Business+as+not+usual%3A+zorgen+marketeers+dat+we+verandering+omarmen%3F
Nieuws

Business as not usual: zorgen marketeers dat we verandering omarmen?

Het Platform Innovatie in Marketing (PIM) lanceert tijdens het PIM Trend Fest op 31 januari in de Heijmans Hive in Rosmalen haar PIM Trendrapport. Het rapport dat meer dan eens richting gaf aan de marketingtrajecten voor het komende jaar, staat dit jaar in het teken van Business as not Usual. "Verandering is een gegeven, onzekerheid een constante en zorgen marketeers dat we de continu veranderende consument en toekomst omarmen?"

Thema van het door Kristel Vanderlinden van toekomstconsultancy bedrijf FutureKind geschreven rapport is dus: 'Business as not usual'. Ondanks een radicaal veranderde wereld grijpen bedrijven nog vaak terug naar wat ze kennen. Maar verandering is een gegeven, en onzekerheid een constante. En juist daarin ligt een belangrijke rol voor marketeers, om ervoor te zorgen dat we de continu veranderende consument en toekomst gaan omarmen.

#EventTrends2023: het jaar van duurzaam live contact
"Als er één tak van marketing en communicatie is waar business as not usual eigenlijk altijd al voor geldt, dan is het wel de wereld van live communicatie en experience marketing. Wie namelijk goed naar die wereld van live contact kijkt, ziet eventtrajecten die binnen marketing- en communicatiestrategieen vrijwel altijd over verandering gaan. Het is ook niet voor niets dat we van Experience Economy naar Transformation Economy gaan. Business as not usual is ons vak. 

In de #EventTrends2023 hebben we dat vertaald naar de BIG 5: de 5 belangrijkste ontwikkelingen, trends of veranderingen zo je wilt, die van invloed zijn op LIVE in 2023. Of het nou gaat om 'Wie niet duurzaam is, is af', de 'Always on-community-insteek', de krachtige combi van 'Digitaal en Experience' of de shift naar de 'Transformation Economy', het is allemaal business as not usual.

Waar merken, bedrijven en organisaties zich ook nog eens moeten realiseren dat het omarmen van verandering, een actief werkwoord in zich heeft. En actieve werkwoorden behoeven een live omgeving. Pak de verandering, breng mensen bij elkaar, geef inzichten, geef perspectief en toets het live. Welkom in 2023.

Meer weten over de BIG 5 en de jaarlijkste terugkerende #EventTrends2023? Op vrijdag 23 december om 11.00 uur, vlak voor de kerstborrel kun je live meekijken met de EventBranche.nl #EventTrends2023 persconferentie. We geven duiding aan de ontwikkelingen, komen met cases, tips en een compleet online magazine.

>> MELD JE AAN VOOR DE PERSCONFERENTIE

 

Platform Innovatie in Marketing: "Een pandemie, klimaatcrisis, energiecrisis, polarisatie en een oorlog - om maar een paar gebeurtenissen van de afgelopen jaren te noemen. De wereld staat op zijn kop. En toch vallen veel organisaties terug op hun oude 'kunstjes', alsof er niets veranderd is. Veilig? Ja. Realistisch? Nee. Meer dan ooit is een langetermijnvisie nodig, in plaats van agile navelstaren. Marketeers zijn de aangewezen personen om die langetermijnvisie in te bedden in hun organisaties. Door het analyseren en duiden van trends, onder andere de trends uit het PIM Trendrapport 2023."

Oneindig veel mogelijkheden
"De wereld van vandaag én morgen biedt zoveel kansen en uitdagingen", zegt auteur van het rapport Kristel Vanderlinden. "Identiteiten en marketing worden fluïder dan ooit. Nieuwe manieren van samenwerken, open source denken en doen, de samensmelting van irl en url, non-demografie, post purpose denken en de implementatie van zeitgeist marketing: ze bieden allen nieuwe zuurstof. Het is aan organisaties om te bepalen of ze pompen of verzuipen. 'Business as not usual' is here to stay. En het mooie is: iedereen die wil, kan leren zwemmen."

Innovatieve marketing
"Gevoed door wereldwijde marktshifts is het tijd om disruptief te gaan denken én handelen. Om buiten de lijntjes te kleuren, durf te tonen en te innoveren. Daar is een mooie rol voor marketeers weggelegd. Een uitdagende rol nu de consument meer ongrijpbaar en ondefinieerbaar lijkt dan ooit tevoren", zegt Martine de Vries, bestuurslid van PIM. "Het aanstaande trendrapport daagt hen uit om hun comfortzone uit te komen en samen betekenisvolle impact te realiseren."
 

PIM en FutureKind vinden het belangrijk dat marketeers actuele kennis en tools hebben waarmee ze zelf hun impact kunnen vergroten. Daarom organiseren ze op 31 januari het PIM Trend Fest in de Heijmans Hive in Rosmalen. Aanmelden voor het event is mogelijk via https://www.pimonline.nl/events/detail/361/pim-trend-fest-2023



Over Kristel Vanderlinden

Kristel Vanderlinden begeleidt al ruim 20 jaar strategisch bedrijven met het creëren van langetermijnvisies. Eerst als hoofd strategie bij verschillende internationale en Belgische reclamebureaus en het laatste jaar als managing partner Europa bij The Future Laboratory. Recent richtte ze het toekomstconsultancy bedrijf FutureKind op – een foresight business lab onder de &KOO Group, the Collaborative Intelligence Netwerk.

Kristel benadert marketing- en businessuitdagingen heel atypisch vanuit de maatschappelijke uitdagingen over 5 à 10 jaar. Dit geeft haar een uniek zicht op de vele uitdagingen en mogelijkheden voor toekomstige ‘mens-vriendelijke’ groei. Zelf cureert zij, naast trendvisies ook toekomsttentoonstellingen, waarbij human-centric innovatie centraal staat. 
 

Over Platform Innovatie in Marketing

Samen de rol van marketing innoveren voor betekenisvolle impact. De missie van Platform Innovatie in Marketing (PIM) is erop gericht dat elke marketeer een impactmaker is en elke organisatie betekenisvol. Als platform op het raakvlak van marketing en innovatie stelt PIM marketeers in staat hun kennis en netwerk te vergroten. PIM organiseert events, publiceert jaarlijks het PIM Trendrapport en geeft mensen die het vak verder brengen een podium. Daarnaast reikt het ieder jaar de ‘PIM Marketing Literatuur Prijs’ uit.

© 2021 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.