Judit Polgar VS The World: huzarenstukje verpakt als hybride evenement
Conventa Event Awards, zijn de prijzen voor de allerbeste live communicatie en marketing events in 'new europe'. De winnaar van de Grand Prix prijs van dit jaar is een heel bijzonder hybride event: Judit Polgar VS The World. Daarbij werd een wereldwijd simultaan potje schaken met meerdere deelnemers tegen Polgar, die perfecte promotie voor het Hongaarse paviljoen op de World Expo.
Naam evenement: Judit Polgar vs The World
Opdrachtgever: EXPO 2020 HUNGARY
Bureau: Universum 8
Doelstelling:
De promotie van schaken en bovenal de promotie van het Hongaarse paviljoen van de EXPO 2020-tentoonstelling in een ongekende vorm, waarbij honderdduizenden schaakliefhebbers of schaakfanaten worden bereikt zonder miljoenen uit te geven aan traditionele mediaoptredens.
Concept:
Een interactief, hybride evenement organiseren dat de schaaksport viert en voldoende deelnemers activeert voor de wereldrecordpoging van Judit Polgar. In een simultaan evenement in showstijl speelde Judit Polgár tegen influencers en hun communities van over de hele wereld, met een extra "wereldbord" waar iedereen het tegen de schaakgrootmeester kon opnemen. Met de hulp van 10 internationale influencers bereikten we macro- en microcommunities die moeilijk te activeren zijn met traditionele marketingtools. De livestream werd de hele dag uitgezonden vanuit onze studio in Boedapest en het Hongaarse paviljoen in Dubai. Iedereen kon meedoen en met zijn stem invloed uitoefenen op de uitkomst van de wedstrijd via ons uniek ontwikkelde gamification-platform.
Creativiteit:
Judit Polgár vs The World was een unieke, hybride community-ervaring die schaakfans over de hele wereld samenbracht in een epische wedstrijd, de online en offline wereld samenvoegde, zodat iedereen mee kon doen. De live show duurde bijna 8 uur, de unieke en interactieve elementen zorgden ervoor dat kijkers langer keken en deelnamen. "Hiervoor bouwden we 2 studio's en verzorgden we de streaming vanaf twee verschillende locaties, inclusief 10 internationale influencers die op verschillende momenten deelnamen aan de stream. In het eerste deel van de show speelde schaakgrootmeester Judit Polgár een simul met 10 bekende influencers van over de hele wereld. Tegelijkertijd vond er een gezamenlijk spel plaats, een recordpoging. Iedereen kon meedoen door te stemmen voor de volgende zet op een virtueel schaakbord op de Vote Chess website, die werd gevolgd door een digitaal slim schaakbord in Dubai. De recordpoging was een bijzondere uitdaging, die educatief en vermakelijk was en de aandacht vestigde op het Hongaarse paviljoen en Hongarije."
Resultaat / impact:
"We streefden naar een gemiddeld publiek van 10.000, wat we met succes haalden dankzij de kwaliteit van een internationale tv-show. De show werd niet alleen uitgezonden op één hoofdkanaal, maar elke betrokken influencer streamde zijn eigen wedstrijd op zijn eigen platform. Wat betreft het aantal schakers wilden we 1.000 mensen laten spelen, maar om de veiligheid te garanderen, zorgden we voor een serverachtergrond die 10.000 gebruikers aankon. Uiteindelijk bevatte de wereldtafel 1.636 unieke geregistreerde spelers uit 77 landen. Voor zover wij weten heeft nog nooit iemand zo'n recordpoging ondernomen, waarbij een schaakgrootmeester tijdens een hybride evenement tegen meer dan duizend geesten tegelijk speelt in een online gamified setting. FIDE erkende het resultaat van de campagne en het evenement als een wereldrecord."