Bol.com Strategy Day doet blauwe harten sneller slaan
Meer dan 3000 'blue hearted people' kwamen 11 april bijeen in TivoliVredenburg voor de Strategy Day van bol.com Een enorme productie met een korte doorlooptijd, het eerste grote inhoudelijke interne event na Corona. Hoe haak je iedereen aan in een dagdeel als het gaat om strategie, purpose en bedrijfscultuur? The Oval Office en bol.com deden het. Een gesprek met Marleen van Es - Nijhuis, Manager Brand Activation bij bol.com
Bol.com is serieus als het gaat om engagement en tevredenheid van medewerkers. Het bedrijf doet hier regelmatig onderzoek naar. "Bol.com is voorloper, een pionier. We bewandelen steeds nieuwe wegen. Ons credo is 'We Dream, we dare and we do', waarbij alles draait om customer craziness; alles voor de klant. Zeker dan is het belangrijk om te weten wat de strategie is en dat de mensen geconnect zijn", aldus Marleen van Es - Nijhuis.
Uit onderzoek bleek dat er nog wat te winnen viel. "Het huis van bol.com is gebouwd op drie pijlers: Purpose, Strategie en Cultuur. De directie wilde de strategie graag tastbaar maken en de kansen voor medewerkers duidelijk maken. Conversaties op gang brengen en bol.com’ers betrekken bij de inhoud om zich geïnspireerd en trots te voelen om bij bol.com te werken. De vraag was alleen hoe? Daar is het idee voor de Strategy Day geboren. Deze allesomvattende dag – half april - werd voorafgegaan door themaweken op de bol.com Campus rond Purpose en Culture."
Housewarming
"Het strategie-event in TivoliVredenburg was 'Our Housewarming’, waarbij het draaide om het positieve gevoel en de saamhorigheid. We hebben bewust gekozen voor de grote zaal van TivoliVredenburg. Deze zaal heeft 360 graden zicht op het podium. Met een team van collega’s, The Oval Office en Merged Content Creators hebben we veel content gemaakt. Zo hebben we het huis met de drie pijlers in 3D gebouwd. Elk directielid gaf op zijn/haar laag uitleg."
De foto's bij dit artikel zijn gemaakt door Nico Alsemgeest
"De hele productie werd bijgewoond door meer dan 3000 mensen verdeeld over twee dagdelen. Er was een ochtendsessie met aansluitend een lunch en hetzelfde programma vond in de middag plaats met een afsluitende borrel. Een ‘kiss-camera’ was een van de onderdelen die voor luchtigheid en een lach zorgde in het inhoudelijke programma. "Met de kiss-camera gingen we in de zaal op zoek naar collega's die lijken op een beroemdheid. Dat zorgde voor een lach, maar we hebben ook kippenvel-momenten beleefd. We hebben een collega, die waanzinnig goed kan zingen. Hij zorgde voor kippenvel met het lied 'No one is gonna break down our house'. Dat optreden resoneerde zo goed en versterkte het 'wij-gevoel'. Iedereen heeft het daar nog steeds over."
Saamhorigheid
Een aantal krachtige uitingen heeft ervoor gezorgd dat vrijwel alle bol.com’ers aanwezig waren. "In de aanloopperiode naar het event hebben we gecommuniceerd middels onder andere een uitnodiging, narrow casting en diverse oproepen. De belangrijkste oproep kwam van onze CEO, die iedereen met een pakkende e-mail heeft uitgenodigd voor het event, dat je als echte Bol.com-medewerkers niet mag missen. Los van het lage percentage no-shows werd ook een NPS-tevredenheidsonderzoek gedaan. Met scores tussen de 3,7 en 4,2 op een vijfpuntsschaal werd duidelijk hoe effectief en succesvol dit evenement is gebleken."
De strategiedag in TivoliVredenburg was het eerste grote inhoudelijke event na Corona. "Het samen doen, de saamhorigheid; dat is cruciaal bij bol.com Hybride werken is normaal geworden. Juist daarom was het zo goed om met z'n allen live bij elkaar te komen. Elkaar weer zien, elkaar weer spreken. Het gevoel hebben dat je het ook echt samen doet. Dat gevoel werd perfect vertolkt in het lied 'No one is gonna break down our house'."
Transparant
Bol.com maakt onderdeel uit van het beursgenoteerde Ahold Delhaize-concern. Dat betekent dat het delen van informatie - en zeker van strategische richtlijnen - gevoelig kan liggen. "Dat klopt inderdaad. Dat heeft zeker de nodige aandacht gehad. Bol.com is een transparant bedrijf. We delen zoveel mogelijk in de wetenschap dat het zorgt voor betrokkenheid. Voorafgaand hebben we gevraagd de strategische informatie niet te delen. En dat vertrouwen wordt niet beschaamd. Dat zit in het DNA van blue hearted people."
Het is duidelijk dat dit event voor een flinke boost heeft gezorgd. De energie spat er vanaf als Marleen van Es - Nijhuis uitleg geeft. En het volgende event staat al weer op stapel. "Komend najaar komen we met the whole bunch of blue hearted people opnieuw bij elkaar in een festivalachtige setting."
De bol.com Strategy Day is een productie van velen. Behalve een dedicated team van bol.com en The Oval Office hebben ook andere partijen een wezenlijke bijdrage geleverd, zoals de locatie TivoliVredenburg, Avex en Vineyard Company. Gezien de opzet en de effectiviteit is dit event een potentiële kanshebber op een Gouden Giraffe, de Oscars van de Nederlandse eventbranche.