Analyse%3A+Explosie+energieprijzen+zorgt+voor+nieuwe+hoofdbrekens
Nieuws

Analyse: Explosie energieprijzen zorgt voor nieuwe hoofdbrekens

Het zijn uitdagende tijden. We trappen nog een open deur in: De wereld is in beweging. We hobbelen van crisis naar crisis. Corona, inflatie, Oekraïne, asielzoekers; de politiek krijgt er maar geen vat op. Dat geldt ook voor de energiecrisis. De prijzen rijzen de pan uit met alle gevolgen van dien. Er vallen rake klappen, ook weer in de eventbranche. Wat is er in vredesnaam allemaal aan de hand?

De gasprijzen gaan door het dak. De oorlog in Oekraine, de sancties tegen Rusland en speculaties zijn oorzaken van de torenhoge prijzen.  Een jaar geleden begon de explosieve prijsstijging. In augustus vorig jaar kostte een kubieke meter zo'n 86 cent. Nu, een jaar later, is dat bijna 3 euro. Een prijs, die zowel particulieren als bedrijven serieus in de problemen heeft gebracht en nog zal brengen.

Prijsstijging van tonnen

In de eventbranche hebben uiteraard de venues, de locaties, te maken met de prijsstijgingen. Er is een aantal locaties waar de stijging van de energieprijzen nu al voor serieuze problemen zorgt en dagelijks onderwerp van gesprek is. Wij spraken off-the-record met een grote locatie, die de energiefactuur met vele tonnen heeft zien stijgen. Logisch dus, dat er aan alle kanten wordt gekeken hoe er bespaard kan worden. Met een roze bril op zou je kunnen zeggen dat de duurzame en meer circulaire oplossingen, die nu bedacht worden, een positieve bijvangst in deze crisis zijn. 

Er wordt gekeken naar alle mogelijkheden, waarbij ook de juridische wegen worden onderzocht. Dit lijkt vooralsnog een doodlopende weg. Er wordt onder meer onderzocht of dergelijke bizarre prijsstijgingen überhaupt wel geoorloofd zijn. 

Energie wordt steeds vaker apart op de factuur vermeld

In een rondje langs de velden spraken we meerdere locaties, die in gesprek gaan met opdrachtgevers. Een van de locaties werkt met een energietoeslag, die berekend wordt door de meerprijs te delen door het aantal bezoekers. Dat levert een energietoeslag op, die prima is uit te leggen aan opdrachtgevers. Een soortgelijke aanpak zien we bij meer venues. In plaats van een all-in prijs wordt door steeds meer locaties gekozen om de energieprijs apart te vermelden. Met een goede uitleg erbij tonen opdrachtgevers begrip en accepeteren ze vooralsnog zonder morren deze extra kosten.

De meeste venues volgen de energieprijzen op de voet en gaan daarover open in gesprek met opdrachtgevers. Zeker bij opdrachten die een jaar of twee jaar geleden zijn vastgelegd, worden pogingen gedaan de oude prijsafspraken open te breken, waarbij de extra energiekosten alsnog worden doorberekend. Dat is ook wat Henk Kroneberg, voorzitter Dutch Venue Association, hoort van zijn achterban. Hij ziet dat locaties en opdrachtgevers "open en transparant met elkaar overleggen en daar eigenlijk altijd uitkomen". Kroneberg weet van prijsstijgingen die oplopen tot wel 20%. Hij constateert ook dat niet alleen de energieprijzen fiks zijn gestegen; het geldt voor vrijwel alles, zeker ook voor de catering. "Ook daar zie je dat er naar alternatieven wordt gezocht."

'Het zijn niet alleen de energieprijzen die fiks gestegen zijn'

Na de coronacrisis heeft de branche opnieuw te maken met tegenwind. Vooralsnog lijkt die goed het hoofd te kunnen worden geboden. Dat heeft alles te maken met de sterke vraag-kant. Veel events zijn uitgesteld en veel bedrijven hebben de enorme behoefte om juist nu mensen samen te brengen. Dat zorgt ervoor dat er nog volop handtekeningen worden gezet onder contracten met een hogere locatiehuurprijs. De agenda's lopen ook voor Q4 gestaag vol. Houdt die solide vraag aan? Wat als opdrachtgevers - als gevolg van de energiecrisis en inflatie - minder omzet en winst maken, gecombineerd met het geluid vanuit bedrijven en organisaties dat het eventbudget voor 2023 afstevent op consolidatie?

Twee aanbevelingen 

Met 'wat als ...' is het lastig werken. Maar wat kun je doen in deze situatie? Na onze steekproef bij verschillende locaties hebben we twee concrete aanbevelingen, die bij veel locaties al gaande zijn, maar nu in een stroomversnelling moeten komen:

Aanbeveling 1: Besparing en alternatieven

Kijk waar je kunt besparen of alternatieven kunt vinden in meer duurzame oplossingen. De thermostaat een graadje lager zetten, deuren en ramen niet onnodig open en is de installatie nog up-to-date of loont een investering in een energiezuinigere oplossing.

Aanbeveling 2: Open en transparant het gesprek aangaan

Ga in gesprek met je opdrachtgever. Wees open en transparant en zorg voor een helder verhaal met een goede onderbouwing. Zoek samen naar een oplossing. 'Samen' is het toverwoord. Dat is wat anders dan klakkeloos een prijsverhoging opleggen. Juist dat met elkaar in gesprek gaan, blijkt in de praktijk goed te werken, want opdrachtgevers weten wat er speelt en tonen in vrijwel alle gevallen begrip. 

© 2021 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.