Cateraar+De+Timp+investeert+in+duurzame+events
Nieuws

Cateraar De Timp investeert in duurzame events

De Slag om Grolle is een spektakelstuk met honderden re-enactors, die de belegering in 1627 doet herbeleven. Voor Luuk Domhof van eventcateraar De Timp een uitgelezen mogelijkheid om zijn visie op duurzaam cateren te tonen. "We zijn geen boefjes, we hebben een eerlijk verhaal."

Het was een lezing van Klaas van Egmond in 2012, die de Achterhoekse ondernemer Luuk Domhof tot in het diepst van zijn ziel trof. "Hij vertelde over duurzaamheid. Hoe je tot innerlijke rust komt als je het juiste doet. Daarmee raakte hij bij mij een gevoelige snaar. In die tijd verdienden we goed geld, maar ging het daar om en werkten we wel op de juiste manier? Het antwoord was nee. Dat was het begin van een nieuwe route, een pad dat nog lang niet ten einde is."

Na die lezing heeft hij Klaas van Egmond niet meer gezien of gesproken. "Die man heeft geen idee wat hij bij mij en mijn compagnons teweeg heeft gebracht", aldus de 46-jarige Domhof. "Na de lezing zijn we bij elkaar gaan zitten en besloten dat het anders moest. We hebben gelijk actie ondernomen. Zo rijden we al bijna 10 jaar fossielvrij. We waren heel vroeg met warmtepompen. Vliegen doen we liever niet en zeker nooit voor ons plezier."

Iedereen heeft het over duurzaamheid. Als je het woord verkondigt, doe het dan ook!'

 

Stappen zetten

Luuk Domhof erkent dat het in theorie allemaal makkelijker is, dan in de praktijk. "Je kunt niet in een keer het roer omgooien. We hebben ook een verantwoordelijkheid naar onze 50 medewerkers, er moet geld worden verdiend om ook volgende maand de salarissen te kunnen betalen. Wat we wel doen is stappen zetten. We durven te investeren. En elke grote reis begint met een eerste stap."

Greenwashing gebeurt door velen en op grote schaal. "Duurzaamheid is hot. Iedereen heeft het over duurzaamheid. Maar als je het woord verkondigt, doe het dan ook! Ook in onze branche lopen er nog best wat boefjes rond. Ze hebben de mond vol van duurzaamheid, maar kijk je achter de schermen dan is het gebakken lucht. Wij nemen onze rol serieus en nodigen onze klanten en opdrachtgevers op de zaak uit om onze filosofie uit te leggen en te laten zien."

Duurzaamheid gaat voor De Timp ook verder dan verantwoord gebruik van materialen, minder afval en minder uitstoot. Ook in de relaties speelt duurzaamheid een rol. "Als duidelijk wordt, dat een opdrachtgever het alleen gaat om zo snel mogelijk zoveel mogelijk geld verdienen, dan houdt het voor ons op. Gelukkig zie je dat steeds minder."

Kennis van producten

Als het gaat om eigen mensen dan draait het ook om duurzame relaties. "De pandemie heeft ons keihard geraakt. We hebben mensen moeten laten gaan. Dat heeft pijn gedaan. Nu er weer evenementen zijn, investeren we in goede mensen. Ze krijgen allemaal - ook de studenten - een contract voor een vast aantal uren op jaarbasis. Werken in de eventbranche is hard werken. Als je veel van de mensen verwacht, moet je daar ook in willen investeren. Dat doen we op deze manier en door te investeren in het opleiden. Onze mensen zijn ons contact met de gast, ons visitekaartje. Wij willen dat ze gedegen kennis hebben over onder meer de herkomst van producten en de filosofie van ons bedrijf."

Al deze ingredienten kwamen recentelijk samen tijdens het event De Slag om Grolle. "Dit is een enorm evenement, waarbij de hele binnenstad van Groenlo evenemententerrein is. Alle inwoners doen mee, er zijn honderden re-enactors die de geschiedenis naspelen. Dat alles wordt georganiseerd door vrijwilligers. Dat is toch geweldig! Al jaren sta ik in contact en nu kregen we het vertrouwen om te laten zien wat we waard zijn."

Wild zwijnburger

De Slag om Grolle speelt in 1627. Alles moet zo authentiek mogelijk dus ook het eten. "We hebben verse soep geserveerd met lokale ingredienten, stoofpotjes, wild zwijnburgers met vlees van zwijnen die door wildbeheer zijn bejaagd voor een verantwoorde wildstand. En ja, we hebben ook patat gebakken. Dat deden we van verse aardappels die we zelf hebben geschild en gesneden. Zondag waren we al vroeg door de voorraad heen. Onze trouwe aardappelboer waar we al jaren zaken mee doen, kwam zelf een nieuwe voorraad aardappelen brengen. Dat is toch goud?! We hadden op dat moment ook voor de makkelijke weg kunnen kiezen, maar zoals gezegd, we zijn geen boefjes, we hebben een eerlijk verhaal."

 

 

 

 

 

 

© 2021 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.