Chief+Marketing+Officers%3A+marketingbudget+stijgt+en+gaat+van+digital+first+naar+hybride
Nieuws

Chief Marketing Officers: marketingbudget stijgt en gaat van digital first naar hybride

Onderzoekskantoor Gartner doet al jaren onderzoek naar de marketingbudgetten bij multinationals in Amerika en Europa. Dit jaar trok Gartner een heldere conclusie uit het ondervragen van ruim 400 CMO's: het percentage marketingbudget tov de totale omzet groeit gestaat, maar is nog niet op het niveau van 2018. Daarnaast is de verdeling digital en offline bijna op 50-50. 'Van digital first naar hybride en multichannel.'

Gartner zegt het volgende over marketingbudgetten en hoe de marketingverantwoordelijken omgaan met hun de budgetverdeling: "CMO's hebben de overstap gemaakt van digital-first naar hybride multichannelstrategieën. Wanneer hen wordt gevraagd aan te geven welk deel van hun budget voor 2022 aan online- en offline-kanalen wordt toegewezen, nemen online-kanalen het grootste deel voor hun rekening (56%). Offline kanalen zijn echter goed voor bijna de helft van het totale beschikbare budget (44%) - een eerlijker verdeling dan in de afgelopen jaren. Als we kijken naar de gemiddelde uitgaven in de verschillende sectoren, staat social advertising bovenaan de lijst, op de voet gevolgd door paid search en digitale display."

"Er is veel discussie geweest rond COVID-19 over de verschuiving van consumenten naar een digital first mentaliteit. Maar nu West-Europa en Noord-Amerika de pandemieprotocollen versoepelen, zijn de customer journeys opnieuw gekalibreerd," zegt head of research Ewan McIntyre van Gartner. "Post-lockdown moeten CMO's goed luisteren naar hun klanten en aandacht besteden aan de kanalen die ze gebruiken, aangezien dit meer lijkt op een hybride realiteit."

Van 6,4 naar 9,5 procent
Volgens Gartner, Inc. zijn de marketingbudgetten in 2022 geklommen tot 9,5% van de totale bedrijfsomzet, een stijging ten opzichte van de 6,4% in 2021. Daarbij gaf ruim 70 procent van de CMO's aan dat ze over een toegenomen marketingbudget beschikken. Hoewel de marketingbudgetten dit jaar toenemen, blijven ze nog achter bij de uitgavenniveaus van voor de pandemie, zo blijkt ook uit de grafiek die Gartner publiceerde:


Bron: Gartner, mei 2022

>> LEES MEER: Gartner Survey Reveals Marketing Budgets Have Increased to 9.5% of Overall Company Revenue in 2022

© 2021 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.