CEO+Jaarbeurs+VNU+Groep%3A+%27Back+to+normal%3F+Back+to+better%21%27
Nieuws

CEO Jaarbeurs VNU Groep: 'Back to normal? Back to better!'

LIVE COMMUNICATIE - CEO Albert Arp van de Jaarbeurs VNU Groep is een van de voormannen van de Nederlandse eventsector. Eentje met een visie en een uitgesproken mening. ‘We hebben het als branche gewoon te makkelijk gehad.’ Dat gezegd hebbende, ziet ook Arp een gouden toekomst, maar dan moeten we niet terug naar normaal, maar 'back to better!'

Albert Arp (foto: Jordi Wallenburg) CEO Jaarbeurs VNU Groep heeft een uitgesproken mening en bijhorenden visie:
 

‘Mensen hebben gemerkt wat een gemis het is, zodra je elkaar niet meer live kunt ontmoeten. Wij zijn nog zo veel meer relevant geworden. Voor de toekomst geldt straks: makkelijk is digitaal, noodzakelijk is live.’ 


De bevlogenheid van Albert Arp, CEO van de locatie die aan de wieg stond van een complete branche, spat er vanaf. Niet dat hij in al zijn enthousiasme van links naar rechts door de kantoren van het Beatrixgebouw stuitert, nee zijn bevlogenheid zit in een heldere visie. Eentje waar hij voor staat en voor gaat. ‘Jaarbeurs sloot 2019 af als een topjaar en alles stond klaar om in 2020 daar nog over heen te knallen. Tot COVID-19 haar intrede deed. Je krijgt dan de neiging om zo snel mogelijk back to normal te willen, maar wij zijn al snel in de modus gekomen om ons te richten op “Back to Better”: dat is wat ons als Jaarbeurs en wij als branche van het live contact te doen staat. Terug naar normaal is echt onvoldoende.Voor onze branche best wel een zegen, want we hebben het veel te makkelijk gehad.’

De CEO van Jaarbeurs Groep schetst een beeld waar bergbeklimmers massaal in de rij staan op de top van de Mount Everest, het was dus erg makkelijk om daar te komen de afgelopen jaren. Vervolgens is dan zijn krachtige oproep: ‘Ook wij moeten nu omgaan !’

‘Het is bij deze ogenschijnlijk grote veranderingen ook gewoon een kwestie van doen. Neem bijvoorbeeld thema’s als gezonder en duurzamer. Het begint bij je eigen dag: eet je gezond, beweeg je genoeg, ga je met het OV? We hebben hier in de Jaarbeurs met onze collega’s de stap gezet met eten: 90 procent van het eten in het bedrijfsrestaurant is nu verantwoord. En ook in de restaurants voor onze gasten en in onze catering gaat dat gebeuren. En als je ziet hoe snel dat normaal is...Ik heb er ook echt vertrouwen in dat dit de toekomst is, voor onze beurzen, evenementen, onze organisatie en onze opdrachtgevers. Het vertrouwen is zo groot, dat ik moet oppassen dat ik geen drammer word.’

Geen angst voor big tech en small tech
En ook voor big tech, small tech, de sneltreinvaart der technologie, heeft Arp geen angst. In tegendeel daar zit het toekomstige goud voor de branche van live communicatie en live contact. ‘Wij zullen natuurlijk geen databedrijf worden, dat is aan Google en Amazon. De algoritmes en alles wat zij uit die massa’s en massa’s data kunnen halen, dat moeten zij doen. Dat kunnen wij nooit gaan doen, maar binnen de communities van onze titels is data heel veel waard. Door meer digitaal toe te voegen aan de bezoekerservaring, en door sociale media goed in te zetten versterk en waardeer je het sociale contact zelf enorm op. Zelfs als je terugkijkt naar onze succesjaren tussen 2016 en 2019, waar we nog niet die data-mindset hadden, zou die mindset die nu binnen de organisatie is voor een nog veel groter succes hebben gezorgd, daar ben ik van overtuigd.’ Toch hoort er volgens Arp bij de data mindset ook een kanttekening. ‘Met data omgaan vraagt om high trust en dus, als je dat niet goed doet, krijg je ook een high penalty. Dus aan de achterkant moet alles perfect op orde zijn. Zo ontstaan ook weer totaal nieuwe eco systemen voor een locatie als Jaarbeurs. Maar doe je het goed, dan kun je ook inspelen op de shifting economies en ben je spekkoper.’

In het uitgebreide interview in het EventBranche Halfjaarboek spreekt Arp onder meer over de realiteit die nu al in Azie zichtbaar is, de veranderende economien, nieuw leiderschap, inclusiviteit, diversiteit, Big Tech, dispruptie, mesenlijk contact als dé oplossing, het verkleinen van het Jaarbeurs-oppervlak en de ongekende mogelijkheden van alle digitale mogelijkheden. Wil je het EventBranche Halfjaarboek ook ontvangen?

© 2021 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.