CASE+%2D+The+Groundbreakers%3A+%27Bring+your+own%27
Cases

CASE - The Groundbreakers: 'Bring your own'

Deze week lanceerde NS een landelijke campagne waarin reizigers worden opgeroepen om hun eigen beker mee te nemen. Voor de lancering van de NS-campagne heeft duurzaam merkactivatiebureau The Groundbreakers een ludieke merkactivatie ontwikkeld om de impact van single-use bekers duidelijk te maken. Een bijzondere afvalcontainer gevuld met duizenden gebruikte wegwerpbekers werd in de stationshal geplaatst. Reizigers worden aangemoedigd om hier hun állerlaatste wegwerpbeker ooit weg te gooien.

Jaarlijks belanden 30 miljoen wegwerpbekers in de afvalbakken op en rond het station. Deze bekers zijn nog niet goed te recyclen door het materiaal waarvan ze zijn gemaakt. Dit heeft tot gevolg dat dagelijks 80.000 bekers na eenmalig gebruik verloren gaan – en dat moet anders, vindt NS. Het Nederlandse Spoorbedrijf wil samen met Milieu Centraal en meer dan 30 ondernemers op het station deze afvalberg terugdringen, met als doel om voor 2040 het station afvalvrij te maken.

The Way To Go

De nieuwe NS-campagne roept reizigers op om een herbruikbare beker mee te nemen als ze op reis gaan. Door een eigen beker mee te nemen, wordt de enorme hoeveelheid weggegooide bekers verkleind. Een bijkomend voordeel voor de reiziger is dat het drinken uit een eigen beker zo’n 25 cent korting oplevert. Met de campagne stimuleert NS dat herbruikbare bekers de nieuwe norm worden: Bring Your Own = The Way To Go.

Allerlaatste wegwerpbeker

The Groundbreakers werd gevraagd een mediagenieke activatie te ontwikkelen voor de lancering van deze campagne. Om de impact van single-use bekers zichtbaar te maken, plaatste het merkactivatiebureau een branded afvalcontainer met daadwerkelijk gebruikte wegwerpbekers in de stationshal van Utrecht Centraal. Reizigers werden aangemoedigd hier hun allerlaatste wegwerpbeker ooit weg te gooien. Wanneer deelnemers de beker in de container gooien, komt het decor plotseling tot leven. De paspoparmen met protestborden gaan spontaan bewegen, de verlichting rondom de container wordt groen en de deelnemers worden enthousiast beloond met luid applaus dat uit de afvalcontainer klinkt. De ludieke merkactivatie zorgt voor awareness, activeert de doelgroep in actie te komen en heeft veel media-aandacht opgeleverd.

 

 

© 2021 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.