De niet te stuiten opmars van de korte keten
Opdrachtgevers kregen tijdens The Next Event een flink portie 'Food for Thought' op hun bordje. Wat zijn de foodtrends en hoe kunnen opdrachtgevers en branche een steentje bijdragen aan groener, duurzamer en minder waste. Tijdens het netwerkevent werd veel gekeken naar de praktijk van events, maar ook was er aandacht voor productie en distributie. Want ook daar is een wereld te winnen.
Pieter Vink heeft met zijn Neder Groep de wind in de zeilen. En die wind waait vanuit onverwachte hoek. De Neder Groep is gespecialiseerd in de korte keten. Zijn bedrijf koppelt boer en producent direct aan de eindgebruiker. Geholpen door corona worden grenzen geslecht. "Bij ons is groener en duurzamer niet per se duurder meer. Torenhoge brandstofprijzen en problemen in de supply chain zorgen ervoor dat groenten en fruit uit het verre buitenland een flink stuk duurder zijn geworden. Met onze producten uit de eigen regio kunnen we zelfs op prijs concurreren."
Bittergarnituur
De Neder Groep is feitelijk een groothandel, maar dan net even anders. "We werken nauw samen met boeren uit de omgeving en helpen ze met de distrubutie richting de eindgebruikers, in ons geval veel horecabedrijven." De Neder Groep is partner van venue De Mauritskazerne in Ede. "We hebben onderzoek gedaan bij events en venues. Hoe verrassend, het blijkt dat de bittergarnituur nog altijd zeer gewild is. Wij willen graag voorzien in die vraag, maar dan wel op onze wijze."
Deze case heeft geleid tot een ware hit. Chef-kok Sander van de Neder Groep heeft een bittergarnituur - ook wel het bruine fruit genoemd - ontwikkeld, gemaakt met ingredienten van eigen bodem. De bitterballen hebben vlees van runderen uit de Bommelerwaard. In de groentekroketjes zijn buitenbeentjes groenten verwerkt, groenten die net niet mooi genoeg waren om de consument te verleiden. De kipsnack is geen samengeperst blokje vlees, maar een stukje kippendij van kippen hier uit de regio en de kaassouffle is gevuld met biologische kaas van Remeker.
Vertical farming
Jaco Kuiper is een ondernemer pur sang, die graag een steentje wil bijdragen aan een betere toekomst. Daarom is hij gestart met Milligreens, een bedrijf gespecialiseerd in vertical farming. Hij teelt cressen voor de horeca in lagen boven elkaar in geconditeerde ruimtes met led-verlichting. In vergelijking met de volle grond-teelt heeft vertical growing minder ruimte nodig en een opbrengst die vele malen hoger ligt. "Omdat we in lagen telen, hebben we minder vierkantemeters nodig en door de geconditioneerde omstandigheden verloopt de groei effecienter en kunnen we meerdere keren per jaar oogsten."
Kuiper ziet veel toekomst voor vertical farming. "Ruimte wordt steeds schaarser en we hebben wereldwijd steeds meer monden te voeden. Voor nu kijken we vooral naar ruimte die vrijkomt door agrarische herbestemming." Door het beperkte ruimtebeslag komt telen in binnensteden ook binnen handbereik. "Dat betekent dat je dicht bij je klanten zit met alle positieve gevolgen voor de transportkilometers."
Bananenkas
Een van de blikvangers van de Neder Groep is de bananenkas op de parkeerplaats van De Mauritskazerne. In deze kas, waar de Wageningen Universiteit research doet naar schimmels, die de wereldwijde bananenteelt bedreigen, wordt de Nederbanaan geteeld. De vertegenwoordigers van opdrachtgevers als Unilever, Rijkswaterstaat en Hogeschool Utrecht keken hun ogen uit. De teelt heeft inmiddels geleid tot tal van innovaties. Zo verschijnt er zeer binnenkort een bananenbier, worden er van de stammen van de plant pallets gemaakt en een Utrechtse start-up gebruikt de plant om lingerie te maken. "De bladeren worden hergebruikt in de keuken om bijvoorbeeld vis in te stomen en voor de bananenschillen is het gerecht 'Pulled Peel' ontwikkeld. Er wordt dus niks weggeooid; echt alles vindt een nieuwe bestemming."