Gouden+Giraffe+%2D+A+fresh+start+for+your+orange+heart
Cases

Gouden Giraffe - A fresh start for your orange heart

Van corona hadden we nog niet of nauwelijks weet. Na de jaarwisseling wilde ING zo'n 6000 medewerkers uit Nederland en België online inspireren. 'A fresh start for your orange heart' is de titel van een anderhalf uur durende stream vol inspirerende sprekers van buiten de bank. Is dit event de winnaar van de Gouden Giraffe in de categorie Interne Evenementen en Teambuilding? Op maandag 3 april weten we het. Dan worden de Gouden Giraffe Event Awards uitgereikt in de TheaterHangaar in Katwijk tijdens een impactvolle awardshow.

ING organiseerde op 21 januari 2020 een grootschalig digitaal evenement met als doelgroep alle ING-medewerkers in Nederland en België. Op basis van hun land, hun voorkeurstaal, het betrokken management en een vooraf persoonlijk gekozen inspirerende externe spreker kregen alle 6.000 collega’s een op maat gemaakte 1,5 uur durende stream aangeboden.

Concept

Om echt in contact te komen met collega's in beide landen met zeer relevante inhoud, hebben we twee aparte digitale evenementen gecreëerd met de lokale Country managers (BE of NL). Het managementteam nam de kijkers mee door de vooruitzichten voor dit jaar, deelde enkele gedachten over de economische vooruitzichten en wat werken bij ING betekent in 2021.

Daarnaast waren er verschillende externe sprekers die inspiratie gaven. De extra uitdaging was dat zelfs het managementteam deels nieuw was en vanwege corona nog nooit samen was geweest. De innovatie zat hem overduidelijk in het persoonlijk maken van een digitale event en daarmee meer collega’s te bereiken dat op een fysiek evenement mogelijk is. Om dit te verwezenlijken werd het volgende traject gevolgd:
1. Kijker werd gekoppeld aan zijn standplaats (BE of NL), voorkeurstaal en gewenste ondertiteling (NL, FR of ENG)
2. Kijker maakte een keuze voor een inspirerende spreker (ook workshop genoemd) en tijdstip (16:30 uur of 19:30 uur).
3. Op de opnamedag werden er 17 losse takes (zie bijlage) opgenomen met Country management, HR directeur, Hoofd Economisch Bureau, Band en inspirerende sprekers.
4. Takes werden los ondertiteld en gecombineerd tot 20 verschillende streams.
5. Kijker kreeg een kijklink naar de voor hem/haar passende stream.
6. Op de eventdag werden de 20 streams gelijktijdig op 2 tijdsmomenten uitgezonden.

Impact

De impact op de organisatie was enorm. Niet eerder werd er op deze schaal digitaal persoonlijk contact op hetzelfde gemaakt met alle 6.000 werknemers in Nederland en België. De evaluatie toonde ook aan dat dit een groot succes was. Ondanks dat het een massaproductie was werd het toch als maatwerk en persoonlijk ervaren.
Digitale evenementen worden structureel lager beoordeeld dan fysieke events. Maar het event werd beoordeeld met overall een 8,1! Ongekend hoog. Zeker voor de doorgaans kritische doelgroep van interne collega’s. De ervaring binnen ING is dat het management nooit erg hoog werd beoordeeld. Dat was bij dit event duidelijk anders. Met een 7,7 was dit opvallend hoog. De externe sprekers werden met een 8,4 (Economisch specialist) en 8,0 (Inspirerende sprekers). De vooraf gestelde doelstellingen werden ruim behaald door de resultaten uit de evaluatie
(benchmark 7,0):

De conclusie is dat we op informele en succesvolle wijze het nieuwe leiderschapsteam Market Leaders hebben geïntroduceerd, wat een solide basis legt voor toekomstige strategische communicatie. Dit was het eerste volledig digitale merkevenement in zijn soort, waardoor het mogelijk werd om meer collega's te bereiken dan via een fysiek evenement.
De evaluatie toonde aan dat dit enorm succes was. Dat dit later op kleinere schaal herhaald is én als referentiekader geldt voor de digitale evenementen die daarop volgde zegt genoeg. Het uitgangspunt is dat ING, ook nu fysiek 100% mogelijk is, minimaal 1 event per jaar op deze digitale manier organiseren, op country- of afdeling-niveau.

Doelstellingen

2020 is de geschiedenis ingegaan als het jaar van het coronavirus. De impact ervan op de economie, de mensen en de samenleving als geheel is enorm, wat leidt tot veel onzekerheid. Dit geldt ook voor ING als bedrijf en werkgever. Thuiswerken werd snel de norm voor de overgrote meerderheid van de collega’s. Dit had gevolgen voor zowel het
privé- als het zakelijke leven. Collega's misten hun vertrouwde ING-werkomgeving en de sociale interactie op kantoor.

Deze onzekere tijden vroegen om een intern digitaal event voor alle collega's in Nederland en België waar inspirerend leiderschap en een positieve mindset samenkomen. Een digitaal evenement dat persoonlijke aandacht, energie en verbinding met ING-collega’s bood.

De doelstellingen van het event waren:
• Betrek en stimuleer collega's aan het begin van een nieuw jaar door;
• Perspectief geven via ING visie & strategie 2021;
• Informeren over toekomstige manier van werken & welzijn;
• ING-medewerkers in hun kracht zetten met een positieve mindset.



De Gouden Giraffe Event Awards 2023 wordt mede mogelijk gemaakt door deze eventhelden:

 

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.