De+staat+van+de+eventbranche%3A+minder+omzet%2C+zelfde+aantal+collega%27s%2C+meer+events
Nieuws

De staat van de eventbranche: minder omzet, zelfde aantal collega's, meer events

Een groot Europees onderzoek onder 233 eventbedrijven (merendeel bureaus) door heel Europa geeft een helder beeld van de eventbranche voor en na COVID. Cijfers uit de wereld van live communicatie en experience marketing (events binnen de marcom-mix) van 2019 (pre COVID) en 2023 geven een helder beeld: afname omzet (-10 procent), werkgelegenheid vrijwel gelijk (+0,5 procent) en een groter aantal events (+26,5 procent).

De Europese branche-enquête van 2023 door LiveCom Alliance werpt een licht op de veerkracht van de evenementenbranche en biedt een vooruitzicht voor professionals in een tijd waarin live-evenementen opnieuw worden gewaardeerd. "64 procent van de CMO's ziet live communicatie en events als een cruciaal onderdeel van de marketingmix."

LiveCom Alliance presenteerde met trots de zesde editie van de Europese branche-enquête tijdens BOE24 in Dortmund. Het doel van de studie van dit jaar was niet alleen het vastleggen van de belangrijkste trends, uitdagingen en economische impactfactoren van de live-communicatiebranche, maar ook het definiëren van een benchmark voor en na covid, in combinatie met de edities van 2019 en 2020.

Industrie-enquête 2023

Deze studie, de derde opeenvolgende editie uitgevoerd door het gerenommeerde Duitse R.I.F.E.L. Institute, onderzoekt systematisch de huidige staat van de live-communicatiebranche in verschillende Europese landen. De enquête behandelt verschillende thema's, zoals structuur, kenmerken, inkomsten en werknemers. De resultaten van de Europese branche-enquête 2023 zijn gebaseerd op een steekproef van 233 bedrijven die in totaal 1.095 live-communicatiebedrijven en -bureaus vertegenwoordigen. Al deze nationale leden zijn verenigd in acht van de tien lidverenigingen, equivalent aan lidstaten, van LiveCom Alliance.

Veerkracht van de industrie

De respondenten hebben een gemiddelde economische impact van € 10,5 miljoen omzet, een gemiddeld personeelsbestand van 55,2 werknemers en een gemiddeld aantal projecten van 263 per jaar. De cijfers getuigen van een veerkrachtige industrie:

  • een lichte daling in vergelijking met (pre-covid) 2019 in omzet (-10,3%)
  • een kleine toename van de werkgelegenheid (+0,5%)
  • een aanzienlijke toename van projecten (+26,5%)
     


Uitdagende marktomstandigheden: rendement onder druk
Deze benchmark voor en na covid toont ook de uitdagingen van onze industrie aan. Hoewel de omzet bijna weer op het niveau van pre-covid ligt, blijkt het behalen van voldoende rendement uitdagend te zijn. De cijfers tonen een opvallend hoger gemiddeld aantal projecten in combinatie met een kleine toename van het personeel in een krappe arbeidsmarkt. Bovendien heeft de industrie te maken met aanzienlijk hogere kosten als gevolg van inflatie en wereldwijde instabiliteit. In een arbeidsintensieve industrie verklaren deze omstandigheden nog steeds uitdagend te zijn.

De enquête toont de veerkracht van onze industrie, bijna weer op het niveau van pre-covid en met grote inspanningen om het aantal projecten aan te pakken, werkend in nog steeds uitdagende marktomstandigheden. Tegelijkertijd ervaren we een significante herwaardering van live-evenementen, recentelijk aangetoond door een Nederlandse studie onder chief marketing officers. Veelzeggende cijfers tonen aan dat 64% van de cmo's live-communicatie erkent als een cruciaal onderdeel van de marketingcommunicatiestrategie, 71% van de cmo's een persoonlijk moment waardeert boven een offline of online mediapunt en 65% van de cmo's evenementen beschouwt als een belangrijke marketingtrend. Veelbelovende vooruitzichten voor onze industrie.

>> Lees ook: grote groei aantal eventbanen in 2024

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.