6+tips+voor+de+ongekende+kansen+van+de+combinatie+digitaal+en+live
Nieuws

6 tips voor de ongekende kansen van de combinatie digitaal en live

In het openingsartikel van ons EventBranche 1/2 Jaarboek wordt gesproken over Live.Forward. Daarbij draait het vooral om alle lessen, ervaringen en successen die in de afgelopen maanden met online events zijn bereikt. Die vorm van online live communicatie is nu meer dan ooit een deel van ons vak, van live communicatie en experience marketing. Een bureau waar die les concreet en met succes is opgepakt is DDG Smart Marketing. Door onder meer een nauwe samenwerking met Let’s Get Digital, het platform voor online events waar experience en engagement voorop staat, is DDG het bureau dat jou als opdrachtgever mee kan nemen in de kansen van morgen, waar digitaal en live elkaar vinden.

Ook bij DDG Smart Marketing ging de agenda in maart 2020 van overvol naar leeg. Het bureau kreeg zijn opdrachtgevers en klanten echter snel mee in het principe: laten we met de juiste partners doen, leren en kijken wat er wel kan.

Ester de Graaf, eigenaar van DDG Smart Marketing:

‘Met de opdrachtgevers die mee wilden zijn we meteen van start gegaan met online events en online trajecten. Dan kom je er snel achter dat online niet hetzelfde is als offline. Het is geen vertaalslag, maar heeft een totaal andere dynamiek. En dat zien we opnieuw, nu we aan hybride events gaan beginnen. Een combinatie van fysieke deelnemers in een zaal en online bezoekers achter een scherm. De dynamiek verandert, maar de customer journey blijft bestaan. Alleen komen er nieuwe stappen, nieuwe touchpoints bij, vooral omdat de disciplines van event marketing en internetmarketing versmelten. De combinatie van face to face en online maakt het voor ons eigenlijk een groot feest. Er komen zo veel dingen samen, dat we gedwongen worden voorop te lopen als bureau. Creëer nieuwe combinaties en stoei met andere partners. Die kans moeten we pakken, samen met onze opdrachtgevers.’

Data en Customer Journey

De Graaf: ‘Al jaren zijn data de spil in onze evenementenplanning. Daaromheen zit een aantal variabelen, maar events zijn slechts een middel en data zijn het resultaat. Uiteindelijk gaat het er om hoe je het gedrag, het inzicht en de houding van deelnemers kunt veranderen. Onze opdrachtgevers willen meetbare resultaten. Door de verschuiving naar online en hybride events en de verbeterde koppeling met andere online activiteiten zitten we ook veel strakker om tafel met onze opdrachtgevers. Natuurlijk is er een grote diversiteit. Een IT-bedrijf heeft andere maatstaven dan een overheidsinstelling, maar overal is het bewustzijn toegenomen dat je met een event en de data die daar uit voortkomt iets kunt bereiken. Zo moeten wij ons ook echt profileren, want nu is de kans om als volwaardige marketingpartner aan tafel te komen en met nieuwe formats een echte bijdrage te leveren aan de Return on Investment van marketing. ’

Om tot die andere formats te komen en de online impact te versterken, realiseerde DDG zich dat een goede softwarepartner nodig was. Het bureau vond in Let’s Get Digital een platform dat van online events een multilevel experience maakt dat het niveau van standaard online meetings ontstijgt. Andersom vonden de software-ontwikkelaars gehoor bij de praktijkdeskundigen van DDG, vertelt Bas Krijgsman van Let’s Get Digital. “Met alleen software ben je er niet, je hebt experience denkers nodig. Je moet veel oefenen en vooral niet denken dat je een live event 1 op 1 kunt dupliceren. Dus is de rol van een eventmanager belangrijker dan ooit te voren. Die ‘eventexperts’ vonden wij bij DDG. Zij waren één van de evenementenbureaus die meteen meegingen in de kansen, waar andere bureaus bleven hangen. Wij hadden ondertussen al Let’s get Digital neergezet om online events te kunnen hosten. Maar we hadden partners nodig met eventervaring om onze software goed en effectief neer te zetten. Het succes van ons online platform zit in door ontwikkelen en cocreatie, ook voor hybride events’, weet Bas Krijgsman van Let’s get Digital.
 

Bas Krijgsman en Ester de Graaf geven een aantal bruikbare tips:

TIP 1:
DIGITAAL EVENEMENT ORGANISEREN? MIK OP EXPERIENCE

‘Een online event is niet alleen een digitaal programma neerzetten. Juist online moet de beleving centraal staan. Daarom staat het woord experience bij ons platform boven alles. Natuurlijk moet je in de basis een goed platform hebben, maar een online event is pas vet als het een beeldbuis-belevenis is.’ Ester de Graaf vult aan: ‘Door die experience features van Let’s Get Digital voelt het realistisch aan. Mooi voorbeeld is de speeddating in het platform. Daar zien we hoe snel mensen na een blind date van 2 minuten online echte connecties maken.’

TIP 2:
PROFITEER VAN DATA-KANSEN

‘Wij verzamelen enorm veel data. Dat is ook echt het grote voordeel van hybride en online. Je weet precies wie, hoeveel seconden naar een presentatie heeft gekeken bijvoorbeeld. Inmiddels kun je likes sturen tijdens programma-onderdelen, applaudisseren, maar bijvoorbeeld optioneel ook tomaten gooien, overigens zonder dat de spreker het ziet. Dat wordt allemaal geregistreerd waardoor je een goed beeld krijgt. Gevolg is dat we in het natraject volledig gepersonaliseerde rapporten van bezoekers kunnen maken.’

TIP 3:
KLANTCONTACT ONLINE


‘Er is een nieuwe markt voor online events die draaien om klantcontact. Denk bijvoorbeeld aan recruitment trajecten met online events. Of een traject waarbij maandelijks een mini event online updates geeft en daarmee het voortraject is naar dat krachtige face to face evenement. De data uit zo’n traject is weer de input voor je salesafdeling. Dus meer events, wellicht wat minder live, maar uiteindelijk gaat onze branche groeien.’

TIP 4:
VERANDER DE MINDSET


‘De mindset moet nu echt om: hou niet vast aan het oude vertrouwde, maar zie nieuwe kansen.’

TIP 5:
ROULEER CONTENT


Ester de Graaf: ‘Wij zien veel mogelijkheden in intensiever gebruik van content. Dat begint met een online event of face to face. Maar daarna kun je die content op verschillende manieren hergebruiken. In blogs, in videoverslagen, in social media, in newsletters. Als je kostenbewust naar een event kijkt, moet je dus realiseren dat de content die daar uit voortkomt echt brandstof is die veelvuldig gebruikt kan worden. Het event is een content engine!’

TIP 6:
COMBINEER SOCIAL MEDIA EN EVENTS


Ester de Graaf: ‘Zodra je de juiste combi weet te bouwen tussen sociale media en events, zijn er opeens nieuwe vormen denkbaar en oneindig veel mogelijkheden, zelfs om communities op te bouwen of complete ecosystemen te versterken. Events zijn een platform voor influencers!'
 

Word lid:

Bovenstaande is afkomstig uit het EventBranche Magazine 1/2 Jaarboek. Uit onderzoek is gebleken dat het voor iedere opdrachtgever en eventprof verstandig is om dat 1/2 Jaarboek 2 keer per jaar te ontvangen. Heb jij de 180 pagina's dikke houvast nog niet in je bezit? Geen zorgen, klik dan hier.

© 2021 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.