Case%3A+wat+is+de+kracht+van+de+BeachBrancheBarbecue%3F
Nieuws

Case: wat is de kracht van de BeachBrancheBarbecue?

In alle cases die EventBranche.nl publiceert proberen we aan de hand van bekende en onbekende merken inspiratie en tips te delen. Learn from the Brands (het is ook een onderdeel van The Next Event 2022) zorgt voor inspiratie. Ook wel eens goed om een eigen evenement op die manier te beschrijven en te analyseren. Wat is toch het succes van de BeachBrancheBarbecue?

Best een beetje raar om een eigen event te ontleden, maar we doen het toch want van iedere case is iets te leren. Om even weer een beeld te krijgen: de aftermovie van de #BBBQ22 gemaakt door onze trouwe partner VEODI:

Waar zit de kracht van de BeachBrancheBarbecue:

1. Historie
25 jaar geleden bedacht Diederick van Eeden de BeachBrancheBarbecue. Een netwerk event voor eventprofessionals, aan het strand, barbecuen, borreltje en entertainment. Dat is en was de BBBQ. Door de historie binnen de doelgroep van eventprofs gaat het event en het blokken van de datum van collega op collega en van generatie op nieuwe generatie. Verandering kan in veel gevallen verbetering betekenen, maar hier is de naam van het event een instituut geworden en daar zal niet snel aan getornd worden. 

2. Verwachtingspatroon
Er zijn maar weinig evenementen die zo'n helder en repeterend verwachtingspatroon hebben als de BeachBrancheBarbecue: beachvolleyballen, eten, drinken, feest. Sinds EventBranche.nl de organisatie overnam, positioneren wij dit evenement binnen ons palet en met name kennis en netwerk events als 'het evenement dat volledig pretentieloos is, behalve een feest voor de eventprofessionals zelf'. Het is dan ook maar hoogstzelden dat het verwachtingsmanagement van de bezoekers niet klopt bij dat wat de BBBQ is.

Tip en zelfreflectie:
Dit jaar hadden we in de inschrijving ruimte voor dieetwensen en/of vegatarische/veganistische keuzes. Daar heeft de keuken van de locatie perfect opgehandeld door daar speciaal een brigade voor in te zetten, maar wij hadden hier beter over moeten communiceren. Routing en aandacht had beter gekund en ook hadden we onze barbecue partner moeten vragen ook vegan op een barbecue aan te bieden. Goede leerschool voor ons.

Daarnaast is het juist ook leuk om in dat heldere concept af en toe nieuwe elementen toe te voegen. Zo hebben we al eens meerdere andere activiteiten dan volleybal aangeboden. De reacties daarop waren prima en maakte het event net wat leuker voor zij die niet wilden volleyballen. Voor volgend jaar overwegen we bijvoorbeeld een plek/weide voor de eventprofs die al wat meer levensjaren op de teller hebben staan. In de vorm van een Reunie hopen we dat dit deel van de doelgroep zich nog meer thuis zal voelen, in een verjongend bezoekersprofiel.

3. Datum
De eerste maandag van juli, punt. Het moet wel heel gek lopen, wil het een andere datum zijn of worden. Heerlijk dat vaste moment. Tot voor COVID was dat ook letterlijk het eind van het eerste deel van het zakelijke evenementenseizoen. De kracht van herhaling in een agenda moet niet onderschat worden.

4. Homogene doelgroep
Samen. Onder elkaar. Met elkaar. Als er een gevoel is dat van de BBBQ afspat is het dat wel. Honderden eventprofs die samenkomen, mooi om te zien dat een groeiend aantal opdrachtgevers zich daarbij aansluit. Het is ons kent ons of op zijn minst volledig homogeen.

5. Cocreatie
De BBBQ is een samenspel van soms wel 40 partners. Het is eigenlijk de ultieme cocreatie. Dat samenspel staat symbool voor wat de BBBQ is.

 

© 2021 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.