Carto+Giftseat%3A+Duurzaam+met+dubbele+functie
Nieuws

Carto Giftseat: Duurzaam met dubbele functie

In een tijd waarin we zintuigelijk volledig overbelast zijn door de overload aan prikkels vanuit alle vormen van media, raken merk- en reclameboodschappen al snel in de vergetelheid. Ongeacht of het om een B2B- of B2C-omgeving gaat: het wordt steeds moeilijker om boodschappen te laten landen en - niet onbelangrijk - te laten beklijven. Wil je daarin slagen, dan heb je creatieve ideeën en moed nodig, want de reeds gebaande paden leiden zelden tot succes. Maurice van Gool - oprichter en CEO van Cartoseat - doet het anders. In dit interview met NextLive - het internationale merk van EventBranche.nl - geeft hij de geheimen van zijn aanpak prijs.

"Out of the box denken" past in meerdere opzichten prima bij het merk Cartoseat. Met het nieuwe product - de Carto Giftseat - presenteert de Nederlandse beurs- en evenementenleverancier een creatieve en praktische geschenkdoos met een zitfunctie. 

Voor iedereen die Cartoseat nog niet kent: Het Cartoseat-etiket behoort tot de productfamilie van The Cartboard Factory B.V., een Nederlandse kartonproducent, waartoe ook de Cartodisplay- en Cartointerior-etiketten behoren. Inspirerend, creatief, dynamisch, productief en vol 'gekke' ideeën: dat is hoe het team van The Cartboard Factory zichzelf omschrijft. De medewerkers van Cartoseat ontwikkelen met verve en enthousiasme het ietwat afwijkende evenementenmeubilair.  Tafels en bartafels, banken en krukken en stoelen - allemaal gemaakt van karton en dus 100% recyclebaar.

Geen gek idee

Het nieuwe producthoogtepunt uit de kartonsmederij: een krukje dat niet alleen van een merk kan worden voorzien, maar ook kan worden gevuld met informatiemateriaal of geschenken. In dit bijzondere interview met Maurice van Gool - oprichter en directeur van The Cardboard Factory - kwamen we erachter dat de Carto Giftseat meer is dan alleen een 'gek idee'. 

Redactie NextLive: Maurice, we stellen de eerste vraag met een kleine knipoog, want je bent met je producten al enkele jaren zeer succesvol in vooral de Duitse evenementenbranche. Je bent zelf een overtuigd fan van de Duitse evenementenindustrie. Maar je bent ook een gepassioneerd voetbalfan. Wat vond je van het 1-1 gelijkspel in de vriendschappelijke wedstrijd tussen Nederland en Duitsland? Voel je de oude rivaliteit of eerder een vriendschap tussen de fans, die zich dezer dagen tussen de twee kampen ontwikkelt? 

Maurice van Gool: Goede vraag. Als je ouder wordt, neemt het rivaliteitsgevoel af. Ik denk dat ik tegenwoordig gewoon meer kan genieten van goed voetbal en dan is de winnaar minder belangrijk. Helaas is ons nationale team in Nederland nog niet op het niveau om internationale prijzen te winnen, maar ook daar heb ik vertrouwen in de toekomst. 

Redactie NextLive: Met Cartodisplay zit je in de klassieke displaybusiness. Cartoseat daarentegen houdt zich bezig met zitmeubelen in de breedste zin van het woord - hoe ben je op het idee gekomen om meubelen van karton te maken? 

Maurice van Gool: In Nederland bestaat de voorloper van Cartodisplay (M-Display) al 15 jaar, en na de financiële crisis ben ik op zoek gegaan naar andere markten om zowel de markt als het product uit te breiden. Wanneer de detailhandel het slecht doet, hebben we nog altijd de evenementenindustrie en dus verschillende bronnen van inkomsten. Duurzaam evenementontwerp stond nog in de kinderschoenen, dus begonnen we met de ontwikkeling ervan - Cartoseat was geboren. In 2018 en 2019 hebben we zwaar geïnvesteerd in beurzen en het promoten van ons merk om in 2020 ons eerste topjaar te hebben, maar niemand had de impact van Covid-19 kunnen voorspellen. Wij hebben ons onmiddellijk geconcentreerd op de ontsmettingszuilen, wat een goede beslissing was, en dit heeft ons in staat gesteld verschillende nieuwe meubelstukken te ontwikkelen, waaronder de Carto Giftseat en geweldige zitbanken. Aangezien wij Cartoboard gebruiken als naam voor ons productiemateriaal, hebben wij Cartodisplay gecreëerd voor de internationale markt.

Maurice van Gool - Oprichter en CEO van Cartoseat: "De combinatie van een stoel en een geschenkverpakking maakt de Carto Giftseat uniek. Ik hou van de dubbele functie waarbij je mensen inspireert om de geschenkdoos achteraf als meubilair te gebruiken - dat is echt duurzaam."

(tekst gaat verder onder de foto)

Redactie NextLive: Wat zit er achter Cartointerior? 

Maurice van Gool: Met onze producten willen wij laten zien wat er mogelijk is met karton voor de B2B en de B2C markt. Daarom hebben wij een reeks labels ontwikkeld die deze producten categoriseren. Cartointerior zal zich het komende jaar langzaam ontwikkelen tot onze inrichtingssite, waar j onder meer lampen, bloempotten en diverse andere inrichtingsartikelen kunt vinden voor thuis of op kantoor, maar ook voor evenementen, tentbeurzen of showrooms.

Redactie NextLive: Bijna geen enkele evenementenplanner zal een bedrijfsevenement, een gala of een congres volledig met kartonnen meubilair inrichten, maar met Cartoseat heb je veel succes in de beurs- en evenementenbranche. Voor wie zijn de producten van Cartoseat precies geschikt, en voor welke evenementen worden jouw producten gebruikt?

Maurice van Gool: Op de Duitse markt is de vraag naar onze producten momenteel het grootst voor evenementen van 25 tot 500 personen. Wij leveren onze zitmeubelen al vanaf 10 stuks, maar ook de vraag naar onze bedrukbare statafels met stoelen, onder meer voor beurzen, neemt zeer sterk toe. Ook de kartonnen banken vinden veel aftrek sinds de Corona-beperkingen zijn opgeheven. Het is ook te wijten aan de regelgeving dat het gebruik van veel karton voor grotere tentoonstellingsgebouwen soms nog moeilijk is, maar wij zien een goede ontwikkeling. Aangezien een evenement of tentoonstelling vaak verschillende zones heeft, zoals een sprekerszone, een breakout-zone of bijvoorbeeld een catering- of foyerzone, promoten wij de combinatie van ons meubilair, stoelen voor de zithoek, krukken en banken voor de ontspanningszone en statafels en krukken voor de bar en cateringzones. Sponsors gebruiken graag de bedrukbare meubels voor entrees en krijgen zo extra aandacht!

Redactie NextLive: Wat maakt de Carto Giftseat zo uniek? 

Maurice van Gool: De combinatie van een zitje en een geschenkdoos maakt de Carto Giftseat zo uniek, duurzaam en met een dubbele functie waarbij je mensen kunt inspireren om de geschenkdoos daarna als meubel te gebruiken - dat is pas echt duurzaam. 

Redactie NextLive: Wanneer moeten organisatoren en planners van evenementen kiezen voor Carto Giftseat en waarom? 

Maurice van Gool: Er zijn verschillende manieren om de Carto Giftseat te gebruiken. Het kartonnen eventmeubel wordt gebruikt als vervanger van een geschenkdoos omdat het een dubbele functie heeft: de Carto Giftseat wordt gebruikt als gereedschapskist om mensen op een individuele manier in gesprek te brengen en om de nodige materialen bij de hand te houden tijdens teambuildingactiviteiten. De Carto Giftseat is een geschenkdoos met een zitfunctie waarin we een interieur op maat kunnen installeren, bijvoorbeeld om wijnflessen in op te bergen, als het als wijngeschenk moet worden gepresenteerd.  Maar de Carto Giftseat kan ook gebruikt worden als picknickmand. Er is werkelijk een veelheid aan zeer creatieve en individuele toepassingen voor de Carto Giftseat waarover we kunnen praten met event managers en event planners. Door samen te brainstormen, komen we meestal tot de origineelste ideeën voor beurzen en evenementen. 

(tekst gaat verder onder de foto)

Redactie NextLive: Wordt de Carto Giftseat ook buiten de beurzen- en evenementenbranche gebruikt en zo ja, waar? 

Maurice van Gool: Ja, natuurlijk, de Carto Giftseat wordt ook buiten beurzen en evenementen gebruikt. Er is een groot aantal mogelijke toepassingen. Wanneer je jouw waardering aan iemand wilt uiten of speciale aandacht wilt vestigen op een moment, of het nu een speciale dag op de sportclub is, een bruiloft in de open lucht, de geboorte van kinderen, de eerste kerst met opa en oma, een afstudeerfeest of een gezamenlijk bezoek aan een festival: de Carto Giftseat is ook een instrument dat op vele manieren kan worden gebruikt in privé- en sociale omgevingen. En de individuele ontwerpopties leggen heel speciale momenten voor de eeuwigheid vast. 

Redactie NextLive: Terug naar de evenementensector. Hoe onderscheidt Cartoseat zich van de klassieke verhuurders van meubilair en evenementenleveranciers?

Maurice van Gool: Onze meubels hebben een zeer groot voordeel. Naast het feit dat al onze producten 100% recycleerbaar zijn en meerdere malen hergebruikt kunnen worden, kunnen ze ook bedrukt worden en zo een impuls geven aan de sfeer en het evenement, maar ook extra aandacht creëren voor sponsors, wat natuurlijk meer geld oplevert. Al onze producten kunnen binnen een minuut worden gemonteerd en gedemonteerd en nemen dus zo weinig mogelijk opslagruimte in beslag, omdat ze plat kunnen worden gestapeld.

Redactie NextLive: In mei vindt in Dortmund het BOE connect LIVE plaats, een tweedaags congres voor experientiële marketing. Zul je er zijn?  

Maurice van Gool: Ja, natuurlijk. Wij zijn partners van NextLive en kijken uit naar de BOE connect LIVE - en in kleur. En natuurlijk nemen we onze nieuwe product-highlights mee naar de beurs in Dortmund. Kom ons bezoeken en laat je inspireren. 

© 2021 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.