onderling, tussen merken/producten/diensten en mensen, tussen 'kennis' en mensen, enz.) die worden georganiseerd in een online omgeving. Online evenementen zijn daarmee toegankelijk via internet via een computer of andere apparaten die bezoekers toegang geven tot de online omgeving, meestal via een webbrowser of een speciale applicatie zoals Zoom, Teams, Skype, enz. De basis van de online live communicatie is altijd een audiovisueel format, in al haar diversiteit.

  • LIVE hybride events

Een hybride evenement is een fysieke bijeenkomst / live event, waar tegelijkertijd ook een online publiek aan deelneemt. Zowel het fysiek aanwezige, als het online publiek kunnen bij een hybride vorm op hetzelfde moment de(zelfde) ervaring of inhoud tot zich nemen vanaf verschillende locaties. Daarbij is in het concept en de regie van het hybride evenement rekening gehouden met zowel de fysieke doelgroep als de online doelgroep. In de praktijk gaat het dan over 1 paraplu waar beide regie-stromen (online en fysiek) samen hun effect hebben.

  • LIVE Multi Hub events

Multi Hub evenementen vinden gelijktijdig plaats op verschillende fysiek locaties, waar het (lokale) publiek samenkomt. De locaties en dus het publiek zijn met elkaar verbonden door video (of andere audiovisuele verbindingen) en communiceren tijdens het evenement met elkaar. 

  • LIVE Virtual events  

Virtuele evenementen: evenementen waarbij de meeste / alle delen van de live-ervaring worden omgezet in een virtuele ervaring. Het doel van een virtueel evenement is om, door gebruik te maken van virtuele interfaces, zo dicht mogelijk bij de fysieke ervaring te komen. Apparaten als VR brillen, helmen, implantaten enz. versterken dat doel. Vormen van virtuele realiteit die daarbij van toepassing kunnen zijn, worden als volgt gedefinieerd:

Augmented reality (AR) - Bij augmented reality creeer je een realitiet die als een soort laag over de echte realiteit heen gaat. Meest populaire voorbeeld was misschien wel Pokémon GO, waar duizenden mensen in de natuur, buiten en binnen op zoek gingen naar AR-figuren.

Mixed reality (MR) - Trek je de augmented reality mogelijkheden door, dan kun je AR ook echt laten versmelten met de fysieke wereld. Informatie en ook objecten, die er eigenlijk niet zijn, lijken er door middel van bijvoorbeeld een HoloLens wel echt te zijn.

Virtual reality (VR) - Bij virtual reality verplaats je jezelf naar een digitale wereld. Je bent door een VR-bril eigenlijk afgesloten van de fysieke wereld en kunt werkelijk alles beleven in een virutele wereld. Hiertoe horen bijvoorbeeld ook 360 graden opnames en foto's waardoor je virtueel de fysieke wereld beleeft.

Extended Reality (XR) is de overkoepelende naam waaronder alle immersive technologieën zoals AR (augmented reality), VR (virtual reality) en MR (mixed reality) vallen. Met deze XR technologie worden virtuele 3D decors gecreëerd die volledig samensmelten met de real-life omgeving waardoor je iets of iemand in welke ‘situatie’ dan ook kan plaatsen.

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.