Beurs+organiseren%3F+Van+gangpaden+naar+totaalconcept
Nieuws

Beurs organiseren? Van gangpaden naar totaalconcept

Een beurs is een krachtig en slim live communicatiemiddel om kennis, producten, aanbod, netwerk en inspiratie vanuit een branche of sector te delen met de doelgroep. In het Gouden Giraffe Jaarboek, de uitgave van EventBranche.nl en EvenementOrganiseren.nl die binnenkort bij onze leden en duizenden opdrachtgevers op de deurmat valt, hebben we een analyse gemaakt van de ontwikkeling van een beurs en de bijhorende trends.

Beurzen heb je in soorten en maten. Meest voorkomende beurs is de vakbeurs. Op een vakbeurs worden producten, trends en ontwikkelingen getoond binnen dat vakgebied. Tijdens de beurs worden potentiële klanten aangesproken en worden producten en diensten verkocht. De ontwikkeling van beurzen? In grote lijnen is het proces en het concept van een beurs organiseren verschoven van slenteren door gangpaden naar belevenisvolle totaalconcepten.

Behalve vakbeurzen worden er ook veel publieksbeurzen georganiseerd en misschien wel het summum: een merk, bedrijf of in dit geval uitgever die tot leven komen door een eigen beurstitel neer te zetten: voorbeeld Libelle Zomerweek. Maar ook het aanhoudende succes van publieksbeurzen als de Vakantiebeurs, de Huishoudbeurs of de enorme wachtlijsten voor de levende fandoms op de Comic Con beurs.

Definitie: wat is een beurs?
Wat is eigenlijk de definitie van een vakbeurs?

‘Evenement waar een groot aantal producenten uit een bepaalde bedrijfstak hun producten aan belangstellenden laten zien. Bij een publieksbeurs richt de titel zich op een algemeen publiek passend bij de titel, het aanbod van de desbetreffende beurs.’

Ontwikkeling van beurzen

De opzet van een vakbeurs is bijna letterlijk zo oud als de weg naar Rome. Als je het goed analyseert, is de vakbeurs dan ook de doorontwikkeling van de markt en de beurslocatie het marktplein. Nieuwe producten, kennisdelen, aanbiedingen, gezien worden, netwerken, leadgeneratie, het hoort allemaal bij de hedendaagse beurs. En het concept? Dat is eigenlijk de afgelopen jaren niet veel veranderd, al zie je de laatste paar jaar wel een verschuiving.

Want laten we eerlijk zijn, het is nog niet eens zo lang geleden dat een beurs niet veel meer was dan een ruimte met uniforme stands, waarin verschillende bedrijven zich presenteerden. Of beurzen waar het principe wie is de grootste zorgt voor een aantal enorme, prachtige, grote stands: even laten zien wie de marktleider is. En de basis van al die titels: gangpaden vol stands, paar lezingruimtes en een borrel. En dat concept werkt, buiten kijf, maar de slag wordt nu geslagen: van gangpaden naar complete belevenisvolle totaal concepten.

Qua innovatie en beleving bleven beurzen lange tijd ver achter bij andere soorten evenementen. Beurzen leken een tijd lang bijna ten dode opgeschreven, of op zijn minst vastgeroest. Bijna ....want de innovatieweg werd gevonden en er werd een flinke inhaalslag gemaakt op het gebied van totaalconcepten en beleving. Ook bij de organisatoren van beurzen drong het besef door dat bezoekers een experience willen en niet meer louter door de beurspaden willen slenteren om af en toe aangesproken te worden. En dat standhouders een beursdeelname afwegen op harde resultaten en er niet meer staan, omdat de concurrent er ook staat.

Beurzen hebben zich ontwikkeld van een verzameling van individueel zendende deelnemers naar een totaal-concept vol beleving, entertainment, activiteiten en inhoudelijke programma's. Binnen dit beursconcept organiseren de deelnemers in hun stand veelal een eigen mini-event. Een prachtig voorbeeld hiervan is de Vakantiebeurs, waarin je in één dag de wereld rond kunt en de verschillende bestemmingen letterlijk kunt voelen, ruiken en proeven. De beurstitels die de customer journey op orde hebben, van hun titel een always on traject maken (zie pagina 14), een totaalbeleving bieden en met data en slimme tools de individuele bezoeker begeleiden, hosten en servicen en aan de hand nemen naar het aanbod, de kennis, het contact dat hij of zij zoekt…die beurzen zijn de toekomst en de spekkopers.

Doelstellingen beursdeelname?

* Bestaande relaties ontmoeten

* Nieuwe relaties ontmoeten

* Verkoop

* Naamsbekendheid vergroten

* Brand awareness

* Brand experience

* Data verzamelen

 

Trends in beurzen

  • Always on beurs
    De live beurs is een belangrijke generator voor content, die op slimme wijze het hele jaar door kunt inzetten. Zo ontstaat een community, die grote hoeveelheden waardevolle data oplevert. Uitdaging is om de bezoekers het hele jaar door te binden met als doel ze fan te maken van je merk.
     
  • DigiEx: de doorbraak van tech
    Technologie zorgt voor meer experience op de beursvloer. Daarnaast draagt technologie een flink steentje bij aan de verduurzaming van events: van papier naar app, QR en andere tools. Tot slot wordt dataverzameling key, daar moet je slimme tech tools voor inzetten.
     
  • Extraperience
    Als beursorganisator doe je er goed aan om niet meer te denken vanuit de vierkante meter verkoop, maar vol te focussen op wat is de toegevoegde waarde van deze standhouder en hoe versterkt deze de totaalbeleving van een bezoeker.
     
  • Mini-events
    Een beurs kan niet meer zonder beleving, zonder experience. Laat bezoekers ruiken, voelen en proeven. Zorg voor een zinnenprikkelende ervaring en benader jouw beursdeelname net als ieder ander event: voortraject, tijdens en natraject.
     
  • Data verzamelen
    Een beursbezoek van een potentiele klant is een soort lopende goudmijn. Maar dan moet je er wel mee aan de slag. Verzamel data met apps, tools, of door het invullen van NAW-gegevens waarna ze aan een spel mee mogen doen.
     
  • Kennis en beleving in plaats van product
    Je kent ze wel die grote stands, met logo’s, bedrijfskleuren en het nieuwe product centraal in de stand. Maar what if de beleving centraal staat, of dat je in plaats van met vlaggen en logo’s te zwaaien jouw kennis deelt?
© 2021 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.