7+redenen+waarom+we+meer+waarde+hechten+aan+beleving+dan+aan+bezit
Nieuws

7 redenen waarom we meer waarde hechten aan beleving dan aan bezit

Het klinkt natuurlijk als muziek in de oren: onderzoek toont aan dat de volgende generaties meer waarde hechten aan experience en beleving dan aan producten of bezit. Maar waarom is die hang naar beleving bij de huidige generatie(s) zo groot? 7 keer waarom beleving boven bezit gaat:

Een studie van inmiddels al meer dan 20 jaar onder leiding van Dr. Thomas Gilovich legde binnen de zogeheten Easterlin Paradox iets bloot dat dwars door alle generaties heen gaat:

Zodra we onze basisbehoeftes hebben ingevuld, zorgen geld, bezit en producten maar in zeer beperkte mate voor een extra toename van het geluksgevoel. Experiences doen dat wel. De 7 redenen daarvoor spreken voor beleving boven bezit:

  • Geluk voortkomend uit bezit ebt heel snel weg

‘Nieuwe producten maken ons gelukkig, maar voor heel korte duur, want daarna passen we ons simpelweg aan, aan het feit dat dit nu tot ons bezit behoort en is er geen geluksgevoel meer over’

  • Belevenissen definiëren onze passie en doelen in het leven

De dagelijkse activiteiten van een mens worden gestuurd en beinvloed door onze passies en onze ‘purpose’ en zeker niet door materieel bezit.

  • Bezit draagt niet bij aan sociale relaties

Belevenissen consumeer je met andere mensen. Zelfs als ze daarna weer weg zijn, blijven ze onderdeel van het verhaal dat we derden vertellen.

  • Belevenissen blijven hangen

Events en experiences zijn verre van een moment: doordat de beleving voor, tijdens en na het event samen een impactvol traject maken, blijft een experience veel sterker hangen dan de aankoop van een product of service.

  • Experiences nemen je mee naar een compleet nieuwe wereld

Belevenissen zijn de deur en de introductie naar totaal andere perspectieven, levenslessen en nieuwe werelden. Ze geven je steeds weer een les in dankbaarheid. De nieuwe telefoon daarentegen wordt in no time ‘heel gewoon bezit’.

  • Overbezit

De consumptiemaatschappij heeft in de Westerse wereld voor grote groepen mensen geleid tot overbezit. Dat leidt weer tot het hebben van troep en dat zorgt weer voor stress.

  • Je komt niet in een wedloop

Waar het bij materiele aankopen al snel gaat om ‘wie heeft de grootste’ is dat bij experiences helemaal niet aan de orde. Het is jouw persoonlijk beleving, jouw verhaal die je kunt delen met anderen.

© 2021 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.