De+geheimen+van+een+succesvol+community+event
Nieuws

De geheimen van een succesvol community event

Wat zijn de geheimen van een goed Community Event? Aan wie kun je dat beter vragen dan aan de winnaar van de Gouden Giraffe Publieksprijs. Roy van Ammers van VillaVibes viel deze eer in 2019 te beurt met het Single Beach Festival. De expert aan het woord over de geheimen van een succesvol Community Event.

Het begon met een ongemakkelijk gevoel. Harold Blanken stond in de kroeg en wilde graag een leuke vrouw ontmoeten. Maar hoe weet je wie hier single is? Is er geen leukere manier om dit te doen? Ik wil gewoon samen lol maken en weg van die ongemakkelijke toenaderingspogingen.

Voedingsbodem voor een bedrijf

Het gevoel bleef knagen. Harold bedacht zijn eigen ideale situatie. Een weekend in een kasteel in de Ardennen met allemaal gelijkgestemde singles. Hij ging flyeren in de buurt, op zoek naar singles met dezelfde behoeftes. Deze actie leverde zoveel respons op dat het een goede voedingsbodem bleek voor een succesvol bedrijf. VillaVibes organiseert nu 250 groepsreizen per jaar voor meer dan 10.000 hogeropgeleide singles. Mede-eigenaar Roy van Ammers deelt het geheim van het succes van VillaVibes.

“Het is goed om gelijk duidelijk te zeggen dat het bij ons niet draait om daten. Ons doel is niet om mensen te koppelen, zoals bijvoorbeeld Tinder. Wij zijn een eventbedrijf. Wij organiseren groepsreizen voor singles met een fantastische experience als doel. Dat is de reden waarom wij een weekend of vakantie anders aanvliegen dan de gemiddelde touroperator”, schetst Van Ammers een stuk context.

Garanties

VillaVibes gelooft erin dat de tijd als single de leukste periode van je leven kan zijn. Doe wat je leuk vindt en omring jezelf met allemaal gelijkgestemde mensen. Het succes van VillaVibes is de leuke groep waarin je terecht komt. De klanten van VillaVibes moeten daarom voldoen aan een aantal criteria. Daar worden geen concessies aan gedaan. “Die criteria noemen we de ‘Gelijkgestemden Garantie”. Zo zijn onze deelnemers allemaal hogeropgeleid of hebben een baan op HBO/WO-niveau. We garanderen grote groepen in verschillende leeftijdscategorieën, waardoor er altijd voldoende mensen zijn waarmee je een leuke klik hebt. Bovendien is de verdeling tussen mannen en vrouwen vrijwel gelijk en is iedereen uiteraard single.

Geboortekaartjes

Op vakantie, in een ongedwongen setting leuke dingen doen met uitsluitend alleenstaanden. Is dat geen goede voedingsbodem voor relaties? “Ja natuurlijk ontstaan er soms stelletjes. De muur bij VillaVibes hangt vol trouwkaarten en geboortekaartjes, maar dit is niet het doel. Het draait om samen een onvergetelijke tijd beleven. Trouwens fijn voor de mensen die er een relatie aan overhouden, maar dat betekent wel dat ze niet meer met VillaVibes op pad kunnen. Daar krijgen we grappig genoeg regelmatig klachten over.”

Op de website van VillaVibes worden tal van vakanties en weekendjes aangeboden. Zonvakanties, wintersportvakanties, actieve vakantie en weekendjes weg. Hoe bereikt VillaVibes tegenwoordig de niche doelgroep? “Wij moeten het vooral hebben van mond-tot-mond reclame. Wij doen alles voor een top-experience voor de deelnemers. Tevreden klanten zijn de beste ambassadeurs, dus is hun feedback voor ons erg belangrijk.”

De criteria die worden gehanteerd zorgen voor een homogene groep. Dat is nog geen garantie tot een fijne dynamiek in de groep. Hoe breng je veertig singles met elkaar in contact die elkaar niet kennen? “Daar zit onze kracht. Hierin maken we echt het onderscheid. Tijdens elke reis organiseren we allerlei leuke activiteiten. Van pubquizzen tijdens onze weekenden, tot mega gezellige begeleide skisafaries tijdens onze wintersportevents. Bij ons dus geen krampachtige speeddates of geforceerde gesprekken waar ongemakkelijke stiltes vallen. We laten de contacten zo organisch mogelijk ontstaan.”

Mond-tot-mond

Na het boeken van de reis ontvangen de deelnemers een digitale informatiekrant. Hierin staan ook de foto’s van de deelnemers. “Per reis worden de deelnemers toegevoegd in een Whatsapp groep. Daar begint de voorpret en komen de eerste contacten tot stand. Dat kan leiden tot carpoolafspraken. En als je met vier singles tien uur lang in de auto zit op weg naar de wintersportbestemming, dan ken je elkaar bij aankomst al best wel goed.”

Event benadering

VillaVibes benadert elke vakantie als een event. Deelnemers kunnen aanhaken bij verschillende programma-onderdelen, maar als ze even een momentje voor zichzelf willen is dat uiteraard ook prima. “Tijdens die activiteiten draait het puur om samen plezier maken. Doen wat je leuk vindt. En zo leren deelnemers bijna ongemerkt allemaal nieuwe mensen kennen waarmee ze een klik hebben.”

Het contact stopt niet na de singlereis. “We zien dat ook na de vakanties de deelnemers contact blijven houden. Het aantal terugkerende klanten is ook erg hoog. Bovendien organiseren we soms grote single events waar mensen elkaar weer terugzien. En ja, soms krijgen mensen een relatie en mogen ze niet meer mee met onze groepsreizen. Dat zien we als onze beste ambassadeurs. En gelukkig is de aanwas van nieuwe singles minstens zo groot. VillaVibes groeit keihard”, aldus Van Ammers.

Foto: Dominique Egging Fotografie

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.