Beste+PR+en+Mediawaarde+event+van+Nederland+is+een+digitale+beleving
Nieuws

Beste PR en Mediawaarde event van Nederland is een digitale beleving

Damen Yachting is de meesterjachtbouwer achter meer dan 100 Amels-superjachten, SeaXplorer-expeditiejachten, Yacht Support-schepen en grote jachtrefits. De presentatoe van elk jacht is een event op zich. Met de Digital World Premiere Amels 80 behaalde Damen Yachting de Gouden Giraffe Event Award in de categorie PR & Mediawaarde.

In de TheaterHangaar in Katwijk kreeg de delegatie van Damen Yachting de award overhandigd door jurylid en trendwatcher Lieke Lamb. "De doelgroep is het best te bereiken met een combinatie van live en online. Dat is geweldig uitgevoerd." De jury vond het hoge budget per persoon gerechtvaardigd gezien de beoogde inkomsten. Sterk punt was ook de opbouw van de spanning naar het moment van lancering. Ook was de jury zeer te spreken over de beleving van de lancering, die geheel in lijn was met de branding van het schip.

De premiere was een samenwerking tussen opdrachtgever Damen Yachting en Obsession & Live Legends. De Digital World Premiere van de Amels 80, een superjacht van 80 meter, brak met conventies en zette een nieuwe standaard binnen zijn branche. De lancering was bedoeld om binnen één moment drie verschillende doelgroepen te benaderen. De disruptieve aanpak, het schaalmodel van 1-10, performing art en storytelling hebben geleid tot verbluffende resultaten.

Door te kiezen voor een digitale event-opzet was het mogelijk om drie doelgroepen te combineren in één event. In een fysieke setting zouden we niet alle drie de doelgroepen kunnen verwelkomen, omdat de behoeften en karaktereigenschappen te veel van elkaar verschillen. De digitale opzet heeft het o.a. mogelijk gemaakt om 22 VVIP’s te bereiken, vier keer het gewenste aantal. Dit was in een fysieke setting niet mogelijk geweest, omdat deze doelgroep extreem lastig te bereiken valt.


Om in te spelen op de drie verschillende doelgroepen (prospects, jacht-industrie en media) heeft Damen Yachting een uniek programma ontworpen bestaande uit drie tracks. Het event begon met een VVIP-sessie in een intieme setting waar potentiële klanten uitgenodigd waren om samen met de ontwerpers en Managing Director Rose Damen aan te schuiven. Het merk Amels staat voor vakmanschap, familiare momenten en hoge kwaliteit. We streefden dan ook naar een persoonlijke look en feel in camera- en podiumontwerp. Geen wijdse shots, alleen close-up beelden om het gevoel te creëren dat je daadwerkelijk deel uitmaakte van het gesprek. Via een op maat gemaakt online platform konden gasten vragen indienen en het verhaal over het ontwerpproces bijwonen.

Reusachtige schermen

Immy Barclay, presentatrice van verschillende internationale high-end sport events, modereerde het gesprek. Annekdotes uit de samenwerking, de rijke geschiedenis van Amels, materiaalkeuzes en zelfs live schetsen van de contouren van het jacht, waren onderdeel van het gesprek. Na het informele gesprek was het tijd voor de mondiale lancering. De reusachtige schermen van het theater gingen open en in een natuurlijke beweging schakelden we over naar het moment waar iedereen op had gewacht.

Exact om 18.00 uur kwamen alle drie de doelgroepen (VVIP’s, de jachtindustrie en relevante vakpers) samen voor de dynamische online show, waar zij op een overweldigende manier werden meegenomen in het verhaal van de Amels 80. We hebben een complete beleving ontworpen waarbij storytelling en het ontwerp van het jacht met elkaar samensmolten in een visueel spektakel. Door gebruik te maken van een schaalmodel van 1-10, performance art in de vorm van dans en speciaal geproduceerde muziek, konden we het verhaal tot leven laten komen. ‘Evolution is in our Nature’ stond hierbij centraal. Middels mapping, muziek en dans konden we voor een interactief schouwspel zorgen waarin evolutie en diens kenmerken goed naar voren kwamen. Na de wervelende show kwamen de ontwerpers en Rose Damen naar voren om het ‘pedigree design’ toe te lichten. Het scherm van 50 x 10 meter werd gebruikt om hun verhaal te ondersteunen.

Schaalmodel

Het laatste hoofdstuk van het evenement was de Q&A voor de vakpers. In een actieve setting met een kleiner schaalmodel als praatstuk, werd de pers meegenomen in de innovatieve keuzes en kenmerken van de Amels 80. Ook in dit onderdeel was het mogelijk om gerichte vragen te stellen via het online platform. Na afloop kon men een perskit downloaden waarmee ze direct alle middelen beschikbaar hadden voor de distributie van content.

De foto is gemaakt door Jordi Wallenburg Fotografie.



De Gouden Giraffe Event Awards 2023 wordt mede mogelijk gemaakt door deze eventhelden:

 

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.