Arnold+Koning%3A+%E2%80%98We+gaan+niet+terug%2C+we+gaan+door%E2%80%99
Nieuws

Arnold Koning: ‘We gaan niet terug, we gaan door’

LEF Future Center van Rijkswaterstaat werkt aan de toekomst van Nederland. Per jaar worden er in de blikvangende zwarte toren aan de A12 bij Utrecht meer dan 350 sessies, events en bijeenkomsten gehouden. Arnold Koning is – naast jurylid bij de Gouden Giraffe-verkiezing - de creatief leider van het centrum, waar na een lange periode eindelijk weer ‘live’ ontmoet kan worden.

“We kijken echt uit naar de toekomst. Er gaat toch niets boven het elkaar live ontmoeten. Toen corona uitbrak hebben we – mede dankzij de al aanwezige expertise en ons netwerk - snel kunnen schakelen richting online. We hebben het aangevlogen als een nieuw avontuur en die open mind heeft voor een boel extra kennis gezorgd.”

'De wereld is veranderd; de spelregels nog niet'

Een nieuwe fase zorgt voor nieuwe uitdagingen. “Dat kun je wel zeggen. We gaan niet terug, we gaan door. De oude werkelijkheid keert niet meer terug. Kijk alleen al naar afspraken. Vroeger zaten we - bij wijze van spreken - al in de auto als we een afspraak hadden gemaakt. Nu denken we eerst goed na, want misschien is het wel slimmer om de sessie online te doen. Veel van wat we nu hebben geleerd en ontwikkeld zal in de toekomst verder worden uitgebouwd.”

“De wereld is veranderd, de spelregels nog niet”, constateert Koning. “Hoe die nieuwe regels er uit gaan zien, gaan we nu leren en ervaren door te doenervaren. ‘Mind the gap’ is een terechte waarschuwing, want je kunt prachtige oplossingen bedenken, ze moeten wel reëel en uitvoerbaar zijn. Dat wordt een boeiend proces van vallen en opstaan.”

Opportunistisch

LEF heeft een eigen ontwikkelde methode, waarbij lef uiteraard een grote rol speelt. “We durven opportunistisch te zijn. We beschikken over een zeer breed netwerk met heel veel zakelijke vrienden. En we doen de dingen gewoon. Dat gaat vaak goed, soms wat minder, maar het brengt je – dankzij de LEF-methode – altijd verder. En er is altijd aandacht voor jou en aandacht voor interactie met elkaar.”

Koning omschrijft zijn werkomgeving als een bron voor serendipiteit. “Ik durf wel te zeggen dat mijn werk tijdens de pandemie een stuk minder leuk is geworden. Toen we nog lekker live aan het werk waren, ontstonden er veel vaker onverwachte dingen. Er kwamen ideeën bij elkaar die iets totaal nieuws opleverden. De afgelopen periode hebben we veel harder moeten duwen en trekken om enigszins vergelijkbare resultaten te boeken.”

'Live is functioneel en heeft grote toegevoegde waarde'

In de periode waarin we de maatregelen rond corona achter ons kunnen laten, moeten organisatoren nu weer moeite doen om mensen te verleiden om bij elkaar te komen. Live communicatie was voor corona vanzelfsprekend. Dat is tijdens de pandemie drastisch veranderd, met alle gevolgen vandien. “Toen zijn we ons pas gaan beseffen wat de echte waarde is van het elkaar ontmoeten. Hoe langer het duurde, hoe groter dat besef werd. Nu is het de kunst om te laten zien dat die bijeenkomst niet zo maar een uitje is. Het is functioneel en heeft een grote toegevoegde waarde.”

Koning is ervan overtuigd dat het bedrijfsleven en de eventbranche elkaar weer zullen weten te vinden. De creatieve communicator hoopt dat er ook nieuwe manieren van samenwerken gaan ontstaan. “De eventbranche heeft aangetoond dat het vol zit met energie, flair en oplossend vermogen. Tijdens de pandemie stond de branche keer-op-keer klaar. ‘Wij kunnen het aan, wij regelen het’. Ik zie kansen voor de eventbranche om nu naar het bedrijfsleven te stappen, in plaats van andersom. Bureaus en organisatoren kijken mee in bedrijven wat er speelt. Ze ruiken en proeven de sfeer en nemen actief de lead in het vertalen van de doelstellingen van die bedrijven in waardevolle events. Ik denk dat we die vorm van lef en flair steeds meer gaan zien.”

Perfecte blend

De inhoud gaat leidend zijn bij het kiezen van de vorm, ziet Koning. “Het gaat om de perfect blend. En die is per event weer anders. Belangrijker dan ooit is om de doelen en de doelgroep helder te hebben. Alleen dan kun je de perfecte mengvorm vinden tussen live en online. Hybride is niet automatisch de beste oplossing. Hybride betekent dubbel uitvoeren. Dat wordt te duur. Weeg de zaken goed tegen elkaar af. Waar wil je de energie van het live contact hebben en waar kies je voor bijvoorbeeld de schaalvoordelen van online.”

“De eventbranche is zeer veerkrachtig. Het is gebleken hoe belangrijk events zijn voor de energie en ons werk- en levensgeluk. We kijken altijd vooruit en gaan weer mooie dingen doen. Er zal nu een enorme inhaalslag gaan plaats vinden, waarbij we als branche moeten waken voor de kwaliteit. En ook dat kunnen we!”


 

Gouden Giraffe Event Awards 2022

 

Arnold Koning maakt als Creative Lead LEF Future Center van Rijkswaterstaat deel uit van de Gouden Giraffe Event Awards jury. De awards voor de allerbeste en meest impactvolle live communicatie en experience marketing van Nederland. Doe jij ook een gooi naar deze awards? Schrijf je nu in!


 

© 2021 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.