COLUMN%3A+RIP+Metaverse
Nieuws

COLUMN: RIP Metaverse

COLUMN door Richard Lamb - Future Expertise Center: Tijdens m'n Trend Keynotes draag ik al heel lang uit dat de metaverse in haar huidige vorm redelijk kansloos is. Waarom? De grote ‘metaverse’-beloften zoals in 2021 geschetst door Mark Zuckerberg van Meta (het bedrijf achter onder andere Facebook en Instagram) worden vooralsnog niet waar gemaakt.

Oorspronkelijk werden trouwens de voorgangers van de ‘metaverse’ al in 1993 aangekondigd. Het begon toen als een Multi-User Dungeon Object Oriented - project (MOO) dat een op tekst gebaseerd virtual reality systeem met lage bandbreedte mogelijk maakte. Hieruit kwam in 2003 de grafische omgeving ‘SecondLife’ voort.

De metaverse-achtige projecten die afgelopen jaren gepubliceerd zijn, ontstijgen momenteel grafisch nog nauwelijks het niveau van het destijds vernieuwende SecondLife... Wat ging er mis? Concept versus Verschijningsvorm, dat ging er mis…

Er gaat in onze echte wereld niets boven live communicatie met haar oneindige bandbreedte bij live ontmoeting. Daarbij kunnen we al onze zintuigen gebruiken. Online kan dat bij lange na nog niet. Ook ontbreekt vaak de relevantie en toegevoegde waarde. In 'concept' ligt de metaverse dicht bij onze echte wereld maar in 'verschijningsvorm' totaal nog niet. En dat lijken de ontwikkelaars te zijn vergeten.

Kip-ei-verhaal

Zonder kip geen ei en zonder ei geen kip. Dat geldt ook voor de metaverse: zonder aansprekende metaverse-projecten komt het intensieve gebruik van de metaverse niet op gang. In die fase zullen we ons nog lang bevinden. Het probleem is momenteel dat vrijwel alle metaverse-projecten ieder zelf een kleine besloten wereld visualiseren en zo denken wij nu eenmaal niet als mens. We willen ons het liefst door een ogenschijnlijk oneindig grote en vooral een allesomvattende digitale wereld kunnen voortbewegen. Net zoals in het echte leven. Er zijn zeker hele gave projecten, maar nog allemaal stand-alone en voor heel specifieke groepen.

Single device

Daarnaast is de beschikbare stand der techniek en de vaak relatief lage beeldverwerkings-snelheid nog een beperkende factor. De metaverse moet meestal bekeken worden met een virtual reality bril op. Het werkt bovendien alleen snel genoegd op high end devices met een hoge schermresolutie.

Om nou voor iedere metaverse-beleving achter een snelle desktop met meerdere beeldschermen te gaan zitten is wat veel gevraagd van de gemiddelde gebruikers. Gelukkig kan er inmiddels op een high end smartphone of tablet plus een vr-bril ook al heel wat, maar het blijft vooralsnog behelpen.

Er zal een doorbraak voor de metaverse komen als holografisch geprojecteerde beelden ons verlossen van de vr-bril en als de metaverse onze wereld ‘inkomt’ in plaats van dat wij de metaverse moeten opzoeken.

User interface

Gebruikers streven naar een eenvoudig te bedienen ervaring met de metaverse. Die userinterface moet echt intuïtief worden en gecombineerd zijn met sensorische integratie. Denk bijvoorbeeld aan tactiele bediening op basis van handbewegingen. Dan begint het ergens op te lijken. Experimenteren is leuk en nuttig maar het maakt geen heilige graal.

Artificial Intelligence

AI zal de metaverse laten vliegen. Als AI uiteindelijk volwaardig is ingedaald in de samenleving kan het op termijn nog goed komen voor de metaverse. Denk bijvoorbeeld aan ‘Intelligent Agents’ die zichzelf met behulp van AI in onze echte wereld kunnen manifesteren.

Laten we tot die tijd vooral genieten van de live ontmoetingen in de echte wereld! Voorlopig gaat er niets boven live events!

Richard Lamb, MSc is Futuroloog, Moderator & Keynote Speaker
Zie ook RichardLamb.nl. Voor boekingen check je Showbird.com.

 

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.