Case+Uitmarkt+2022%3A+evenement+met+vele+lagen+als+aftrap+van+het+culturele+seizoen
Nieuws

Case Uitmarkt 2022: evenement met vele lagen als aftrap van het culturele seizoen

Wie goed naar de Uitmarkt kijkt, ziet al jaren een evenement dat veel weg heeft van een succesvolle mix tussen een cultureel evenement en een productlancering. Waarbij het product hier cultureel aanbod is voor het nieuwe culturele seizoen. Ook dit jaar mocht XSAGA Festivals voor de stichting Uitmarkt een concept neerzetten. XSAGA Festivals legt zelf de inhoud en het concept bloot, een event met vele lagen.

In opdracht van het bestuur Stichting Uitmarkt kreeg XSAGA Festivals de taak om in een korte tijdsperiode met beperkte middelen en materialen een aangepaste editie van de Uitmarkt te produceren. Al 45 jaar markeert de Uitmarkt in Amsterdam dé nationale start van het culturele seizoen!

Foto: Janus van den Eijnden / XSAGA Festivals

"Na twee jaar waarin de hele culturele sector hard is getroffen, werd het tijd om de rug te rechten. Dat deden we door het publiek te informeren, amuseren en activeren. Met een aangepast concept en programma, dat zich dit jaar concentreerde op het Museumplein en het Leidseplein in Amsterdam. We presenteerden drie dagen lang het landelijke kunst- en cultuuraanbod van het komende seizoen en vierden de enorme kwaliteit en diversiteit van kunst en cultuur dat ons land rijk is", laat het team van XSAGA Festivals weten over de Uitmarkt 2022.

Uitmarkt in Concert
Dit was het traditionele onderdeel: het grote podium op het Museumplein waar elke dag bijzondere programma’s werden gepresenteerd voor de bezoekers. Vrijdagavond gaven zowel Willeke Alberti, Karsu en Brass Rave Unit een concert. Zaterdag kwam er een uiteenlopende programmering langs met Thijs Boontjes, Dolf Jansen, het televisieprogramma ‘Uitmarkt: de Opening’ (NTR) en tot slot de Nijmeegse rockband De Staat. Zondag stond in het teken van ‘Musical Awards: The Kick-off’ waar ruim 150 artiesten uit de musicalwereld van verschillende producties aan meededen. Ook dit programma was live te zien op televisie (AvroTros, mede geproduceerd door Medialane).

Uitmarkt de Cultuurtuin
Nieuw op de Uitmarkt was de Cultuurtuin op het Museumplein: een bijzondere ervaring waarin de bezoekers in alle rust konden ronddwalen in een labyrint vol informatie (en kortingsacties!) met betrekking tot het culturele seizoen, welke digitaal gescand kon worden met een mobiele telefoon. Middels de Cultuurtuin konden 80 culturele instellingen zich op een duurzame, minder arbeidsintensieve en vernieuwende manier bij een breed publiek onder de aandacht brengen.

Uitmarkt op Locatie
Negen culturele instellingen presenteerden zich op en rondom het Museumplein en Leidseplein met een Uitmarkt-programma waarbij de programmering breed uitwaaierde van een inhoudelijk debat tot een sneak preview naar het komende seizoen. Een programma waarbij ook de kleintjes niet werden vergeten middels een tekenworkshop in de tuinen van het Rijksmuseum. De programmering in de Amsterdamzaal van het Concertgebouworkest was ‘Jong en tóch Klassiek’. Hier presenteerde zich twee dagen lang een reeks aan talentvolle muzikanten, waarmee de Uitmarkt net als andere jaren een podium gaf aan jong en aanstormend talent.

"We hebben dit jaar moeten kiezen voor een aangepast vorm, omdat ook wij te maken hebben met financiele en personele uitdagingen. We zijn trots op wat er stond en zien veel kansen voor een verdere ontwikkeling van de Uitmarkt nieuwe stijl"

Geerte Udo, directeur Uitmarkt

 

Bijzondere activatie
XSAGA Festivals bedacht voor deze editie een bijzondere activatie: “Reserveer nu je stoel, dan zit je straks vooraan”. Een sympathieke actie waar de Uitmarkt heel Nederland oproept om nu al je stoel te reserveren voor een van de theater-, film- en podiumvoorstellingen. Met deze ludieke actie, waarbij je met je eigen meegebrachte stoel vooraan mocht zitten bij het openingsconcert van Willeke Alberti, werd het publiek aangejaagd nu al kaarten kopen om zo de cultuurindustrie een zetje in de rug te geven. De activatie werd ondersteund door Het Parool waarbij een week voorafgaand aan de Uitmarkt elke dag een ludieke foto (door fotograaf Jakob van Vliet) van een bekende cultuurmaker met ‘stoel onder de arm’ werd geplaatst. De campagne benadrukte de activerende rol die de Uitmarkt al 45 edities lang heeft en in deze tijd meer dan ooit nodig is om als marketinginstrument van de culturele sector te dienen.

© 2021 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.