Alle+hens+aan+dek+bij+De+IJzeren+Man
Nieuws

Alle hens aan dek bij De IJzeren Man

September is traditiegetrouw monstermaand bij De IJzeren Man in Vught. Dit jaar is daarop geen uitzondering. Wat wel anders is, is dat ook maanden als mei en juni als monstermaanden te boek staan. “Zowel op de particuliere als op de zakelijke markt gaat het na twee moeilijke jaren weer als vanouds. Heerlijk dat we nu weer kunnen, maar we hebben ook uitdagingen”, aldus sales manager Kim Schoonderbeek.

Als ze de week kon oprekken tot acht dagen, zou ze het doen. “Er komen momenteel zoveel aanvragen binnen. Was voorheen de donderdag de absolute favoriet, nu maakt het niet meer uit. Als men maar terecht kan, al is het op een maandag.”

Bij De IJzeren Man vindt op dit moment een enorme inhaalslag plaats. “Wij zien dat misschien wel het meest duidelijk in het aantal bruiloften. Voorheen lag het gemiddelde op zo’n 65 trouwpartijen per jaar, nu is dat gestegen tot zo’n 90. Ook de zakelijke markt maakt duidelijk een inhaalslag. Bedrijven willen de komende maanden allemaal tegelijk met opvallend grote aantal mensen.”

Korte doorlooptijd

Voor de pandemie kwam de aanvraag zo’n negen tot soms wel twaalf maanden van tevoren binnen. “Dat is echt verleden tijd. We kunnen elkaar weer ontmoeten en dan willen we ook zo snel mogelijk een event. Een bedrijfsfeest voor honderden mensen heeft nu vaak een doorlooptijd die niet langer is dan twee maanden. Het is allemaal mogelijk, maar deze ontwikkelingen zijn echt het gevolg van de coronaperiode, waarin bedrijven alleen online dingen konden doen.”

Online meetings, we zijn er in korte tijd aan gewend geraakt. Nu is het een keuze en geen noodzaak meer. “Informatie uitwisselen is gewoon doorgegaan. Het elkaar ontmoeten werd gemist. Dan is het heel logisch om te zien dat bedrijven ervoor kiezen om het plenaire, informatieve deel zo kort mogelijk te houden. Na het korte zakelijke deel is het gelijk schakelen richting een outdoor activiteit, eten of een borrel. Populair is bijvoorbeeld ons Expeditie Robinson programma, maar dat geldt eigenlijk voor al onze outdoor teamuitjes.”

Alle remmen zijn los, zo leert de praktijk in de eventbranche. De IJzeren Man is daarop geen uitzondering. “Het is bedrijven nu vooral te doen om teambuildings-activiteiten en om samen te eten en drinken. En ja, we krijgen best wat aanvragen waarin ‘vegetarisch’ en ‘duurzaam’ benoemd worden. Het krijgt weliswaar steeds meer aandacht; een echte trend zou ik het op dit moment nog niet noemen.”

Personeelstekort

Kim wil zich in al deze hectiek niet wagen aan een voorspelling van de toekomst. “Een van de bottlenecks is de beschikbaarheid van personeel. Tijdens de pandemie hebben we helaas wat mensen moeten laten gaan. Die heb je in deze markt niet zo 1-2-3 weer terug. Bij de boekingen is de inzet van mensen een factor om rekening mee te houden. Je kunt collega’s niet ’s avonds laat of ’s nachts laten afbreken en de volgende ochtend vroeg weer een nieuw event laten opbouwen. We zijn zuinig op onze mensen.”

Wat gebeurt er als de eerste inhaalslag achter de rug is? “Durf ik echt niet te zeggen. We zijn nu echt meters aan het maken. Normaliter loopt ons seizoen van april tot september. Dit wordt een langer seizoen, mede door de vraag naar winterbarbecues en outdoor activiteiten die we ook in het najaar en de winter kunnen laten plaats vinden.”

Over de locatie

De IJzeren Man in Vught heeft veel te bieden. Een goed overzicht krijg je op deze pagina op EvenementOrganiseren.nl.  “We hebben het langste strand van Brabant, 750 parkeerplaatsen, het grootste klimbos van de Benelux, ruimte voor duizenden mensen om te recreëren in het bos of aan de waterkant, een restaurant met binnen 200 en buiten 300 stoelen en drie zalen, waar in totaal 600 gasten een plek kunnen vinden. Altijd welkom!”, aldus Kim Schoonderbeek.

 

© 2021 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.